Page 22 of 24
Posted: 18 Apr 2010, 00:10
by Pilliam
Jag hade inte haft det minsta emot att ha mitt underrede sådär fint, inget överhuvudtaget faktiskt!
Mycket fint! Och trevligt för dig att ligga och mysa med
mvh
Posted: 18 Apr 2010, 00:12
by FugitivE
Ja det ska bli sjukt najs!
Hårt och fin, elastisk yta

perfa om man vill ha det cleant undertill, men ändå ha bra skydd från stenskott, och fukt!
Perfekt för mig med andra ord, så som bilen ska brukas sen.
Mvh
Posted: 29 Apr 2010, 22:24
by FugitivE
Svetsar, svetsar och återigen svetsar

hahahah tar fan aldrig slut
Just nu svetsas det för fullt i motorutrymmet, förstärker tornen lite grann, och svetsar lite pressad plåt
Tror det blir klart med all pressad plåt imorgon när det gäller motorutrymmet..
Ska göra rent hjulhusena fram sen, och svetsa den pressade plåten som finns där också, och fixa något litet rosthål med..
Skulle va skönt och få det klart där med så man ser att det går framåt!
Men tänkte ta bakrehjulhusena på en gång efter det, och förstärka tornen även bak också.. sen lacka även där så karossen blir mer och mer klar..
Det känns lite onödigt att lacka inuti kupén innan jag är klar med hjulhusena då det kommer bränna igenom när jag svetsar den pressade plåten..
Så ja, göra klart motorrummets pressade plåt först, sen hjulhusena, och sen förstärka bakre tornen och lite pressad plåt som finns i skuffen..
Sen så ska det inköpas chassi och motor
Ska skicka iväg mina saker till Samuel på Millway snart.. dvs m3e30 benen och 540oken så han kan fixa adapterplattor och så

när han har tid dvs, ganska fullt upp kan jag tänka mig under denna tid på säsongen, då alla vill ha saker till sina kärror

men det löser sig.
Uppdatering med bilder kommer inom någon dag eller så
Mvh
Posted: 11 May 2010, 20:39
by FugitivE
Full rulle på bilen iprincip varje dag nästan!
Fått så jävla mycket svetsat, så det bara svischar fram nu
Suttit i motorrummet ett par timmar och svetsat klart nästan all pressad plåt där, och gjort iordning för att göra golvet invändigt möjligt att lackas.
Fick på etsande grunden, och epoxygrunden igår, dvs samma grunder som underredet fick smaka på, invändigt..
Såg ut såhär tidigare idag när jag hade börjat kitta skarvar osv:
..
Sen var det till färgen ja.. Efter mycket om och men, så bestämde jag mig, även efter mycket snack med nära och kära.. plus teknikern från våra färgleverantör på jobbet..
Så beslutet blev detta:
..
ALPINWEISS 3

så jävla fräääscht
Valde nog det av ganska lätta anledningar... bilen ska användas, och det är tamefan lättast att skötas

pure white..
men skönt att fått invändigt klart iallafall, nu väntar det isolering, massa el, och matta innan det börjar se skapligt ut där inne
snart här framöver så blir det nog lite roligare och jobba på bilen då man blir mer och mer klar med allt skitgöra! ska bli så jävla najs!.
Men först och främst storstädning på torsdag, och då fixa och trixa mer i motorutrymmet, hjulhus osv..
Mvh Kevin
Posted: 13 May 2010, 21:06
by FugitivE
Jaha mer har hänt idag
Var förbi på jobbet och lackade min bur, vilket vart apnajs
Buren sitter mycket bättre nu efter lite småfix så strävorna kommer ut längre på sidorna vid hjulhusen:
Lägger in lite asfaltsmatta så det inte låter som en tom cola burk om bilen:
Baksäte:
nackstöden monterade:
Najs med nylackat:
Såhär blir det vid sidan och baksätet, går inte och få till så mycket bättre.. kanske kan ta ut lite vadd från baksidan av baksätet så man får lite mer plats när korset ska i.. får se hur det blir med det:
Lägger mer asfaltsmatta i bilen:
Kardantunneln, viktigt viktigt:
Och en sista bild på buren igen:
..
Asfaltsmattan är lagd där det är störst risk att få upp stenar och skit.. som sagt, så det inte låter som en gammal plåtburk när det flyger upp saker.. stor skillnad faktiskt.. främst vid hjulhusena i fram..
har tagit ner hela bilens elhärva och börjat kika på den.. har fått lite idéer hur den ska läggas och kopplas.. återkommer mer om det sen
Får tacka vännerna som hjälpte mig idag, som många andra dagar med! otroligt hjälpsamt och bättre att ha flera hjärnor att tänka med än en ibland
Mvh Kevin
Posted: 13 May 2010, 22:24
by Oduya_Henke
hur mycket väger asfaltsmattorna och vart fick du tag på dom? Jag bygger också en e30 och skulle vilja ljudisolera bilen med nåt lätt material. Kan det verkligen hjälpa om du har några tunna mattor på några ställen i bilen alltså?
Posted: 13 May 2010, 22:32
by FugitivE
hm vet inte riktigt.. men vägde ett par kilon det paketet som dom låg i.. kommer från 3m.. kanske 10kg?
När det kommer till ljudisolering så ska du nog inte tänka på det jag la i bilen nu.. utan asfaltsmattorna är mer till för att få bort själva klonket i plåten, dvs när du tex får upp massa stenar på underredet, när du stänger dörrar osv.. är dvs att få bort dom "otäcka" skallren som blir i plåten..
Dvs, asfaltsmattorna isolerar direkt inte ljudet.. utan gör plåten stabilare... men självklart lite lär det ju ljudisolera men inte därför man lägger in det egentligen..
När det kommer till ljudisolering så är det ju stoppning, vadd, skumgummi som gäller.. original e30 mattan har ju ganska så mycket "skumgummi" som just isolerar ljudet från backen.. men man ska nog även tänka på att sådant drar ju till sig vatten, men har man renoverat en e30, och köper ny e30 matta så spelar det nog knappast så stor roll..
Men jag la in asfaltsmattan överallt på golvet iprincip.. hela kardantunneln osv..
Posted: 14 May 2010, 12:00
by Schmidtan
kul att tummen har kommit ut ordentligt keeeeeevson

börjar se riktigt bra ut hehe..
Posted: 16 May 2010, 21:28
by FugitivE
Tack Gustav!
Liter mer har hänt.
Skönt att vädret börjar bli bättre nu också, så man kan finmeka utomhus..
Vart lite full igår så fick inte bli alldeles för avancerade jobb idag.. men jag och några vänner samlades här hemma och pillade lite elhärva
Håller på att förfinar lite, och ska väl sedan "tejpas" så den ser ut som original igen

bättre begagnad, eller vad säger man?
Köpte grejer på Elfa för typ 700-800 och mer kommer det garanterat bli, men ack så bra det blir
En bild på det som komma skall.. dvs inget speciellt, men underlättar om man ska hålla på med elhärvan i framtiden:
..
Sen kommer det bli grymt najs i motorrummet när det kommer till elen där sen med, med tanke på att man ska köra med bultad framplåt. Men mer om det när det väl är dags för det.. kommer dröja ett tag tyvärr..
Liten uppdatering, men alltid nåt
Mvh Kevin
Posted: 20 Jun 2010, 11:23
by FugitivE
Lite mer smått och gott har väl hänt här i stugan..
Senaste inköpet var väl frontplåten.
Ska få den på plats och göra den till bultad frontplåt. Iallafall den övre delen.
Ska slipa ner än jävla massa i motorrummet efter det , och sen epoxygrunda. Det lär få vara grundat ett bra tag bara, då jag gärna vill hänga ner motorn och göra så allt lirar innan jag lackar..
Så frontplåten först nu, sen svetsa ett litet hål i motorrummet, sen slipa en massa och grunda.
Så nästa inköp kommer nog bli en motor

ska bli skoj att testa!
Lite bilder:

Posted: 01 Jul 2010, 22:06
by FugitivE
Mina m3e30 ben och bromsok är nere hos Millway nu, så han kan pyssla fram bromsadaptrar osv
Motor med kabelhärva, lmm, styrbox kommer 10-12juli om allt går vägen
Mvh
Posted: 01 Jul 2010, 22:43
by Fredriktak
skvallrar insidan om framtida färgbyte?

Posted: 01 Jul 2010, 23:13
by FugitivE
Stämmer mycket bra
Står på sidan innan
Mvh
Posted: 14 Jul 2010, 17:03
by FugitivE
Nu har jag det mesta inom motorkomponenter för att få igång skiten i bilen
Hämtade smått och gott från bussgods i måndags, och idag kom motorn!
har redan hunnit skruva lite, och monterat motorfästena och motorkuddar..
Så imorgon blir det nog att slänga ner spisen i karossen för att se hur det kommer att se ut
Bilder kommer, tro mig!
mvh
Posted: 15 Jul 2010, 18:40
by FugitivE
Uppdatering med bilder nu då
Hämtade min efterlängtade motor igår, var en väldigt snabb och bra affär..
Ett stycke motor som har gått ungefär 23kmil:
Självklart ska motorn kollas igenom. Ska byta kedjor, packningar, slangar, och andra slitage delar..
Men först och främst ska den ner i motorrummet så jag kan börja med bromsservot och grenrören osv..
Sen tas motorn ut igen och görs iordning..
Ena motorfästet:
Org motorfäste som jag måste modifiera lite.. Måste ju ha kvar skiten då oljeledningarna går igenom fästet och sen in i motorn.. Så bara och kapa av det jag inte behöver så får mitt nya motorfäste plats och även det här junket:
Nya 540 kuddar som även dom måste "modifieras" lite:
Styrbox o annat krafs:
Motorn i helhet:
Bromsservo, startmotor och generator:
Motorkuddarna efter lite slipning:
Monterat och passar perfa:
Tryckte även på framvagnsbalken och e36 styrväxeln:
..
Så väntar just nu på motorlyften sen åker motorn i..
mvh
Posted: 15 Jul 2010, 18:45
by nicke.t
kul bygge med v8,när är det tänkt uppstart?
Posted: 15 Jul 2010, 18:52
by FugitivE
Uppstart kan jag nästan fixa direkt när motorn är i bilen.. som den är..
Ska kopplas lite el och testa lite kringutrustningar.. men ska ju ändå riva ut allt igen efteråt, då motorn ska fräschas upp och motorrummet ska bli klart..
Så vet inte riktigt när motorn kommer sitta inne "för gott", men uppstart är det inte långt kvar till..
mvh