Page 25 of 44
Posted: 28 Jan 2009, 15:52
by balobas
Fint de blir!
En chreme-beige-färgad inredning skulle sitta fint! Eller toksvart!
Blir snyggt med orginalbaklamporna t o m när den är så blank i övrigt!
Väntar med spänning på nästa omgång bilder!
Posted: 31 Jan 2009, 02:20
by pelko
Har hänt lite småsaker. Har fått ditt PPF boarden på vindrutan samt monterat vindrutan, expanderlisten som låser allt saknas dock.
Sedan har jag fått mina nya topplagringar klara från Specialsvarv. De blev riktigt grymma. Dom flexar
nada som original gör, de ger en ökad negativ camber, de ser proffsiga ut när de fyller ut hålet i stötdämpartornet och sedan så sänker de ca 40mm mer än original. Så nu kan jag få bilen
aplåg, dvs att få in ett papper mellan skärm och däck är omöjligt. Känns bra nu när man kan labba fram med höjden fram hur man vill.
Wallin har även fixat min bagagelucka så den är klar för lack. Riktigt bra jobb!
Hatthyllan, baksätet och en del av innertaket bak har rivits bort för att göra rent ordentligt där bakom samt få dit en ny hatthylla.
Om någon har en hatthylla till salu så skicka PM.
Imorgon ska jag få hjälp av Wallin att göra baklamporna snorblanka, de ska våtslipas och klarlackas. Ska även lacka grillhalvorna på torpeden samt förbereda IC'n inför den svarta färgen.
Bilder:
Original topplager höger fram.
Specialsvarv edition vänster fram.
Såhär ser de ut på undersidan. Org splines-bultar är inbyggda, även org lagret som finns i org topplagringen. Det rostiga är ordnat
Här ser man att hålet inte är i centrum. Beroende på placering av hålet i stötdämpartornet kan man justera camber men även lite caster.
PPF boarden på plats. Var lite pilligt men blev bra till slut med allt.
Mvh Mathias
Posted: 31 Jan 2009, 03:32
by Tobberone
ser riktigt bra ut!
Posted: 31 Jan 2009, 09:49
by Resgard
Dekaltrim ger väl runt 30-35 hk beroende på storleken
Fina lagringar de där!
Posted: 31 Jan 2009, 10:51
by Grefven
njurar kostar 195:- och plasten i fronten kostar 136:- per sida så det är inte lönt att lacka det. priderna på plasten under framrutan kommer jag inte ihåg priset på dock.
detta är priser från AD center.
tror drullen har allt liggande nytt i förpackning till salu i paketpris.
Posted: 31 Jan 2009, 12:13
by Mardo@estonia
nice
what engine are you planning?
Posted: 31 Jan 2009, 12:58
by Resgard
bullen! wrote:njurar kostar 195:- och plasten i fronten kostar 136:- per sida så det är inte lönt att lacka det. priderna på plasten under framrutan kommer jag inte ihåg priset på dock.
detta är priser från AD center.
tror drullen har allt liggande nytt i förpackning till salu i paketpris.
Jag tycker då iaf det är finare att ha blank grill, istället för matt.
Posted: 01 Feb 2009, 02:50
by pelko
På BMW hade komplett grill med njurar kostat 1700-1800kr. Får se hur jag gör med det
Baklamporna blev slipade och klarlackade idag, blev bra som fan. Kommer bilder imon.
Mvh Mathias
Posted: 01 Feb 2009, 02:56
by pelko
Mardo@estonia wrote:nice
what engine are you planning?
M50B25
Mvh Mathias
Posted: 01 Feb 2009, 09:36
by Nisse977
Säljer de inte komplett grill på Mekonomen för ca 600kr totalt? Har för mig jag kollade upp det för nått årsen, hade själv tänkt köpa det där
Posted: 01 Feb 2009, 10:35
by Per Eriksson
Hur tar du upp stötdämparens vinkelförändringar i topplagringen?
Nu är det ett stumt kullager enbart ser det ut som?
Det går väl inte att vrida topplagringen, är osymmetrisk hålbild i tornet?
Posted: 01 Feb 2009, 10:59
by Bmwandreas
Ja kör man så böjs kolvstången ganska omgående
Posted: 01 Feb 2009, 13:02
by pelko
Har tänkt lite på det och jag är ju ingen expert i ämnet men om man tänker sig en delrinbussning mot en originalbussning, har man original kan ju sakerna svikta och röra sig lite, stoppar man i delrin så blir det stumt. Man tar ju bort allt flex.
Det bör ju vara något liknande nu, att sakerna inte kan flexa när man kör stumt. I och med att det inte flexar så borde ju inte kraften kunna skada kolvstången om man tvingar den dit den bara kan röra sig - genom lagret.
Jag är kanske helt ute och cyklar men vill ju någonstans tro att det fungerar
Annars får man pressa ur lagret och pressa i ett ledlager.
Per: Jag menade att man kan justera vinkeln på topplagret innan man trycker dit de tre bultarna som ska hålla det. Nu när det är monterat, och hålen är runda och osymmetriska som du säger, så går det inte.
Mvh Mathias
Posted: 01 Feb 2009, 14:53
by Niklas Sandström
Du måste byta till ett ledlager. För linjen genom spindelleden går inte i mitten av dämparen utan lite utanför och då får du en vinkeländring så fort du vrider hjulet.
Posted: 01 Feb 2009, 19:38
by pelko
Kommer lite bilderna på baklamporna här. Fick hjälp av Wallin som jag tidigare nämnt, vi slipade lamporna med 500-papper och la sedan tre lager klarlack på. Blev RIKTIGT blanka och fina!
Wallin har även fixat min bagagelucka inför lack. Stort tack
Imorgon kör jag iväg mer saker till lackeraren samt hämtar packningar till motorn från BMW så man kan få ihop den snart.
I lackboxen.
Blanka och fina.
Monterade.
Före och efter.
Mvh Mathias
Posted: 01 Feb 2009, 19:41
by shomakie
Som nya!! snyggt!! =)
Posted: 01 Feb 2009, 22:19
by Jimmy Larsson
Sweet!
Riktigt inspirerande bygge!