Thörns e30 turbo såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Dajb »

Jo men tjena, helt ok med en skitfet e30 m3 replika och en e46 m3!!!!! :P
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Thörn »

Dajb wrote:Jo men tjena, helt ok med en skitfet e30 m3 replika och en e46 m3!!!!! :P
E30in lär dock bli kvar, den är mycket snabbare :twisted:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Dajb »

dax att turba e46an då med andra ord ;)
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Bullen! »

Ligg på 4an i konstant 100km/h och tryck in sportknappen. Då känner man tydligt skillnad på hur utväxlingen på gasspjället ändras. Blir härligt ruppig gång :-)
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Silverboy »

Du får fullgas vid 50% pedalvandring mot typ 75% utan.. Så är det iaf på nya modeller.. Lite mindre delay också..
Det töntiga på nya modeller är att om man skruvar antispinn helt av så får man gasrespons som man endast kan använda till begravningskörning...
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Thörn »

Dajb wrote:dax att turba e46an då med andra ord ;)
haha nej blir ingen turbonering av e46an men man vet ju aldrig. Skulle vara smutt att slänga i en hottad supra motor regbesiktiga och tuta och köra lagligt sedan isåfall.
Jo man märker den blir rappare med sportläget, grym gasrespons i dessa motorer, dom e ju som en arg skällande hund när man rör pedalen :twisted:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Thörn »

Besiktigade e30in nu, bakdäcken var slitna så det var in till de där "klackarna" så det var 2mm däckmönster kvar och gick igenom med nöd och näppe :wink:
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Thörn »

Efter att bilen bara ville gå på 5 cylindrar alltsom oftast nu iår fick jag lite experthjälp.
Visade sig motorn hade inverterad triggersignal :x . Tydligen något triggerfel så det skulle ge 6 grader lägre tändning på 2an och femman.
Har inte pillat på det där sedan bromsningen så funderar på om inte det borde gett en hel del mer effekt om alla låg rätt vid bromsningen.. eller om det ändrat sig på något vänster sedan dess? triggerhjul etc? kan ju inte blivit inverterad men förflyttat sig etc.

Felet med 5-6cylinders gång verkar dock vara en msd8224 spole som ger dålig gnist iaf. har bytt spridare, stift osv utan skillnad.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Thörn »

Sorterade ut felet :) något hade blivigt knas när jag bytte mapp bara.
Idag vart jag ute och gasade och satan vilket fäste det vart med upprättad bakvagn.
Med MT ET street radialerna på spinner den endast liiite på grundladd 480whp satan vad det bär iväg då :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Thörns e30 turbo -tillökning i familjen :-)

Post by Thörn »

Image
lite dålig film.. men satan vad den greppar nu :twisted:


http://www.youtube.com/watch?v=N96cGj7M ... page&t=126" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=N96cGj7M ... page&t=240" onclick="window.open(this.href);return false;
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Re: Thörns e30 turbo -gasar med klisterdäck (dålig film)

Post by Dajb »

ja shit du skojade inte när du sa dålig film :P vill inte ens veta vad det var filmat med :P
men vad trivsam bilen verkar, trevlig effekt och ser ut att greppa hur fint som helst :)

Kul att se
Bmw e30 M5 Turbo
http://www.garaget.org/?car=213993" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Thörns e30 turbo -gasar med klisterdäck (dålig film)

Post by Pimplaren »

Hahah kvaliteten var under all kritik! dock gick ju bilen fint:) lät trevligt!

Vad lämnar den på full effekt? :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Thörns e30 turbo -gasar med klisterdäck (dålig film)

Post by Thörn »

Tagen med en iphone i ett navigator fäste :) tyvärr blev den mycket sämre när den laddades upp på youtube, var ju hd och grejer först...


Här är det grundladd ca 440(ppf häst)
Rätt lagom på gata. Med laddstyrning och 700 häst bli det för hysteriskt :)
Last edited by Thörn on 06 Sep 2013, 19:43, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Thörns e30 turbo -gasar med klisterdäck (dålig film)

Post by Thörn »

Idag blir det lite körning på Mantorp. Får se hur den nya bakvagnen lirar. Fjädringen är nästan stum i bak och lös i fram.
Testar orginal insuget också då jag inte orkade mecka på det andra.
Tror soundet blir lite råare med AL insuget men vafan.
Tyvärr inga dragslicks heller, bli gatlegala MT street radialer, men iof kör jag under 11 bli det Inge mer körning sen då jag inte har bur...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Re: Thörns e30 turbo -gasar med klisterdäck (dålig film)

Post by Thörn »

Blev lite testat på Mantorp. Tyvärr ville inte min laddtrycksventil var med, så det fick bli körning med fisladd och 480whp. totalt 9 repor i 25-30grader värme (50 i bilen med långärmat handskar och hjälm :evil: )
Blev inga supertider då det dessutom verkade omöjligt komma ner under 2.00s i 60 fot med dessa radialdäck och min bakvagns setup, roliga var att det knappt kändes snabbare än den går på gatan.
ställde upp launch till 4.500rpm vilket verkade ok, vid 4000 så boggade det så motorn dog vid en repa :oops:
11.7 203 blås var väl de bästa (fullinredning, fulltank) får ta och skaffa ett par stora dragslicks samt justera om lite tror jag för att få till en bra chassireaktion. Nu är den nästan stum i baken och mjuk i fram. Positiva är att bakvagnen verkar hålla skottsäkert :)
Sista repan fick jag igång laddtrycksventilen, men en bit ut så poffade det till och laddet försvann, så jag slog av direkt, tror det är ngn silikonslang som gett sig, eller plastinsuget? kollade snabbt på siliconböjarna men de ser hela ut, idag är det nog för varmt för att meka så den får stå där på uppfarten sålänge.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Thörns e30 turbo -gasar med klisterdäck (dålig film)

Post by Thörn »

Hittade felet när jag börja titta lite, var ju inte så farligt vacumslangen till mappsensorn hade tryckts loss. :)

Hoppas det inte hände något annat på kuppen, verkar kry nu iaf :)
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Thörns e30 turbo -gasar med klisterdäck (dålig film)

Post by Thörn »

Fixade upp vevhusvent lite, det i kombo med för hög oljenivå verkar ha varit olje- problemet.

Hursomhelst går han snålt vid laddtryck, runt lambda 1-1.2! Så den börjar bluddra spika? Direkt då, funderar på om det är BTR eller filter eller pumparna... Monterade en tryckklocka på BTR och den verkar visa 4.5 och när man trycksätter vacumslangen till den ökar den i tryck. Dock inte kollat att den verkligen gör det vid ladd...
Är ju en Aeromotive kopia med ett par år på nacken nu, fick justera upp den kraftigt denna sesången vilket man inte borde behövt. AA låste inställningen på 4.5bar vid mappningen så något måste ju hänt med den
Last edited by Thörn on 06 Sep 2013, 19:43, edited 1 time in total.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply