M3 E30 S50B30 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Erki87 wrote:haha wd40 renovering... förstår precis vad du menar.


Alla som åkt/åker cross förstår vad wd40 kan göra för plast. Det funkar utmärkt att få svärta tillbaka i gamla lister och plastdelar.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Äntligen är motorn ihop. Imorgon ska jag ställa in kammarna igen och sen åker den i BILEN! Känns overkligt skönt att den äntligen ska få hitta ner.

Hittade en firma som sålde adapters för oljetrycksmätare och givare. Ser ut som den här fast med gängade hål i sidan för fler givare.

Image

Fick även hem en ombyggnadssats för fjäderbenen fram som jag köpte från england. Tillverkad i stål så den går att svetsa direkt i fjäderbenet. Har tidigare haft i alu från kina som inte är nåt vidare då de inte går att få fast på fjäderbenet.

Image

Avslutar med en bild på rovan under monteringsprocessen.

Image
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Idag ställde jag kammarna åter igen efter förra helgens haveri. Fick jag hjälp av Mattsson aka Robin161 att stoppa ihop motor och låda och efter lite trixande och ombyggnation av kopplingsgaffeln och slavcylindern ska det nog gå att få till kopplingen. Måste ner med den en vända till (men det blir på lyften imorgon då den var upptagen idag) för att få fast kopplingsgaffeln som satt löst nu och lyckades ramla ur position med lådan fastskruvad.

Här kommer några bilder på paketet på plats, och NEJ, ventilkåpan ska inte se ut sådär.

Image

Samt en inspirationsbild, snart rullar vi :)

Image
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

Ang. Bmw givare adapters.

M12x1.5 är samma sak som L6 i hydralspråk.. finns säkert något hos hydroscand som du kan få att funka..

fast det här kanske va gammal skåpmat för dig, men endock.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

FoX wrote:Ang. Bmw givare adapters.

M12x1.5 är samma sak som L6 i hydralspråk.. finns säkert något hos hydroscand som du kan få att funka..

fast det här kanske va gammal skåpmat för dig, men endock.


Det hade jag ingen aning om. Har iaf beställt en adapter så jag hoppas att det dyker upp en snart. Har en hel del -4 AN slang att dra bara jag får dit lite prylar i motorutrymmet nu.

Någon som vet vart man kan få tag i delar till Autometer mätare. Har insett att jag saknar lite slangkopplingar osv till mina mätare (tunna plastslangar).
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
rosen23
Posts: 79
Joined: 20 Nov 2005, 16:27
Location: Karlstad

Post by rosen23 »

vad för sorts slang behöver du?
har lite plast slang på jobbet
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

rosen23 wrote:vad för sorts slang behöver du?
har lite plast slang på jobbet


Jag har själva slangarna, men det sitter någon slags itryckt mässings kona i slangen med en "mutter" bakom, den ska sedan skruvas i en adapter som man skruvar i lämpligt ställe för att mäta oljetryck. Till bränsletrycksmätaren har jag inget alls så där behöver jag tillverka en slang för att mäta bränsletrycket i fuelrail.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Efter en monsterdag av mekande blev det en hel del gjort. Vi, alltså jag Brewz, SG, SJ och Ragge körde hårt i garaget.

Brewz racing planterade fuelcellen i bagaget för gott. Skar ur mattan för försänkningen i fuelcellen och placerade den bakom locket som blir servicelucka för pump, filter etc.

Image

Pump och allt ihopkopplat för att provtrycka soppasystemet. Fick dra åt några kopplingar och sen var det helt tätt. Höll i matningsslangen när pumpen gick och JÄVLAR vad den flödar, hela systemet vibrerar :)

Image

All soppa färdigt för i år:

Image

Kabelhärvan till sprutet klar frånsett elfläktsstyrning, tomgångsmotor och laddtrycksventil. Allt det tunga klart mao. Snart uppstart, bara insuget kommer från fräsarkungen :)

Image
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Någon som sitter på lite 60x1,5mm eller 2mm sömlöst rör? Skicka PM!
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

Har du inte skiftat vacum till laddtrycksstyrningen? Eller man kanske ser fel på bilden? ser inte ut som undre anslutningen är fastskruvad.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Martinssonn wrote:Har du inte skiftat vacum till laddtrycksstyrningen? Eller man kanske ser fel på bilden? ser inte ut som undre anslutningen är fastskruvad.


Hahaha, det här får min assistent fan för nu ;) givetvis ska mottrycket styras.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Wiic
Posts: 769
Joined: 31 Oct 2008, 00:40
Location: Ronneby

Post by Wiic »

Bläddrat igenom hela projekt-tråden nu och herrejävlar vilken bil! Fruktansvärt läckert! :)
E30 M50.
Martinssonn
Posts: 380
Joined: 05 Dec 2008, 12:32
Location: Örebro

Post by Martinssonn »

Då såg jag inte fel då. Vart lite fundersam bara om du totalmissat eller va fuller :)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Martinssonn wrote:Då såg jag inte fel då. Vart lite fundersam bara om du totalmissat eller va fuller :)


Det var en kombination av trötthet, öl och allt möjligt. Vi åkte från garaget efter kl 3 :) enkelt gjort att ändra iaf :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Post by Erki87 »

Johan: Vad kör du för lutning på motorn? Du ser ut att ha mycket plats för turbo.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Kör m20 motorfästen. 15 grader lutning. Är otroligt skönt, inte trångt att skruva någonstans :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Grefven

Post by Grefven »

det går bra att ha så rakställt med oljepickupen? eller den är modifierad?
Post Reply