M3 E30 S50B30 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

ah, tack :) Mindre å bekymre meg for :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Post by 1800 »

johankihl wrote:Fick även modifiera skrapplåten i tråget en aning för att 5-serie tråget skulle gå dit. Får alla göra det?


Vad ska du ha för oljepump?
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Original med e34 m50 pickup är tanken. Det funkar väl?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Dajb
Posts: 2670
Joined: 19 Nov 2009, 00:28
Location: Helsingborg

Post by Dajb »

ja som tidigare nämt i tråden, denna ser verkligen ut att kunna bli den snyggaste m3 e30n i sverige, kanske t.om den snyggaste bmwn? :) den är helt totalt rätt
lacken,fälgarna,motorn,inredningen med mera, det är precis så som man önskar att sin egen bil skulle sett ut :)
man får väl ta och försöka nå upp till hälften så får man gå runt och vara nöjd då :)


Lycka till! längtar till det att man får se den i verkligheten, det ska bli en fröjd!


Mvh
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

johankihl wrote:Original med e34 m50 pickup är tanken. Det funkar väl?


Japp det funkar....

Kollade på dina bilder med bakvagnen och det ser ut som att du monterat diffen högre än mig..... får du plats med krängningshämmaren?

Mvh/ Anders
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

E30Anders wrote:
johankihl wrote:Original med e34 m50 pickup är tanken. Det funkar väl?


Japp det funkar....

Kollade på dina bilder med bakvagnen och det ser ut som att du monterat diffen högre än mig..... får du plats med krängningshämmaren?

Mvh/ Anders


Tja, diffen ligger högt, ungefär 10mm från golvet, tror inte att jag får plats med krängaren i orginalfästen. Lutar åt att jag kommer att montera en krängare på undersidan tvärbalken och då förmodligen en ställbar rackare.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Post by 1800 »

Har s50 pumpen samma problem som m50, så att den måste svetsas?
Grefven

Post by Grefven »

när måste man svetsa? vid höga varv?
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Post by 1800 »

Ingen aning egentligen, bara sett en del som gjort det...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Allt över orig varv ska man svetsa oljepumpmuttern.
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Jag har aldrig svetsat, bara använt loctite utan minsta bekymmer.
Tror inte det är höga varv som gör att det lossnar utan en massa körande på agressivt varvstopp och launch, är ju sällan problem på sugmotorer med mjuk varvstopp.
Tror att det är samma pump på m50 och s50b30.....

Mvh/ Anders
User avatar
PiLlEvAn
Posts: 654
Joined: 20 Feb 2006, 21:24
Location: Avesta

Post by PiLlEvAn »

E30Anders wrote:Jag har aldrig svetsat, bara använt loctite utan minsta bekymmer.
Tror inte det är höga varv som gör att det lossnar utan en massa körande på agressivt varvstopp och launch, är ju sällan problem på sugmotorer med mjuk varvstopp.
Tror att det är samma pump på m50 och s50b30.....

Mvh/ Anders


Högere varv gör att pumpen går tyngere och det finns risk att splincens på pumpen försvinner
Vill åka fort.
Sponsorer sökes
TRÄNING ÄR FÖR TALANGLÖSA
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Min plan var att inte svetsa och köra locktite. Vågade dock inte chansa så det blev svetsat ändå.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Post by 1800 »

Man svetsar alltså bara muttern i axeln, och inte drevet?
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Post by E30Anders »

Jag pratade med köhler och han har aldrig haft problem med att splinesen går sönder och dom motorer han bygger varvas nog mer än dom flesta turbomotorer misstänker jag.
Går pumpen verkligen så mycket tyngre, sitter ju en övertrycksventil i pumpen som reglerar maxtrycket till 4 bar har jag för mig?
Man svetsar muttern i både axeln och drevet.

Mvh/ Anders
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

1800 wrote:Man svetsar alltså bara muttern i axeln, och inte drevet?


Svetsa den i drevet med, dock är det skitmaterial i drevet tydligen.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Kom hem från jobbet i Stockholm till min forna hemort igår eftermiddag. Slängde mig i bilen med följeslagare Brewz som inte hade något annat för sig. Hittade två Sparco Pro 2000 stolar som jag tycte att M3:an förtjänade så det blev att öppna lädret.

Image

Image

Ratten matchade stolarna gött, är nöjd med utseendet :) Funderar på att sänka ratten typ 30mm, ser det fult ut med original rattstång och inredning? Någon som har något bra sätt att ta bort de "trasiga" skruvarna som stången sitter med?

Image[/img]
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Post Reply