Dawes S50 turbo - den tappade mecken

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Dawe_A

Post by Dawe_A »

Lite bra att ha prylar, m3gtfigges gamla as-snygga motorfäste för ned monterad turbo i framkant. (hans gamla grenrör kommer också sitta på min s50)

och 2 x kinesiska dieselpumpar.

Image
People change, things go wrong, shit happens , life goes on!

E28 M535i -86 , svensksåld
E28 M535im -86 , svensksåld
E34 M5 3.8 -92 ,
Dawe_A

Post by Dawe_A »

komplett to-do-list:

* slipa in gapet på ringarna
*få hem veven , koppling och remskiva och montera det.
* bygga ihop motorn med nya kedjor,skenor och spännare.

*köpa bil , hittar ingen vettig för det priset jag vill betala.

*Byta motor rakt av, skall köra m50 lut.
*koppla sput
*bygga avgas
*förstärkningssvetsa orginal insuget och bygga tryckrör.
* Bygga soppasystem

+ massa smått som man inte tänker på.

sen upgradera bakvagnen när den brustit.

Känns inte som att det blir något kört 2011 tyvärr.

E34 M5 3.8 -92 ,
JWSE30

Post by JWSE30 »

Är ju typ 9-10mån till 2011 säsongen är slut, så bara o sätta fart så ska du väl hinna köra lite :D

Har du bestämt dig för vad du ska ha för bil än ?
BMW E46 330xd

Jonas Wiktorsson Samuelsson
0733800160
Dawe_A

Post by Dawe_A »

JWSE30 wrote:Är ju typ 9-10mån till 2011 säsongen är slut, så bara o sätta fart så ska du väl hinna köra lite :D

Har du bestämt dig för vad du ska ha för bil än ?

ja bygger blir nog i en e36 328, helst kombi men coupé funkar också.

Smidigt att få hyffsade bromsar på köpet och en m3 låda , skall köra med m50 lut med så det är bara att yxa ner m3 motorn på orginal motorfästen /låda & hänga dit länkaget :)

E34 M5 3.8 -92 ,
Casy

Post by Casy »

Men köp en lite fräschare 328 och bygg på istället. 5-10 tusen extra i detta dyra bygge är väl en skitsumma ;) Så kanske du hinner köra 2011 trots allt
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
m_ellisson

Post by m_ellisson »

Ja du måste ju ha den rullandes i sommar Dawe :)
///Magnus Ellisson
0733213976
Projekttråd: Bygger om E30in till Proint godkänd!

Facebooksida: Mellisson Drifting

Stort tack:
PPF
Streetpower Olofström
Redins Bilsmedja
Sandqvist Motorsport
DanneJDrift.se
Dan Gyldmark
AutoExperten Kalmar
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Se till att ha soppatrycksmätare. Har en här idag som det gått sönder 2st sådana där pumpar för.
Dawe_A

Post by Dawe_A »

Jag ska göra allt jag kan, har fått ett litet jobb nu igen så pengar kommer allt eftersom!

Jag hoppas verkligen på att kunna köra lite i sommar, hoppas det finns några frivilliga att hjälpa till med kaross, motor och soppasystem när det är på gång så det går snabbre + att det är roligare än att stå med allt själv.

bmwandreas:

Jag hade tänkt att ha någon extern mätare i cupén, kommer ha mätare för det mesta tror jag.

*avgastemp , kanske fler än en.
*laddtryck
*lambda
*bränsletryck
*oljetryck
*oljetemp
*vattenvemp

flashigt och raggigt?
-Kan vara väl investerade stålars så man har en aning om vad som händer under huven..

E34 M5 3.8 -92 ,
Mikael S

Post by Mikael S »

Är ju kanske lite dumdristigt att åka med en finmotor och sen köpa billiga pumpar som faktiskt har tveksam kvalite. Inte kommer du sitta och glo på bränsletrycksmätaren på nå rejs långt ut i skogen när motståndaren ligger jämsiden :) Om en pump börjar falla ifrån blir det ett vacker haveri 8)

Iförsig går det kanska att ha en tryckgivare och koppla mot sprutet så den slår ifrån om trycket faller?
Grefven

Post by Grefven »

Du måste ha soppamätare med larm för att uppfatta när trycket sviker. det sista man kan kika på när man har fullt ladd på en s50 är en analog mätarnål.

det finns mätare med ljus/ljud varning.

men man bör ha riktig pump ändå.
Wiic

Post by Wiic »

Såklart du ska ut o köra i sommar. Jag hjälper gärna till, bara att höra av dig. :)
E30 M50.
Grefven

Post by Grefven »

räkna lite på hur många timmar du lägger i veckan och hur många timmar du kommer ha på dig tills du tänkt att det ska vara klart. det är bra å räkna på så man vet om man har råd att missa en kväll i garaget eller inte. eller om man rent utav måste öka.

för detta tar mer tid än man kan tänka sig.
Dawe_A

Post by Dawe_A »

Jag får hitta någon exklusiv bränsletrycksmätare.

Jag tror inte att det blir några som helst problem med turbobanditen pumparna, det finns 044or som havererat helt plötsligt också.

Vet du bmw andreas om man kan koppla på någon bränsletrycksmätare som säger till sprutet att släcka ner allt om trycket går under en viss gräns, borde ju gå att ställa vid olika varvtal med isåfall.

Wiic wrote:Såklart du ska ut o köra i sommar. Jag hjälper gärna till, bara att höra av dig. :)

Schysst , det kommer jag göra :) Punti vet jag är sugen med, likaså jensa (crazyvikingracing) verkar det som!

Sen har jag ju grabbarna nere på the brinks också, men med tanke på hur sällan jag är där nu för tiden och eftersom att jag har bilen hemma så lär det bara bli eventuell telefonsupport, men det är jag glad över det också!

E34 M5 3.8 -92 ,
Dawe_A

Post by Dawe_A »

Grefven wrote:räkna lite på hur många timmar du lägger i veckan och hur många timmar du kommer ha på dig tills du tänkt att det ska vara klart. det är bra å räkna på så man vet om man har råd att missa en kväll i garaget eller inte. eller om man rent utav måste öka.

för detta tar mer tid än man kan tänka sig.

jo jag skall räkna på det, just nu lägger jag inte många timmar i veckan på det med tanke på att jag inte har någon bil att bygga på.

Detta kommer bli v.1 av mitt bygge, dvs halvbudget förutom hjärtat & styrsystem.

som till exempel, vanliga slangar istället för stålomspunna.

kommer inte heller lägga jättestor energi på finishen utöver det som behövs för funktionens skull, detta skall bli en bil som används flitigt utan att jag behöver gråta blod över att mina nylackade prylar UNDER bilen ser ut som skit.

Har redan haft en bil som va näst intill 100% perfekt överallt & utan en "smutspartickel" på något ens under bilen, vissa stunder är det bara jobbigt!

v.2 kommer nog bli något i stil med att hela fram / bakvagn plockas ner och lackas om et.c Men inte nu, det finns det ingen tid till.

E34 M5 3.8 -92 ,
_2499

Post by _2499 »

Du som är elektriker borde väl kunna koppla in saftblandare och ett larm som går om en pump skulle ge sig :lol:
dgyldmark

Post by dgyldmark »

0-5v differans trycks mätning. kör in det på en analog.
Dawe_A

Post by Dawe_A »

_2499 wrote:Du som är elektriker borde väl kunna koppla in saftblandare och ett larm som går om en pump skulle ge sig :lol:

jo jag tänkte göra ett riktigt fint larmsystem för säkringar som gått iallfall, sånt är kul ;). Eventuellt att jag sätter dvärgbrytare, har bara inte hittat några för 12v ännu (då har jag bara kollat på biltema).

jag kan knåpa ihop ett eget system, lär kolla vad materialkostnaderna blir jämfört med en köpemätare, men det är nog stor skillnad!

dgyldmark wrote:0-5v differans trycks mätning. kör in det på en analog.

Jag skall kolla om dom har någon lämplig givare på elfa i eftermiddag, tackar! Fast mest rimligt är nog att det finns på någon VVS firma eller dylikt antar jag.

aja, detta skall jag kolla upp!

E34 M5 3.8 -92 ,
Post Reply