Page 26 of 27

Posted: 07 Sep 2009, 22:12
by MrQuickzilver
Nu har det börjat smidas planer inför vintern. Först på listan ligger en annan växellåda, ligger en ZF från 525Tds och väntar, efter det blir det en "avesta"-breddning. Blir det några pengar över till nya drivaxlar och diff så blir det en skottsäker bakvagn oxå!
Motorn förblir orörd i vinter...tror jag! :P


Lådan:
Image



Början till nya bakvagnen:
Image

Image

Image

Image

Posted: 12 Sep 2009, 18:11
by MrQuickzilver
Rev isär E28 bakvagnen idag, ena sidans nav såg bra ut men den andra va d värre med. Tror ni det går att fixa eller är det bara till o skaffa ett nytt nav?

Image

Image

Image

Posted: 12 Sep 2009, 21:15
by Per Eriksson
Sätt upp i svarven o kör med en gängfil försiktigt, kanske går att rädda.

Posted: 12 Sep 2009, 21:48
by MrQuickzilver
Per Eriksson wrote:Sätt upp i svarven o kör med en gängfil försiktigt, kanske går att rädda.


Får väl ta med den till jobbet o se om dom kan fixa det...
Hoppas säljaren är villig att lösa det på nåt sätt annars.

Posted: 12 Sep 2009, 22:00
by nicke.t
såg kraftigt våldade ut.

Posted: 12 Sep 2009, 22:18
by MrQuickzilver
nicke.t wrote:såg kraftigt våldade ut.

Ja ja fattar inte varför dom misshandlat den...gick som en dröm o pressa ut den.

Posted: 21 Sep 2009, 21:04
by MrQuickzilver
Har som sagt skaffat mej en ZF-låda från en tds och funderar på va ja ska passa på att fixa till på den innan ja monterar den på bilen? Lådan ska ha gått runt 13000mil så den bär väl knappast inkörd? :P
Sen vad är det som ska sitta där den röda pilen pekar på en av bilderna?

Image

Image

Image

Posted: 22 Sep 2009, 13:30
by Theis
ser ut till att kunna vara backljuskontakten som är avbröten dä du ritat till pilen.

Posted: 10 Aug 2010, 12:01
by MrQuickzilver
Va längesen man uppdaterade nåt här men det har inte händ så mycket mer än ett växellådsbyte.
Denna säsongen har tyvärr blivit alltför kort med bara ett körtillfälle på Säve som tyvärr inte gav så mycke pga skit bakom spakarna och en motor som trycker ur sej vatten när det börjar ladda på lite.

Har nu efter strulet som varit blivit dax att tänka med hjärnan istället för hjärtat o slänga ut M20n för o lämna plats för en M50! :)
Ska försöka att bjuda på lite mer uppdateringar så fort ja drar igång med ombyggnaderna.

Om nån är sugen på lite M20 delar så är det bara att höra av sej, kommer slänga upp en annons när den skruvats isär.

Posted: 15 Sep 2010, 18:30
by MrQuickzilver
Då har man börjat på nya spisen lite smått, en M50B25 Vanos från en 525. Kommer inte bli några större ingrepp bara en översyn för att se att den är frisk nog för 1,5bar! 8) Har samlat på mej det mesta jag behöver, bara lite "runtomkring" grejer kvar.

"Skönheten" som ska få lite kärlek innan den hamnar i bilen. :)
Image


Blocket är numera rensat och klart för att lämnas till Axelssons engineering för o-ringning, planing och honing.
Image

Posted: 16 Sep 2010, 11:15
by _Kalle_
skippa o-ringningen och kör med en cooperringpackning istället :)

Posted: 16 Sep 2010, 12:21
by Thörn
Håller med föregående, annars om du kör på o-ringat.. se till att spåren/ringar hamnar rätt långt från cylinderkanten, annars blir det motsatt effekt då packningen istället "slinker av" vid lite tryck, på de ställen packningen ligger sämst till eftersom packningarna inte är helt runda vid cylinderhålen.
Vissa har fått det att funka bra, jag tror de har haft längre ut från kanten än jag och andra som haft problem haft, alternativt att de måttat in packningen djävligt bra mot oringen vid monteringen...

Posted: 16 Sep 2010, 15:08
by E30Anders
Det funkar fint med o-ringning bara man kör spåren så långt ifrån cylindrarna man kan utan att dom krockar och sedan passar in packningen ordentligt.

Vet inte vad du har för erfarenheter av Axelssons engineering men jag kommer aldrig lämna något till honom igen......
Han bytte bussningar i lilländen på på mina gamla h-stakar och det var inget höjdarjobb direkt :(

Han är billig, men man får vad man betalar för.....

Mvh/ Anders

Posted: 16 Sep 2010, 17:29
by MrQuickzilver
_Kalle_ wrote:skippa o-ringningen och kör med en cooperringpackning istället :)
Thörn wrote:Håller med föregående, annars om du kör på o-ringat.. se till att spåren/ringar hamnar rätt långt från cylinderkanten, annars blir det motsatt effekt då packningen istället "slinker av" vid lite tryck, på de ställen packningen ligger sämst till eftersom packningarna inte är helt runda vid cylinderhålen.
Vissa har fått det att funka bra, jag tror de har haft längre ut från kanten än jag och andra som haft problem haft, alternativt att de måttat in packningen djävligt bra mot oringen vid monteringen...
Kanske skulle överväga o hoppa över O-ringningen då. :)

E30Anders wrote:Det funkar fint med o-ringning bara man kör spåren så långt ifrån cylindrarna man kan utan att dom krockar och sedan passar in packningen ordentligt.

Vet inte vad du har för erfarenheter av Axelssons engineering men jag kommer aldrig lämna något till honom igen......
Han bytte bussningar i lilländen på på mina gamla h-stakar och det var inget höjdarjobb direkt :(

Han är billig, men man får vad man betalar för.....

Mvh/ Anders
Har inga egna egna erfarenheter men har bara hört bra om dom, hittills.

Posted: 28 Oct 2010, 20:49
by MrQuickzilver
Liten miniuppdatering, man få va glad om man ens hinner åka till garaget nu för tiden. :roll:
Såhär er nya maskinen ut i dagsläget iaf!

Image




Har precis börjat riva toppen och när ja ska lyfta ur insugskammen ser jag detta som ser mindre kul ut. Det är överfallet närmast drevet, kan säga att det satt rätt bra fick knacka loss det från kammen. :?
Nån som vet va det kan bero på och vad jag ska göra åt det, skaffa ny kam, överfall och hela kitet eller bara slipa till det o se glad ut?

Image

Image

Posted: 30 Oct 2010, 12:03
by MrQuickzilver
Ett par nya bilder, kul o få nånting gjort! :)


Image

Image

Posted: 05 Nov 2010, 17:53
by MrQuickzilver
Ingen som har nån fundering angående överfallet till kammen?






En liten bonusbild, nu ska han snart bli fin både här o där! :)

Image