Page 25 of 29

Re: Precision SC62

Posted: 31 Jan 2013, 22:43
by keda
haha nu känns en sc62 gammal ;-)

Re: Precision SC62

Posted: 31 Jan 2013, 22:45
by markus
Jävlar ! 900+ hk inte illa =)

Re: Precision SC62

Posted: 31 Jan 2013, 23:13
by AGsTony
Bmwandreas wrote:http://youtu.be/Bh9N4Xi6c5s




Va fan

Re: Precision SC62

Posted: 01 Feb 2013, 08:39
by Nisse977
keda wrote:haha nu känns en sc62 gammal ;-)

Vad känns då min sc61.... :?

6466 = :twisted:

Re: Precision SC62

Posted: 01 Feb 2013, 14:45
by keda
Förlåt ;-) hihi


Nisse977 wrote:
keda wrote:haha nu känns en sc62 gammal ;-)

Vad känns då min sc61.... :?

6466 = :twisted:

Re: Precision SC62

Posted: 08 Feb 2013, 11:07
by keda
OK, jag ville bara visa vad jag hittade i ett forum för en "race-firma" i USA:


Quote:




Originally Posted by Evofiebre11

I already recieved my 6466, trying to break into the 800+ club

That should be cake. We hit 813whp on a 6262 on a 2.0L honda already.


Så 62:an räcker ju en bit den oxå..... fortfarande ;-)

Re: Precision SC62

Posted: 09 Feb 2013, 10:20
by AGsTony
Jag körde en evo 9 som jag gjort ordning med 2.2 liter stroker kit toppen är i ordning gjord också.

Sitter original insug på den (det är en strypning)

64/66 med 2.4 bar gav 550whp och 627whp vid 2.7 bar men då har jag endast 2.3bars mottryck så det går o pressa mer. Men gav mig för kund hade beställt 550whp

Men det fina är att det sitter mivec motor i denna så har 1 bar vid 4100 rpm sen smäller det bara till.

Jävla fint agg speciellt om man mäter mottryck.

Har kört en Audi Rs2, på 2.7 bar så gav den lätt 733whp kommer inte ihåg hur mycket mottryck men det skilde 1 bar med en 62/62 med samma setup.

Film finns på min Facebook sida http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 87?fref=ts

Alla körningar är i min Mustangdynometer.


MVH.


Tony

Re: Precision SC62

Posted: 09 Feb 2013, 11:47
by keda
Förlåt men jag måste försöka förstå en sak nu..... hur kan mottrycket skilja så mycket mellan 2st likvärdiga aggregat?
Jag förstår inte att det ens kan/ska göra det då grejerna är exakt samma förutom just aggen..... det borde vara teoretiskt små skillnder mellan en sc64 jämfört med en sc62, hur kan det bli såna skillnader?
Vore snällt med förklaring av nån som har förstått varför ;-)
Keda

Re: Precision SC62

Posted: 09 Feb 2013, 13:05
by Bmwandreas
Det skiljer 4mm i turbinstorlek och det är mycket.

Re: Precision SC62

Posted: 09 Feb 2013, 15:40
by keda
OK, så det "lilla" gör så mycket?!
Och ju mindre mottryck desto mer kan man ta ut?
Är gränsen samma tryck på båda sidorna eller vart går gränsen?
typ 3bar ladd och 3bar mottryck så ger det bara värme efter det eller hur funkar det?
Jag kan villigt erkänna direkt, jag har en sc62 i S6:an nu men blir mer o mer sugen på en sc64 ;-)
Men det får bli efter mappningen, kanske inte ens får ut i närheten av vad sc62:an peakar så bäst (läs billigast) att lugna sej :-)
Tack för all info, vad vore vi andra utan er PPF:are ;-)
Keda

Re: Precision SC62

Posted: 09 Feb 2013, 16:42
by Bmwandreas
Ja mindre mottryck ger mer effekt, men det är ju en balansgång med bra respons. Man lär välja lite vad man är ute efter. Men en 6466 verkar ha lika bra respons som en glidlagrad 6262 men klarar mer effekt.

Re: Precision SC62

Posted: 09 Feb 2013, 21:42
by keda
Jag har en sc62 bb och bilen är en brukis i högsta grad som faktiskt används dagligen!
Målet är mellan 700 och 800hk och ALLT i motorn är byggt för dessa effekter så det borde funka med den sc62:an!
Men som du vet, mycket vill ha mer...... kommer alltid att vara så bara ;-)
Tack snälla för förklaringarna!
MVH Keda

Re: Precision SC62

Posted: 10 Feb 2013, 16:22
by Lufsen
Bromsade min Escort Cosworth igår med en sc6262 T4 0,68 till 747 awhp, helt okej för en tvåliters pluttmotor. :D

http://www.youtube.com/watch?v=glxz9T_0tGE

Re: Precision SC62

Posted: 10 Feb 2013, 17:02
by keda
Lufsen wrote:Bromsade min Escort Cosworth igår med en sc6262 T4 0,68 till 747 awhp, helt okej för en tvåliters pluttmotor. :D

http://www.youtube.com/watch?v=glxz9T_0tGE



Det var fasiken inte illa, det låter bra för mina planer hehe!!
Grattis

Re: Precision SC62

Posted: 11 Feb 2013, 12:55
by Nisse977
Efter att ha läst en del dynoresultat så får jag en känsla av att en motor med mindre motorvolym kan kan utveckla mer effekt jämfört med en större motor med samma turbo.
Är det verkligen så och vad beror det på i så fall? Är det att den större motorn får en begränsning på högvarv vilket gör att det blir mindre toppeffekt, eller är det helt enkelt bara olika på olika motorer?

Tänk ett exempel med S14 mot S50 med en 6262 turbo. Vem får mest effekt med bottnad turbo på respektive maskin.
Påstår inte att det är på ett visst sätt, bara att jag får en känsla av att det skulle kunna vara åt det hållet.

Kanske svamlar jag bara? :roll:

Re: Precision SC62

Posted: 11 Feb 2013, 18:25
by Bmwandreas
Du har helt korrekt. Man kan sammanfatta det med liten motor lågt mottryck och stor motor högt mottryck om man använder exakt samma.

Re: Precision SC62

Posted: 11 Feb 2013, 20:50
by motec
Turbon blir som en strypning på den stora motorn medans den lilla inte ger ifrån sig lika mycket avgaser så den flåsar ur utan större mottryck.

Är därför man väljer större avgashus till s50 emot s14. då klarar turbon att göra sig av med avgaserna istället för att dom blir mottryck och stryper effekt :)