Page 25 of 31

Posted: 01 Mar 2009, 22:32
by Karel021
fan va kass.


dock jäkligt kul o se att du river tag i bilen inför iår :)

vi ska ju till norge o leka :D

Posted: 01 Mar 2009, 22:39
by Insanity
Bmwandreas wrote:Jag tror mer på ventilflyt. Orig fjädrarna är inte mycket att ha vid dessa laddtryck och varv..


Har era fjädrar så..

Tror det vart alldeles för tajt sista planingen och i kombination med slitna styrningar och mycket varv som gjort det antagligen.. Va ju felfritt när jag plockade isär den när förbränningsutrymet svetsades sen togs bara svetsen bort och så lite det bara gick på planingen 1 hundradel tror jag..

Så små marginaler hade jag inte räknat med att det skulle va de kan jag erkänna..

Posted: 01 Mar 2009, 22:43
by Bmwandreas
Ahh trodde du körde icke vanos fjädrar. Är styrningarna dåliga?

Posted: 01 Mar 2009, 22:51
by Insanity
Man känner ju ett visst spel i dom men hur mycket har jag inte kollat än..

Lustiga är att den gått hur bra som helst hela tiden, ioförsig så övervarvades den ganska duktigt vid en fel växling.. Kan som sagt va en kombination av allt, för lite spel, slitna styrningar och övervarvning..

Posted: 01 Mar 2009, 22:54
by Bmwandreas
Ja övervarv är ju inte så kul, är väl det och styrningarna då.
Trist!

Men jävlar vad effekt det ska bli nu :wink:

Posted: 01 Mar 2009, 22:56
by Insanity
Nobbe wrote:Såpass. Men du borde kanske märkt att dom tog i när du monterade? Eller ni kanske aldrig drar runt motorerna för hand "down there"?

(inge illa ment)


Jodå den drogs runt många gånger när vi ställde kammarna och inget märktes då..

Posted: 01 Mar 2009, 22:58
by Nobbe
Insanity wrote:
Nobbe wrote:Såpass. Men du borde kanske märkt att dom tog i när du monterade? Eller ni kanske aldrig drar runt motorerna för hand "down there"?

(inge illa ment)


Jodå den drogs runt många gånger när vi ställde kammarna och inget märktes då..


Fint de, men nu har 2 vise män kommit fram till vad det var ;)

Posted: 01 Mar 2009, 23:00
by Insanity
Bmwandreas wrote:Ja övervarv är ju inte så kul, är väl det och styrningarna då.
Trist!

Men jävlar vad effekt det ska bli nu :wink:


Jodå man får se det possitivt.. :wink:

Men då är frågan, vanos topp med alla godsaker som finns och bli ruinerad eller köra samma recept igen med ny portning och mira,, ??

Posted: 02 Mar 2009, 17:50
by moonzhine
vad är så mkt bättre med vanostoppen egentligen?eller vad finns de mer för godsaker till den i jämförelse med ickevanos..


Mvh:Peter

Posted: 02 Mar 2009, 18:20
by Bäckis
Det är säkerligen endast en övervarvning som orsakat krokiga ventiler, och sen har dessa tagit i ringar för att de varit krokiga.

Kör du enkelfjädrar eller dubbel? Original inner eller de hårda racefjädrarna även där isf?

En glad nyhet: Den kommer ge fan så mkt mer pulver nu!!

Posted: 02 Mar 2009, 19:24
by Insanity
Bäckis wrote:Det är säkerligen endast en övervarvning som orsakat krokiga ventiler, och sen har dessa tagit i ringar för att de varit krokiga.

Kör du enkelfjädrar eller dubbel? Original inner eller de hårda racefjädrarna även där isf?

En glad nyhet: Den kommer ge fan så mkt mer pulver nu!!


Ja det tror jag me, måste nästan testa å köra exakt samma ladd.. :twisted: Med nytt sprut å tät topp som enda skillnaden..

Tror oxå att övervarvningen säkert vart det största orsaken, men jag vet att det va snuskigt tajt därimellan..


Köpte ju erat förra fjäderkit då det va aktuelt och då skulle man ju köra utan innerfjädrar så jag har gjort det..
Men ska nog plocka tillbaka innerfjädrarna nu och nya retainers eller ska man ha nya inner oxå? Vill ju ändå fortsätta varva 8k..

Posted: 02 Mar 2009, 19:32
by Bäckis
Original inner duger nog. Med våra inner och den diametern på ventil kan du varva 10000.

Posted: 02 Mar 2009, 19:43
by Insanity
Mmm men då skulle man ha ett par riktigt störda kammar oxå..

Posted: 22 Mar 2009, 23:26
by Insanity
Nu har det hänt lite igen...

Fick tag på en ny topp.. Som nu har blivit duktigt portad :twisted:
Måste hitta nån som ska få mira fräsa den bara..

Sen är det bara att plocka ihop motorn lite snabbt igen och koppla in nya sprutet och se hur det lirar..

Borde inte va allt för långt borta innan den står å brummar igen.. Denna gång ska turbon fan bottnas.. :twisted:

Posted: 23 Mar 2009, 06:46
by bmw_fredde
Gött att det är på g.. bottna 475an :shock: :D

Posted: 26 Mar 2009, 09:38
by Insanity
Behöver ha tag på minst 16st innerfjädrar och underbrickor för dubbelfjäder!

Nån har som liggandes?

Posted: 19 Apr 2009, 22:16
by Insanity
Snabb uppdatering...

Motorn är helt ihop plockad och klar med nya toppen på.. Ganska säker på att den kommer ge mer pulver nu.. :twisted:

Monterade kopplingen och slängde på lådan för en timme sen, imorgon lyfts hela klabbet i bilen igen.. :D

Sen är det inkoppling av sprutet som ligger på listan och montera dom nya soppa pumparna..
Bilder kommer så fort jag har några minuter över..

Stort tack till bäckis å ärtan som ställer upp och fixar saker i ur å skur..