Page 22 of 23

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 30 Aug 2016, 14:56
by OPKNSE
Hur bar du dig åt för att kunna regga med 283hk?
Det trodde jag var för mycket i en e30. Även om motor, växellåda, diff mm är utbytt, så är ju inte bilen särskilt tung.. Jag är bara nyfiken. / Viktor

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 30 Aug 2016, 15:57
by niclasmann
OPKNSE wrote:Hur bar du dig åt för att kunna regga med 283hk?
Det trodde jag var för mycket i en e30. Även om motor, växellåda, diff mm är utbytt, så är ju inte bilen särskilt tung.. Jag är bara nyfiken. / Viktor
La in verktyg, domkraft, stort o tungt reservhjul, full tank, bur, komplett inredning och +75kg förare

/Niclas

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 22 Nov 2016, 17:49
by niclasmann
Har inte varit speciellt aktiv här på forumet på sistone när bilen blivit reggad med turbo, har bara varit ute och åkt överallt helt lagligt :D Från att bilen blev besiktigad tills jag besiktigade den igen nu igår så har jag åkt ca 800mil sedan 20 augusti :roll: :mrgreen: Den har bara gått och gått, stötte på en pyspunka som jag såg att innerbanan på fälgen hade spruckit på.. Så var bara och laga de sedan ut o åka igen 8)

I vinter blir det att bygga löstagbarkylarbalk, ur med maskin och låda för att göra om lite i motorutrymmet. Sen får vi se om tiden och pengarna räcker till till att byta WG, soppapump, bygga skottsäkerbakvagn.

Är de någon som har tips och bilder hur ni har kapat eran kylarbalk för att kunna göra löstagbar?



En liten film på när jag eldade gummi i Läggesta på Mariefredmeet
https://www.youtube.com/watch?v=An9Ndvm ... e=youtu.be

Ombyggnation av avgassystemet för att få ner HC värdet, dubbla kattar, en racekatt och en 740gl original katt 8)
Image
Image

Hittade sedan boven på varför HC-värdet var på ca 400, kammarna stod helt galet... nollställde de igen och fick ner hc värdet långt under 100 :D
Image

Bytte även hardyn och stödlagret innan SFRO var klar då de hade börjat gett sig så fyllde även stödlagret med sikaflex
Image
Image

Sen kommer massa bilder under sommaren som har blivit knäppta :D
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Påväg till Kjula för Eskilstuna Open så knäppte en polare lite bilder på motorvägen
Image
Image
Image
Image

Handlade även en riktigt fräsch 210 lamelldiff från E23 745iA med 2.93utv. Ser nästintill ny ut :o
Image
Image
Image

Wgn som jag handlade av en garagegranne i somras, Presicion 46mm
Image

Sist men inte minst så blev de en kontrollbesiktning innan jag ställde in den för vinterns händelse. Blanka papper och nästa besiktning är om 2år!! :D
Image

Blev en del bilder i inlägget, kanske inte de roligaste menmen. Mer kommer på vad som händer under vintervilan.

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 22 Nov 2016, 20:31
by baumgardt
fan så smidigt allt blir när man har orken att sfro-regga 8)

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 22 Nov 2016, 22:13
by niclasmann
baumgardt wrote:fan så smidigt allt blir när man har orken att sfro-regga 8)
Japp! Det blir ju de :D riktigt skönt o kunna åka in på kontroll bess o utan att nån säger något 8)

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 25 Nov 2016, 05:49
by TreLingon
Härligt :)

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 25 Nov 2016, 06:48
by niclasmann
TreLingon wrote:Härligt :)
Japp! :D har bara åkt o åkt o de känns förjävla skönt! 8)

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 26 Nov 2016, 23:42
by TreLingon
niclasmann wrote:
TreLingon wrote:Härligt :)
Japp! :D har bara åkt o åkt o de känns förjävla skönt! 8)
Jag vet känslan :)

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 27 Nov 2016, 00:18
by niclasmann
TreLingon wrote:
niclasmann wrote:
TreLingon wrote:Härligt :)
Japp! :D har bara åkt o åkt o de känns förjävla skönt! 8)
Jag vet känslan :)
Helt underbart :D

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 06 Feb 2017, 21:18
by niclasmann
Har hänt lite sen senaste uppdateringen! Har bara inte orkat lägga ut nånting så blir en del bilder i detta inlägg :roll:

Efter att jag besiktade bilen så ställdes den in i garaget och upp på pallbockarna för lite underhållsservice 8) Började med att riva ned fronten och börja kapa i kylarbalken för att enkelt kunna lyfta ur maskin och låda samtidigt :D
Image
Image
Image
Blev lite tomt utan motor och låda :roll: Men underlättade en hel del
Image

Började med att kapa bort lite plåt och fästen som var onödigt o ha och sedan snygga till i motorrummet
Image
Image
Image

Gjorde lite fästen för kylarbalken som ska underlätta att ta i och ur motorn
Image
Image
Image

Sprayat med sprayburk i bilen färg just för att få lite ny färg
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Har även hittat en golf 1 bromsservo som jag ska använda mig av då det är mycket mindre i diametern än original
Image

Det som står på schemat nu är att beställa nya hjullager fram, vänta på att få tillbaka bromsservot från blästrarn och sedan centrera kopplingen och sätta ihop maskin och låda och sedan sänka ner motor och låda i bilen igen

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 07 Feb 2017, 14:36
by JockE28
Vart köpte du denna? har du artikelnr? :D


Den nya (övre) vs den gamla (undre)
Image[/quote]

Re: E30 M50B25 vanos

Posted: 07 Feb 2017, 16:49
by niclasmann
JockE28 wrote:Vart köpte du denna? har du artikelnr? :D


Den nya (övre) vs den gamla (undre)
Image
[/quote]

Fick med den när jag köpte bromskitet tyvärr så vet inte vart den kommer ifrån, men kan kika efter något artikelnummer när jag åker ut till garaget nästa gång :)

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 13 Feb 2017, 22:32
by niclasmann
I helgen har de hänt en hel del i garaget faktiskt! :mrgreen:
Fick hem hjullagrena i torsdags och hämtade samtidigt bromsservot från blästraren. Beställde hem ny värmematta som jag monterade innan maskin och lådan åkte i karossen.

Eftersom maskinen har stått ca 3cm snett i motorrummet mot avgassidan för att inte ta i original bromsservot så rätade jag och polarn upp maskin i och med att jag bytt bromsservot nu så nu jävlar finns det bra med plats på avgassidan och fortfarande bra med plats på insugsidan mot bromsservot :D

Låter bilderna tala för sig 8)
Image
Image
Image

Monterade tryckrören till både trycksidan och sugsidan idag och lite smått o gott
Image
Image

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 19 Feb 2017, 18:15
by TheMan
Kul projekt :)

Håller själv på och ska regga min 320 med m50, dock blir de utan turbo till en början iaf.

Kan de va en sånhär huvudcylinder? http://www.ebay.de/itm/ATE-Hauptbremszy ... SwYaFWcWfv" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 19 Feb 2017, 18:58
by niclasmann
TheMan wrote:Kul projekt :)

Håller själv på och ska regga min 320 med m50, dock blir de utan turbo till en början iaf.

Kan de va en sånhär huvudcylinder? http://www.ebay.de/itm/ATE-Hauptbremszy ... SwYaFWcWfv" onclick="window.open(this.href);return false;
Japp, de kan de vara

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 19 Feb 2017, 19:14
by TheMan
Hur har du löst det med övre anslutningen till värmepaketet? Tycker de verkar jävligt tajt mot insuget?

Re: BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD

Posted: 19 Feb 2017, 19:39
by niclasmann
TheMan wrote:Hur har du löst det med övre anslutningen till värmepaketet? Tycker de verkar jävligt tajt mot insuget?
Tröck dit slangen o monterade insuget bara, får se hur det funkar :)