Page 23 of 116
Posted: 27 Oct 2006, 08:32
by Fido85
nääj fan visst är automat inte det första man tar
men fy fan vad det är skoj då man har fullt ladd så bara smacka i växlarna utan att behöva släppa gasen
Posted: 27 Oct 2006, 10:25
by bmw_fredde
sekventiel låda hade vart nått, men dyrt
vet ju inte vart ja ska lyckas klämma ner den så en större hade nog inte funkat, ska bara ladda 0,7-0,8 med den... blir det större för dig nu då? eller blir det turbo?
Ja det ä klart det måste va fint med ladd hela tiden.
Posted: 27 Oct 2006, 12:29
by M3JONAS
Jag trot att det blir ett kompressorår till och nu är tanken att det ska hamna en kompressor som pumpar 2,6 liter per varv men vi får se vad som händer, har precis köpt hus så det mesta känns lite rörigt nu...
Posted: 27 Oct 2006, 15:17
by Fido85
bmw_fredde wrote:sekventiel låda hade vart nått, men dyrt
vet ju inte vart ja ska lyckas klämma ner den så en större hade nog inte funkat, ska bara ladda 0,7-0,8 med den... blir det större för dig nu då? eller blir det turbo?
Ja det ä klart det måste va fint med ladd hela tiden.
jag hade ju lysholm 1200.. och det var ju ganska trångt då redan så du kommer säkert svära en hel del förrän kompressorn sitter där den ska
Posted: 28 Oct 2006, 23:51
by xarg
Hur funkar det när du åker med både två?? Laddar du turbon med luft från kompressorn? Hur blir det då när turbon kommer igång och laddet börjar komma? Har man nått spjäll då när turbon börjar pumpa mer luft än kompressorn?
Jonas: vad menas med avgasbromsen? :roll:
Posted: 29 Oct 2006, 11:18
by erikkihl
xarg wrote:Jonas: vad menas med avgasbromsen?
Det är nog antagligen turbon som är lilla avgas bromsen....
Posted: 29 Oct 2006, 13:08
by Overcharged
xarg wrote:Hur funkar det när du åker med både två?? Laddar du turbon med luft från kompressorn? Hur blir det då när turbon kommer igång och laddet börjar komma? Har man nått spjäll då när turbon börjar pumpa mer luft än kompressorn?
Jonas: vad menas med avgasbromsen?
är det inte så att kompressorn börjar ladda direkt till motorn och när turbon börjar ladda brukar man väl ha en magnetkoppling som slår av kompressorn?
Posted: 02 Nov 2006, 21:42
by Erki87
jag hur ska du kontruera det`?
Har för mig att Hilmersson satte dom parallelt med varandra och sedan hade backventiler på båda. En liten låda med en klaff i.
Sedan lät han kompressorn att pumpa för fullt och sedan fick turbon dutta på med laddtryck på höga varv.
Blev ju en rätt rolig bil.
Borde det inte gå att låta turbon ladda på igenom kompressorn såhär:
turbo ---> kompressor ---> IC ---> dump ---> spjäll ---> motor
?????
hur ska du göra?
mvh Eric
Posted: 03 Nov 2006, 17:39
by bmw_fredde
Så gör å göra men då blir kompressorn en strypning å de ä ju inte bra!
blir typ som hilmersson har gjort med lite spjäll å sånt! när turbon kommer igång kommer ett spjäll öppnas och kompressorn laddtryck kommer att släppas ut rakt ut i luften, så den går hellt obelastad och knappt stjäl några hästar
kommer nog lite bilder snart ska fräsa fram ventilerna så fort ja fått tag i material!
Posted: 03 Nov 2006, 21:55
by Erki87
Det ska bli intressant att se.
Gillar innovativa byggen där folk tänker lite själva för engångsskull.
Keep up the Good Work.
mvh Eric
Posted: 03 Nov 2006, 21:59
by bmw_fredde
måste ha mitt block bara sen ska det byggas fästen till kompressorn! så då får ja se hur mycket "delar" som måste flyttas/bytas ut...
Posted: 06 Nov 2006, 22:50
by bmw_fredde
idag kontrollerade jag toppen med sprickindikeringsspray och det fanns inga sprickor som tur va
Posted: 07 Nov 2006, 15:53
by hartge
bmw_fredde wrote:idag kontrollerade jag toppen med sprickindikeringsspray och det fanns inga sprickor som tur va
vad e det för spray o hur funkar den ?????? finns o köpa vart ???
Posted: 07 Nov 2006, 16:59
by bmw_fredde
Det heter CRC crick 110, crick 120 och crick 130!
Först rengör man med 110 sen sprutar man på 120 (röd) sen rengör man igen och sist på med 130 som är en vit framkallare som får den röda vätskan som tränkt ner i sprickorna att tränga upp igen!
vet inte vart det finns lånade på jobbet...
Posted: 09 Nov 2006, 22:13
by xarg
det där sprayet är kung, finns det minsta minimala antydning till en eventuell möjlig pytteliten minimal spricka så ser du den klart o tydligt :) använde de när jag fick mitt tråg svetsat!
Posted: 09 Nov 2006, 22:26
by bmw_fredde
ja det är riktigt bra!! faan det skulle man ju kunna ha det till med
har ju en läcka nånstans i svetsen på mitt tråg...
Posted: 12 Nov 2006, 00:29
by bmw_fredde
Ikväll har ja å figge valsat å knackat ut skärmkanterna max
så nu återstår "avestabreddningen" och att passa in front å bakspoilern på nytt...