Page 24 of 80

Posted: 28 Aug 2007, 15:50
by Zwofurti
kom igen jonas, vi stöttar dig att bygga turbo, mer effekt för mindre bekymmer =)

Posted: 28 Aug 2007, 18:03
by M3JONAS
Haha, skönt att det är så många som försöker peppa mig att montera turbo...
Ola har tydligen lovat att han ska komma hem till mig och slå sönder kompressorn om jag köper en ny och en annan kamrat kommer med pikar hela tiden då han har en ny GT40 som ligger som han tycker skulle passa fint på min bil... :)

Posted: 28 Aug 2007, 18:14
by BRUZZE
tycker du ska forts me kompressor..

mkt turbo bilar ute redan som folk säger.

lycka till

Posted: 28 Aug 2007, 18:22
by peppe
Kompressor var coolt för 20 år sedan, bara T/F som fortfarande håller på med sådant. Alla "balla" bilar i USA åker ju turbo numera. :P

Posted: 28 Aug 2007, 18:38
by makkan_nykvarn
tur att du inte har några som försöker ändå på din inställning :wink: turbo är grymt men de du håller på med är nästan utdött så försök håll d i liv ett tag till om du orkar 8)

Posted: 28 Aug 2007, 18:57
by PaparaZZi
jag tycker du ska köra med kompressor alla har ju typ turbo så kör hårt på kompressor du..lägger du på en GT40 så kan jag låva nästan att du blir besviken jämfört med kompressorn. iallafall lycka till med dit beslut. :wink: mvh

Posted: 28 Aug 2007, 22:22
by johankihl
makkan_nykvarn wrote:tur att du inte har några som försöker ändå på din inställning :wink: turbo är grymt men de du håller på med är nästan utdött så försök håll d i liv ett tag till om du orkar 8)


Skönt att det finns så många bakåtsträvare :lol: :lol: ;)

Släng skräpet NU!! En GT40 är en lysande turbo, du kommer inte att bli besviken. Jag har mappat en Volvo B230 8v med en GT40 och den fungerar mycket bra, responsen är god och bilen går i standardutförande med endast utbytt motor och utan inredning 10.70@220 på 402m, blyfri 98. (Dock med mer laddtryck än när jag mappade).

Posted: 28 Aug 2007, 22:27
by worre
tycker du ska hålla remljudet skrikandes. handlar ju inte om att ha massor med mos. handlar ju till viss del att sticka ut ju :wink:

Posted: 28 Aug 2007, 22:44
by Ola t
M3JONAS wrote:Haha, skönt att det är så många som försöker peppa mig att montera turbo...
Ola har tydligen lovat att han ska komma hem till mig och slå sönder kompressorn om jag köper en ny och en annan kamrat kommer med pikar hela tiden då han har en ny GT40 som ligger som han tycker skulle passa fint på min bil... :)



Vill bara att du ska vara me och köra lite nästa somma och inte ligga i garaget 90% av din semester :roll:

kompressor lr turbo bara du slipper att öppna huven nästa sommar :D


Me turbo kanske du kan köra med bilen till öland oxå 8)

Posted: 28 Aug 2007, 23:42
by M3JONAS
peppe wrote:Kompressor var coolt för 20 år sedan, bara T/F som fortfarande håller på med sådant. Alla "balla" bilar i USA åker ju turbo numera. :P


Haha, men det är ju egentligen TopFuel som är riktigt ballt! Och ProMod förstås, och där är det bara kompressor som gäller! :)

Prostock är iofs riktigt ballt oxå men de åker ju förgasarförsedda sugmotorer med på 8 liter och 1400hk...

Posted: 28 Aug 2007, 23:45
by M3JONAS
Ola t wrote:
M3JONAS wrote:Haha, skönt att det är så många som försöker peppa mig att montera turbo...
Ola har tydligen lovat att han ska komma hem till mig och slå sönder kompressorn om jag köper en ny och en annan kamrat kommer med pikar hela tiden då han har en ny GT40 som ligger som han tycker skulle passa fint på min bil... :)



Vill bara att du ska vara me och köra lite nästa somma och inte ligga i garaget 90% av din semester :roll:

kompressor lr turbo bara du slipper att öppna huven nästa sommar :D


Me turbo kanske du kan köra med bilen till öland oxå 8)


De tuffa turbokillarna får ju aldrig ut sina bilar, de blir ju tvungna att åka gamla moppar för att komma till öland :)

Nä tänk om det kunde bli som du säger att man lyckas få ihop en bil som bara går och går och när man ska meka med den är det för att man vill förbättra nånting, inte bara laga pga haveri :shock:

Posted: 29 Aug 2007, 00:03
by Zwofurti
äsch bort med skiten, stjäl effekt å låter illa, ett turbovin slås inte av en kompressors rasslande :lol: .. släng dit ett aggregat, du blir inte söligare på bana, jag lovar =)

sträva in bakåt, sätter du på en kompressor är det som att stoppa i en stötstångs b20 i bmw:n :lol:

jag sätter in 5 spänn på ditt konto om du daskar dit ett riktigt aggregat!!

turbo = john holmes i action
kompressor = john holmes i 0,5 gradigt vatten!

Posted: 29 Aug 2007, 06:17
by Lennart Hall
Studerade kompressorn igår och den var inte vacker inuti.
Nä, bort med överladdningstramset och dit med en riktig motor som suger i sig det den vill ha på egen hand.
Respiratorer har man bara på väldigt sjuka patienter. :roll:

Posted: 29 Aug 2007, 07:36
by Nisse Järnet
Min HX40 börjar bygga ladd redan vid 2300 rpm ;) You can do it! (Och det med twin entry turbo men icke twin grenrör)

Posted: 29 Aug 2007, 09:16
by M3JONAS
Lennart Hall wrote:Studerade kompressorn igår och den var inte vacker inuti.
Nä, bort med överladdningstramset och dit med en riktig motor som suger i sig det den vill ha på egen hand.
Respiratorer har man bara på väldigt sjuka patienter. :roll:


Haha, det säger han som har en BMW Turbo och en Audi turbo. Kasta bort avgasbromsarna från dem så får du se hur rolig en motor utan överladdning blir... :)

Posted: 29 Aug 2007, 23:23
by M3JONAS
Nu rullar bilen som sugis igen. Blev till att göra om mappen rätt rejält för att få bilen att gå vettigt. Fick sänka soppan på dellast med ca 40% för att hamna på ett vettigt lambdavärde.
Sen skulle nog motorn må bra av en omjustering av kammarna, sist jag skruvade med det så vred jag isär dem mycket för att få lite överlapp och mycket laddtryck med kompressorn. Nu som sugmotor borde man kunna vrida ihop dem en hel del så de hamnar på den rätta inställningen som tillverkáren rekomenderar. Helt klart kändes iaf motorn trött på höga varv som det var nu...

Image

Det blev välidgt gott om plats i motorrummet...
Image

Posted: 30 Aug 2007, 06:14
by Lennart Hall
Titta så bra det ser ut! :wink: