Page 24 of 69
Posted: 26 Mar 2010, 10:43
by jorgen
Ser mycket bra ut med stolarna. håller med om att ratten ska in lite dock
Posted: 26 Mar 2010, 10:52
by johankihl
Hämtade en hög AN kopplingar och slang. Nu blir det till att koppla soppasystem!
Posted: 26 Mar 2010, 23:32
by johankihl
Soppasystemet börjar ta sig. Gjorde mock-up med tanken och kopplade ihop det jag kunde. Imorgon blir det att dra en extra AN-8 slang hela vägen som matning till railen. Kommer att utnyttja de befintliga An-6 rören som retur. Misstänker att Weldon pumpen kommer att kräva mer än en AN-6 retur för att fungera riktigt bra. Dumt att chans i vilket fall som helst då jag har grejer till att få ihop soppasystemet med AN-8 matning.
Såhär blir bagaget, saknas klammor och lite fäste för sugfiltret osv. OBS, långt ifrån klart
Posted: 26 Mar 2010, 23:43
by M3JONAS
Jag sänkte ratten ca 15mm vid fästet, borde blivit ca 25mm ute vid ratten.
Jag försökte först knacka bort brytbultarna men det sket sig så jag tog fram migen och svetsade fast ett par muttrar på de "trasiga" skallarna.
Posted: 27 Mar 2010, 00:08
by johankihl
M3JONAS wrote:Jag sänkte ratten ca 15mm vid fästet, borde blivit ca 25mm ute vid ratten.
Jag försökte först knacka bort brytbultarna men det sket sig så jag tog fram migen och svetsade fast ett par muttrar på de "trasiga" skallarna.
Bra idé. Lär bli något sånt. Ska plocka bort kåpan vid tillfälle och fixa det. Ratten sitter ju lite väl högt som det är nu. Dock ska nog stolen justeras upp en del så då kanske det blir bättre.
Är din M3 ihop igen snart?
Posted: 27 Mar 2010, 15:34
by M3JONAS
johankihl wrote:Bra idé. Lär bli något sånt. Ska plocka bort kåpan vid tillfälle och fixa det. Ratten sitter ju lite väl högt som det är nu. Dock ska nog stolen justeras upp en del så då kanske det blir bättre.
Är din M3 ihop igen snart?
Min bil är ihop just nu men ska rivas imorrn
Nu sitter det sugmotor i men tanken är att det ska ändras på det imorrn...
Posted: 27 Mar 2010, 19:14
by johankihl
Nu är soppan framdragen och allt ihopkopplat förutom ett t-kors till dubbla AN-6 returen och AN-8 slangarna till railen. Fick hjälp av Olsn och Liderforge med soppasystemet medan jag filade till de sista kolvringarna inför montering av bottendelen imorgon.
En bild på dagens arbete, tack för hjälpen boys
Posted: 28 Mar 2010, 17:51
by SoreuQ
Ser riktigt fint ut Johan!
Du har inga bilder på hur du löste det med stolarna?
Fästet och så alltså?
Mvh Tommy
Posted: 28 Mar 2010, 22:01
by JMK Racing
Roliga problem när man kommit så långt som till bränsle kopplandet:) snyggt blir det också,
Jag sänkte min ratt stång 60mm då ja sitter nästan på golvet i mina Sparco,,
Du får prova dej fram till vad som passar din kör ställning tror ja,MEN! Ner ska den iaf tycker jag så Buss styrningen försvinner;)
Posted: 28 Mar 2010, 22:41
by robin161
har det hänt nått idag eller har du legat bakfull efter festen på raggar klubben?
Posted: 28 Mar 2010, 22:55
by johankihl
robin161 wrote:har det hänt nått idag eller har du legat bakfull efter festen på raggar klubben?
Jag hamnade inte på raggarklubben, men idag har det varit en tung dag ändå. Hade räknat med att få massor gjort, börjar dock få bakslag av för långa garagedagar och ingen vila på helgen. Nästa helg ska maskinen ihop och i bilen.
Posted: 28 Mar 2010, 22:58
by johankihl
SoreuQ wrote:Ser riktigt fint ut Johan!
Du har inga bilder på hur du löste det med stolarna?
Fästet och så alltså?
Mvh Tommy
Fästena är vanliga bockade aluminiumplåtar. Annars passar alla standard fästen från typ Sparco, Momo osv. E30 fästena i golvet är lika breda som de flesta Racingstolarna och således borrar man bara hål i dem på det avståndet man vill ha till ratten.
Posted: 28 Mar 2010, 23:02
by johankihl
JMK Racing wrote:Roliga problem när man kommit så långt som till bränsle kopplandet:) snyggt blir det också,
Jag sänkte min ratt stång 60mm då ja sitter nästan på golvet i mina Sparco,,
Du får prova dej fram till vad som passar din kör ställning tror ja,MEN! Ner ska den iaf tycker jag så Buss styrningen försvinner;)
Ja, det är ett angenämnt mekande att kapa lite slang och skruva dit kopplingar. Det är faktiskt ganska roligt när man har alla prylar redo. Nu saknas det inte mycket för att kunna vrida på nyckeln. En kabelhärva och en kardan så går den.
60mm låter mycket för mig. Jag sitter lågt men inte riktigt så lågt. Sänker jag ratten för mycket så kommer jag att slå armbågarna i stolen. Kommer nog att sänka ungefär 15mm och höja stolen ett snäpp.
Posted: 31 Mar 2010, 23:34
by johankihl
Kom till garaget från jobbet vid klockan 21:00 idag. Körde ett ryck och modifierade den trasiga monteringskonan som PPF så snällt hade lånat ut till någon som i sin tur förstört den. En vinkelslip och lite lamellrondell löste biffen och nu är iaf alla kolvar och stakar på plats i blocket och tillfälligt dragna. Motorn går hittills lätt och fint och det lär inte bli sämre när jag får dra ihop den med en kalibrerad momentnyckel imorn! Ska försöka få så mycket som möjligt gjort med maskinen då helgen ska tillbringas på annan ort. Även nästa helg kommer det inte blir något gjort på, ska åka till Grekland en vecka och för-steka lite inför sommaren.
Och från andra sidan. Mycket meningsfulla bilder
Visar iaf att det händer något med bilen, och det är ju roligare än en död projekt-tråd
Posted: 08 Apr 2010, 23:39
by johankihl
Förra torsdagen spenderades med att modifiera oljepump och gördel samt till att lufta bromsarna. Ett tips till er som ska köpa bromsolja, ATE superblue bromsvätska används flitigt inom racing och kostar endast 200:- litern hos Autoexperten. Här kommer några bilder på en moddad oljepump, fick slipa på 4 ställen för att den ska gå fritt för gördeln. Fick även fila ur gördeln så att kedjan för oljepumpen går fritt.
Olsn fixade under tiden jag grejade med oljepumpen nya fina bromsrör i bak på bilen samt kopplade ihop allt med stålomspunna slangar. Sedan hjälptes vi åt och luftade bromsarna innan det blev kvällen. Tusen tack för hjälpen som vanligt, utan polare i garaget står man sig slätt!
Här behövdes plats:
Och här:
Och här:
Och här:
Gördeln behövde filas ur ca 5mm i radien vid en av ramlagerskruvarna
Sedan kan man skruva dit oljepumpen utan att den tar i någonstans
Detta var allt för förra helgen. Hoppas att jag hinner med att få ihop maskinen och kanske, kanske få i den i bilen med lite tur!
Posted: 12 Apr 2010, 20:05
by johankihl
Helgens planer att få motorn i bilen spolierades återigen av att jag fått fel packningssats till motorn. BMW hade "glömt" att skicka packningarna jag saknade för att kunna skruva dit bröstkåpan och därmed dra ihop resten av motorn. Surt som fan när allt annat står färdigt.
Dock fick jag lite annat gjort. Svetsade ihop ett fäste till tanken. Nu saknas bara två plattjärn som ska skruvas i bakkant reservhjulsbaljan och att skära ur golmattan för försänkningen i tanken. Har placerat tanken så att man kan öppna bakre luckan till baljan om man behöver serva något i soppasystemet.
Svetsade ett H av 30mm fyrkantsrör och två M8 i botten. Tog sedan två rör som jag svetsade fast M6:or i ändarna på så man fäster konstruktonen med muttrar på utsidan.
Här är allt provmonterat. Nu saknas bara två plåtband som jag drar fast med M8 skruvar i konstruktionen och två i golvet i fram.
Fick även mitt nya M3 grillemblem. Lite WD40 renovering av grillen och märket monterat. Blir fräscht igen!
Posted: 18 Apr 2010, 12:37
by Erki87
haha wd40 renovering... förstår precis vad du menar.