Page 22 of 22
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 14 Jun 2012, 00:47
by Söderling
När bör man ha runt 560whp med en HX55 66in 80ut 25an på en M50 2.5 med orginalkomp och topp?
Kör på 1.1bar nu och tycker den känns lite slö mot när ja åkte med Super T70 60.5mm på 1.7bar och 560whp.
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 14 Jun 2012, 05:31
by johankihl
Söderling wrote:När bör man ha runt 560whp med en HX55 66in 80ut 25an på en M50 2.5 med orginalkomp och topp?
Kör på 1.1bar nu och tycker den känns lite slö mot när ja åkte med Super T70 60.5mm på 1.7bar och 560whp.
Du måste upp i samma ladd, en annan turbo som gör samma jobb gör ingen skillnad så länge den andra inte gått i pumpgränsen eller att mottrycket inte medger mer effekt.
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 14 Jun 2012, 10:01
by Söderling
Är det så?
Ja trodde att en större turbo kunde ge mer effekt på lägre tryck på samma motor?
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 14 Jun 2012, 14:14
by r.ivars
Söderling wrote:Är det så?
Ja trodde att en större turbo kunde ge mer effekt på lägre tryck på samma motor?
Så måste det ju vara
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 14 Jun 2012, 14:32
by Bmwandreas
Om det är mindre mottryck.
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 14 Jun 2012, 14:53
by Söderling
Va tror du om mina turbosar då?
Måste ja upp till 1.7 med HX55 oxå.
Till och med jag börjar bli lite feg där å tycker det känns mycket på min motor :p
Blir det märkbar skillnad på spoolupen om man monterar strypning till oljan?
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 14 Jun 2012, 15:28
by ///Peter
HX55 har väl stora oljeanslutningen och bör väl strypas om jag inte minns fel och viss skillnad blir det ju, finns nån tråd på sävarturbo där det testades.
Även fast HX55an flödar bättre än kina puffen så skiljer det ändå 0,6 bar och så mkt kan inte bättre flöde/mindre mottryck kompensera.
1.7 bar på kina puffen och 560whp låter väl skapligt rimligt på en orginal motor. Jag kör 2.5 liter dubbla insugskammar och putsad topp med en super HX40 billet 61/65mm, laddar 1.85 och ger sisådär 625whp.
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 18 Jun 2012, 11:19
by Mikael S
Söderling wrote:Är det så?
Ja trodde att en större turbo kunde ge mer effekt på lägre tryck på samma motor?
Turbon måste vara för liten för att det ska vara någon vinst med att byta såklart. Det enda man vinner annars är sämre register. Bromsat två identiska motorer med lika laddtryck (m50B28) Ena med HX40 (60in) och andra med HX55 (68in) och vid 4500varv var det hundra hästar mer med HX40 turbon och ungefär lika toppeffekt
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 02 Jul 2012, 00:39
by Söderling
En repa från Arosstreet Cup #3
http://www.youtube.com/watch?v=tone08fW5p4&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 05 Aug 2012, 09:37
by Söderling
Var till Mantorp på Action Meet igår och körde lite.
Hade tänkt kört i orsa men när ja läste reglerna på sbf vart det Mantorp ist.
Körde som bäst 10.66s och 206km/h och 1.42 i 60fot
Är jäkligt nöjd med att kört 5 av 6 repor under 1.45 i 60fot
Detta fortfarande med original toppackning och bultar
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 05 Aug 2012, 16:34
by J.Eklund
Som jag sa när vi stod och väntade på att få åka tillbaka: det är sjukt!
Fast på ett bra sätt.
Va fasen 206km/h? Vill minnas att du just åkt 201km/h när vi pratade, höjde du laddet ännu mer sen?
Kul att det funkade för dig och du hann köra så mycket ändå.
Re: Söderlings Volvo 242 -75 M50B29
Posted: 08 Aug 2012, 22:02
by Söderling
magnus78 wrote:sa ju att däcken är grymma
kul att det funka
Ja dom var verkligen grymma, du får säga till när du ska byta ut dom du kör på nu
Såg även i loggen att varvstoppen gick in ca 0.9sek efter start, så passarade 60foten mitt i växlingen.
Kan kanske bli lite lägre 60fot när man kan varva lite mer sen.