Page 25 of 69
Posted: 18 Apr 2010, 13:06
by johankihl
Erki87 wrote:haha wd40 renovering... förstår precis vad du menar.
Alla som åkt/åker cross förstår vad wd40 kan göra för plast. Det funkar utmärkt att få svärta tillbaka i gamla lister och plastdelar.
Posted: 22 Apr 2010, 22:10
by johankihl
Äntligen är motorn ihop. Imorgon ska jag ställa in kammarna igen och sen åker den i BILEN! Känns overkligt skönt att den äntligen ska få hitta ner.
Hittade en firma som sålde adapters för oljetrycksmätare och givare. Ser ut som den här fast med gängade hål i sidan för fler givare.
Fick även hem en ombyggnadssats för fjäderbenen fram som jag köpte från england. Tillverkad i stål så den går att svetsa direkt i fjäderbenet. Har tidigare haft i alu från kina som inte är nåt vidare då de inte går att få fast på fjäderbenet.
Avslutar med en bild på rovan under monteringsprocessen.
Posted: 24 Apr 2010, 00:18
by johankihl
Idag ställde jag kammarna åter igen efter förra helgens haveri. Fick jag hjälp av Mattsson aka Robin161 att stoppa ihop motor och låda och efter lite trixande och ombyggnation av kopplingsgaffeln och slavcylindern ska det nog gå att få till kopplingen. Måste ner med den en vända till (men det blir på lyften imorgon då den var upptagen idag) för att få fast kopplingsgaffeln som satt löst nu och lyckades ramla ur position med lådan fastskruvad.
Här kommer några bilder på paketet på plats, och NEJ, ventilkåpan ska inte se ut sådär.
Samt en inspirationsbild, snart rullar vi
Posted: 24 Apr 2010, 00:24
by FoX
Ang. Bmw givare adapters.
M12x1.5 är samma sak som L6 i hydralspråk.. finns säkert något hos hydroscand som du kan få att funka..
fast det här kanske va gammal skåpmat för dig, men endock.
Posted: 24 Apr 2010, 00:56
by johankihl
FoX wrote:Ang. Bmw givare adapters.
M12x1.5 är samma sak som L6 i hydralspråk.. finns säkert något hos hydroscand som du kan få att funka..
fast det här kanske va gammal skåpmat för dig, men endock.
Det hade jag ingen aning om. Har iaf beställt en adapter så jag hoppas att det dyker upp en snart. Har en hel del -4 AN slang att dra bara jag får dit lite prylar i motorutrymmet nu.
Någon som vet vart man kan få tag i delar till Autometer mätare. Har insett att jag saknar lite slangkopplingar osv till mina mätare (tunna plastslangar).
Posted: 24 Apr 2010, 06:22
by rosen23
vad för sorts slang behöver du?
har lite plast slang på jobbet
Posted: 24 Apr 2010, 07:18
by johankihl
rosen23 wrote:vad för sorts slang behöver du?
har lite plast slang på jobbet
Jag har själva slangarna, men det sitter någon slags itryckt mässings kona i slangen med en "mutter" bakom, den ska sedan skruvas i en adapter som man skruvar i lämpligt ställe för att mäta oljetryck. Till bränsletrycksmätaren har jag inget alls så där behöver jag tillverka en slang för att mäta bränsletrycket i fuelrail.
Posted: 08 May 2010, 11:24
by johankihl
Efter en monsterdag av mekande blev det en hel del gjort. Vi, alltså jag Brewz, SG, SJ och Ragge körde hårt i garaget.
Brewz racing planterade fuelcellen i bagaget för gott. Skar ur mattan för försänkningen i fuelcellen och placerade den bakom locket som blir servicelucka för pump, filter etc.
Pump och allt ihopkopplat för att provtrycka soppasystemet. Fick dra åt några kopplingar och sen var det helt tätt. Höll i matningsslangen när pumpen gick och JÄVLAR vad den flödar, hela systemet vibrerar
All soppa färdigt för i år:
Kabelhärvan till sprutet klar frånsett elfläktsstyrning, tomgångsmotor och laddtrycksventil. Allt det tunga klart mao. Snart uppstart, bara insuget kommer från fräsarkungen
Posted: 08 May 2010, 11:36
by johankihl
Någon som sitter på lite 60x1,5mm eller 2mm sömlöst rör? Skicka PM!
Posted: 08 May 2010, 15:35
by Martinssonn
Har du inte skiftat vacum till laddtrycksstyrningen? Eller man kanske ser fel på bilden? ser inte ut som undre anslutningen är fastskruvad.
Posted: 08 May 2010, 17:29
by johankihl
Martinssonn wrote:Har du inte skiftat vacum till laddtrycksstyrningen? Eller man kanske ser fel på bilden? ser inte ut som undre anslutningen är fastskruvad.
Hahaha, det här får min assistent fan för nu
givetvis ska mottrycket styras.
Posted: 08 May 2010, 17:36
by Wiic
Bläddrat igenom hela projekt-tråden nu och herrejävlar vilken bil! Fruktansvärt läckert!
Posted: 08 May 2010, 22:56
by Martinssonn
Då såg jag inte fel då. Vart lite fundersam bara om du totalmissat eller va fuller
Posted: 09 May 2010, 01:11
by johankihl
Martinssonn wrote:Då såg jag inte fel då. Vart lite fundersam bara om du totalmissat eller va fuller
Det var en kombination av trötthet, öl och allt möjligt. Vi åkte från garaget efter kl 3
enkelt gjort att ändra iaf
Posted: 09 May 2010, 09:29
by Erki87
Johan: Vad kör du för lutning på motorn? Du ser ut att ha mycket plats för turbo.
Posted: 09 May 2010, 09:35
by johankihl
Kör m20 motorfästen. 15 grader lutning. Är otroligt skönt, inte trångt att skruva någonstans
Posted: 09 May 2010, 10:11
by Grefven
det går bra att ha så rakställt med oljepickupen? eller den är modifierad?