Page 22 of 57
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 31 May 2011, 21:07
by erikjakan
Tack än en gång =)
Re: Ascona A m50b30 turbo,Kopplar sprut!
Posted: 31 May 2011, 21:28
by AGsTony
erikjakan wrote:Magnaten wrote:Vafan... Ska du störa utanför kan du väl göra en promoddare iaf , sen får du vara snabbare på växlingarna
Hehe det var 0.5 bar så trean ville inte riktigt
.
Vart klara imorse vid halv sju typ, Robban på Dynotech körde 17 timmar ner till sthlm med sin Dynapack!
Vi började köra vid 03.30 ungefär och efter första pullen på 1 bar så visade det 330whp och 370wnm.
Efter justeringar i mappen så kranade vi på 1.35 bar.
Det resulterade i 420Whp och 470Wnm, en alldeles lagom siffra!
Det sitter samma stakar i m50b20 som i M50b25, likaså är det samma ventilfjädrar!
Varvstoppet hamnade på 7200 softcut.
Är riktigt nöjd med karaktären på maskin och vill passa på att tacka alla inblandade i gårdagens hjältedåd.
Tack Dennis, Tack Peter, Tack VemsEmil, Tack Robban på Dynotech och tack alla andra som hjälpt till med både det ena och det andra!
MVH Erik
Grattis till fin effekt men vad jag har förstått så är det en helt org. m50b20 då har jag tyvärr svårt att tro att den skulle lämna så mycket effekt på endast 1,3 bar.
Jag hoppas jag har fel för du ska väl bromsa den en gång till på ppf så då skulle det kännas bra o bromsa liknande effekt.
Vill inte kritisera men om den lämnar ca 150 hk i maskin på ca 0.8 bar absolut tryck säger vi så borde den inte lämna så mycket.
Men men jag hoppas jag har fel.
Lycka till med projektet.
MVH:
Tony
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 04 Jun 2011, 18:35
by erikjakan
Jag har nog skrivit fel laddtryck, 420 på 1.44bar ska det vara, inte 1.35. Ber om ursäkt för detta, ibland är man vimsig!
Mvh Erik
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 04 Jun 2011, 18:49
by Bmwandreas
Ja det låter mkt mer rimligt. Håller den än? Körde nyss 500+ whp ur en oöppnad och den höll bromsningen iaf
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 04 Jun 2011, 19:01
by erikjakan
Den håller fint änsålänge
Dock gick en uniball av i onsdags med slicksen på gata, så jag har en FET buckla i golvet från klumpen, samt en rasad kardan och en knäckt pinion.
Men bakaxeln är uppe hos Jonas på renovering (igen hehe) samt en M20x1.5 uniball är inköpt till nya momentstaget, ny kardan är i princip klar.
Så hoppas att jag kan komma upp till er inom en snar framtid och testa igen =)
EDIT: Hur mkt varvade ni och hur högt låg max tändning? Vi testade 7700rpm och 25 grader (kommer ej ihåg vid vilket varv), men nu går det på 22-23 grader som max tror jag!
MVH Erik
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 04 Jun 2011, 19:32
by Bmwandreas
Jag körde mkt mindre tändning för annars mådde den inte fint.
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 04 Jun 2011, 20:58
by Rsjerry
Bmwandreas wrote:Ja det låter mkt mer rimligt. Håller den än? Körde nyss 500+ whp ur en oöppnad och den höll bromsningen iaf
B20??
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 04 Jun 2011, 21:02
by Bmwandreas
Nej nej M50B25 vanos med 1.7 bar ladd.
Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 04 Jun 2011, 23:10
by johankihl
535whp, har hållit ihop hela dagen idag för en hel massa lek och buskörning
Sjukt härlig karaktär med 58 billet och såpass mycket effekt!
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 09 Jun 2011, 20:55
by erikjakan
Skitbilen har fått nya mackor runtom!
245/35 16 toyo t1r istället för 225/40 16, tänk om det ändå fanns r-däck i denhär dimensionen....
Hade ett litet missöde förra onsdagen när jag skulle testa lite slickskörning..
En m14 uniball till bakaxeln snappade rakt av vilket resulterade i ett 2dm högt hopp med bakvagnen samt paj kardan, paj pinion i axeln och en FET buckla i golvet.. Nu har jag iaf clearance för kardan och klump så det heter duga!
MVH Erik
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 09 Jun 2011, 21:45
by moxi
erikjakan wrote:Skitbilen har fått nya mackor runtom!
245/35 16 toyo t1r istället för 225/40 16, tänk om det ändå fanns r-däck i denhär dimensionen....
Hade ett litet missöde förra onsdagen när jag skulle testa lite slickskörning..
En m14 uniball till bakaxeln snappade rakt av vilket resulterade i ett 2dm högt hopp med bakvagnen samt paj kardan, paj pinion i axeln och en FET buckla i golvet.. Nu har jag iaf clearance för kardan och klump så det heter duga!
MVH Erik
Lika bra att bygga ihop 3L maskinen nu när det är isär ju
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 10 Jun 2011, 19:11
by erikjakan
Isär och isär, det är typ bara att hänga dit axeln nu som jag hämtade idag!
Stort tack till Jonas på Bakaxel.se för snabb och proffsig service =)!
Imorrn rullar bilen igen!
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 11 Jun 2011, 23:11
by erikjakan
Nu lever den igen!
Nu med stege MP2, Vart skitnice med hela ombyggnaden samt dem nya däcken!
Tack till Mats för hjälp med svarvning av bussningar, tack Lillebror Peter för trogen mekhjälp! Tack Dennis för mekhjälp och kurator! Tack Jenny för att du står ut med mitt meckande
!
MVH Erik
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 12 Jun 2011, 13:17
by Pimplaren
Langa lite bilder på stagen då?
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 12 Jun 2011, 15:18
by erikjakan
Vart inga tagna igår på bygget!
Kommer bilder när jag kravlar mig under igen =)
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 13 Jun 2011, 10:13
by erikjakan
Beställde nya längre pinnbultar till bakaxeln idag! Då kan jag bredda 30mm bak och minska breddskillnaden mellan fram och bakaxel från 60mm till "bara" 30mm.
Mvh Erik
Re: Ascona A m50b20 turbo, 420whp/470wnm
Posted: 13 Jun 2011, 18:39
by dka525
500whp 1,7bar? själv fick jag 427whp @1bar med KINA turbo. men 420whp är bra med en b20 1,44bar