BMW e30 -->M20 Turbo<--

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Ok, är naven olika på olika z3:or?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by t79sk8s »

Drivaxlarna är lite grövre som 323ti men 87mm istället för 100mm emot diffen.
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

t79sk8s wrote:Drivaxlarna är lite grövre som 323ti men 87mm istället för 100mm emot diffen.

Allright, grövre drivaxlar är ju inte fel :twisted:
t79sk8s
Posts: 206
Joined: 14 Mar 2012, 17:56
Location: Nyköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by t79sk8s »

_TH_ wrote:
t79sk8s wrote:Drivaxlarna är lite grövre som 323ti men 87mm istället för 100mm emot diffen.

Allright, grövre drivaxlar är ju inte fel :twisted:
1mm vs problem med diffen :?
Men e30 bärarm emot z3 med drivaxel är en bra deal :)
5-bult e30 8)
T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Söker remskivan nr:2 på bilden till servostyrning på m20.

Image

Hör av er om ni har en att sälja.
User avatar
Lunkan89
Posts: 49
Joined: 17 Feb 2013, 19:55
Location: Uppsala

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by Lunkan89 »

_TH_ wrote:Söker remskivan nr:2 på bilden till servostyrning på m20.

Image

Hör av er om ni har en att sälja.
Kan ha en liggandes i garaget. Ska kolla nästa gång jag åker dit, Blir nog imorgon :)
Nissan S14-M50 turbo
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Lunkan89 wrote:
_TH_ wrote:Söker remskivan nr:2 på bilden till servostyrning på m20.

Image

Hör av er om ni har en att sälja.
Kan ha en liggandes i garaget. Ska kolla nästa gång jag åker dit, Blir nog imorgon :)
Ok, det vore kanon om du kan kolla upp de :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
User avatar
Lunkan89
Posts: 49
Joined: 17 Feb 2013, 19:55
Location: Uppsala

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by Lunkan89 »

Hade tyvärr ingen [PENSIVE FACE]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nissan S14-M50 turbo
meijer
Posts: 161
Joined: 29 Mar 2013, 07:21
Location: Västervik

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by meijer »

Jag har en hel compakt o sälja med skivbromsar bak :P
Joacim Meijer
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

meijer wrote:Jag har en hel compakt o sälja med skivbromsar bak :P
Tyvärr inte intressant. Jag är för lat :P
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Köpte mig en Omp sparkdräkt idag !

Image

Imorn ska jag ut och röja i garaget. Återkommer med bilder.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Började mekdagen med att fylla på motivationen ;)

Image


Testmomterade styrservo.

Image


Rev ut motor och växelåda.

Image


Trött hardy

Image

Trött tryckplatta

Image

Image

Spår av den trasiga tryckplattan.

Image

Testplacsering av catchtank och batteri.

Image

Passade på att sätta i spacers till styrväxeln.

Image

Nu är typ allt isär. Nu sks bara de nya grejerna anlända så ska allt ihop igen :D
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

Jag måste byta lamell.
Vilken tycker ni jag borde köra med?
Har 311whp och 440nm
Original, organisk eller sinter?
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by markus »

6-puck sinter. Så har du lite att växa i när du ska vrida upp trycket =)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by _TH_ »

markus wrote:6-puck sinter. Så har du lite att växa i när du ska vrida upp trycket =)
Ok, jo jag funderade på de. Fjädrad va?
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by markus »

Fjädrarna har en tendens att gå sönder när man kör med sinter så det är bättre utan.
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: BMW e30 -->M20 Turbo<--

Post by FoX »

jag håller inte med, enda anledningen att man kör sinter är för att det inte orkar att hålla i med något annat.

Om jag var du så skulle jag köra organisk.
Körde själv en 765:a med organisk sportkoppling på min m42 turbo (612whp 618nwp) och den kopplingen var som en orginal bil.


Enda nackdelen är ju priset. :?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
Post Reply