Page 23 of 27
Posted: 31 Jul 2008, 09:50
by johankihl
Tittade på din mapp. Är du helt säker på att lambdan är kalibrerad och justerad rätt mot sprutet? Du har ju använt någon egen tabell ist för standard värdena som föreskrivs. Problemet är att den tabellen du använt inte verkar linjär mot volt talet. Gör som vi sa innan och använd linear wideband lambda example och ställ in din lambda likadant.
Vet du vad dina spridare har för offset? Om offseten är fel inställd så kommer de att agera konstigt och ge fel bränslemängd vid fel volttal.
Sist men inte minst, du kör med vanlig bensin va? Tänkte om du missat att ställa in vilket bränsle du kör så här i Etanol stinna tider.
Posted: 31 Jul 2008, 10:15
by MrQuickzilver
johankihl wrote:Tittade på din mapp. Är du helt säker på att lambdan är kalibrerad och justerad rätt mot sprutet? Du har ju använt någon egen tabell ist för standard värdena som föreskrivs. Problemet är att den tabellen du använt inte verkar linjär mot volt talet. Gör som vi sa innan och använd linear wideband lambda example och ställ in din lambda likadant.
Vet du vad dina spridare har för offset? Om offseten är fel inställd så kommer de att agera konstigt och ge fel bränslemängd vid fel volttal.
Sist men inte minst, du kör med vanlig bensin va? Tänkte om du missat att ställa in vilket bränsle du kör så här i Etanol stinna tider.
Ja får väl testa me en annan lambda intällning oxå.
Detta e va ja fick fram på spridarna:
Gain: 0.11ms/mg
Offset: 0.055ms
Turn on time @ 14VDC: 1.14ms
Turn off time: 0.85ms @ 600KPa
Jo d vanlig bensin i än så länge.
Posted: 31 Jul 2008, 10:25
by Marco Garver
vectramicke wrote:den kommer inte starta om du svängt trådarna i triggern. poffar lite bara.
Kan tänka mig att i just detta fallet har vev & kamsignal kommit samtidigt, när ni polvände vevaxelgivaren försköts detta och därför startade maskin.
Precis som Herr Kihl skrev ser lambda tabellen konstig ut, vad har du för inställningar på lambdamätaren.
Vad har du för MAP sensor?
/M
Posted: 31 Jul 2008, 10:31
by MrQuickzilver
Marco Garver wrote:vectramicke wrote:den kommer inte starta om du svängt trådarna i triggern. poffar lite bara.
Kan tänka mig att i just detta fallet har vev & kamsignal kommit samtidigt, när ni polvände vevaxelgivaren försköts detta och därför startade maskin.
Precis som Herr Kihl skrev ser lambda tabellen konstig ut, vad har du för inställningar på lambdamätaren.
/M
Lambbdan e programmerad 0,1V=0,5lambda och 1,1V=1,15lambda
Posted: 31 Jul 2008, 10:37
by Marco Garver
Där har du ju ett problem, i din mapp är det ju angivet 1.1V vid lambda 1,5.
Dock rekommenderar jag dig att använda linear wideband sensor example i Nirat & ställa in LC1an efter det.
/M
Posted: 31 Jul 2008, 10:42
by MrQuickzilver
Marco Garver wrote:Där har du ju ett problem, i din mapp är det ju angivet 1.1V vid lambda 1,5.
Dock rekommenderar jag dig att använda linear wideband sensor example i Nirat & ställa in LC1an efter det.
/M
Observera att d e olika lambda inställningar i mapparna ja lagt upp...gamla visade 1,5, men ja ska förja era råd o ändra igen.
Posted: 07 Aug 2008, 21:05
by MrQuickzilver
Nu när man började få ordning på sprutet så fick ja oljeläckage på främre packboxen på veven...IGEN...fan va trött man blir!
Posted: 08 Aug 2008, 02:45
by bmwHolmberg
Fan vad jobbigt
Låter konstigt att det börjar läka bara sådär, om dom är korrekt monterade, det råkar inte vara så att äldre packboxar svarvat ett djupt spår i veven då?
Posted: 08 Aug 2008, 02:47
by MrQuickzilver
bmwHolmberg wrote:Fan vad jobbigt
Har äldre packboxar svarvat ett spår i veven så läkage uppstår?
Tyckte inte det såg så farligt ut och försökte även att inte sätta den nya packboxen så den hamnade i samma spår, får väl se hur det ser ut när ja plockar dort den igen.
Posted: 17 Aug 2008, 18:53
by MrQuickzilver
Oljeläckan verkade inte va nån läcka så det är ju positivt.
Va ute o skulle mappa lite utan ladd i eftermiddag och det gick rätt bra upp till 4500rpm sen börjar den ladda 0,2bar UTAN wg-fjäder, nån som har nåt tips på varför den gör det, själv tippar ja på för dålig wg-retur?
Sen verkar d va nåt strul me en spridarutgång som ja får larm på för för hög ström så den stänger av utgången så den inte går på alla burkar. men det tror ja löser sej me motstång i serie me spridarna.
Får väl bjuda på lite bilder iaf, har inte hittat nåt filter som passar så d får bli såhär ist...
På bilderna syns även mina hemfixade svarta strålkastare me angeleyes!
Posted: 17 Aug 2008, 20:16
by Bäckis
Att få den att inte ladda alls kan du nog glömma om du inte monterar en 100mm wastegate.
Posted: 17 Aug 2008, 20:37
by MrQuickzilver
Bäckis wrote:Att få den att inte ladda alls kan du nog glömma om du inte monterar en 100mm wastegate.
Ok, då kan ja bara glömma detta o köra på som vanligt...
Posted: 18 Aug 2008, 16:37
by Thörn
min laddar inget när jag tar bort fjädern, dock 60mm WG
Posted: 18 Aug 2008, 19:17
by MrQuickzilver
Thörn wrote:min laddar inget när jag tar bort fjädern, dock 60mm WG
har du WG-returen ner i downpipen eller rakt ut?
Posted: 18 Aug 2008, 19:46
by E30Anders
Jag har kört med både msd 1000cc förra året och bosch 1660cc nu och aldrig fått larm på spridarutgångarna (utan motstånd).
Vad kör du för spridare och vad är larmgränsen ställd till?
Mvh/ Anders
Posted: 18 Aug 2008, 19:51
by MrQuickzilver
E30Anders wrote:Jag har kört med både msd 1000cc förra året och bosch 1660cc nu och aldrig fått larm på spridarutgångarna (utan motstånd).
Vad kör du för spridare och vad är larmgränsen ställd till?
Mvh/ Anders
E dom lågohm? Kör du oxå me nira? Kör med delphi 1150cc lågohm (2,1ohm) 2st i serie per utgång, larmgränsen e 3A.
Posted: 18 Aug 2008, 20:46
by Marco Garver
Höj strömgränsen till 3.5A
/M