Page 22 of 22
Re: Storås 16V Turbo. Har börjat skruva igen
Posted: 11 Nov 2011, 17:33
by Storås
Nu är hela motorn riven. Allt ser bra ut, men jag ska fixa ett nytt block då jag anar att det gamla har nåt fel som gjort att oljetrycket varit dåligt.. Om jag får råd skaffar jag smidda kolvar nu också
Re: Storås 16V Turbo. Har börjat skruva igen
Posted: 14 Nov 2011, 17:14
by Bäckis
Äntligen!
Har modell på fin-fina kolvar hos CP nu så kan lösa det åt dig om det ska bytas kolvar och laddas järnet!
Re: Storås 16V Turbo. Har börjat skruva igen
Posted: 17 Nov 2011, 21:18
by Hansa
Tog det stopp igen?
Re: Storås 16V Turbo. Har börjat skruva igen
Posted: 18 Nov 2011, 22:53
by Storås
Härligt Bäckis! Funkar det med stakarna jag köpte från er som är standardlängd?
Nej Nicke det har väl inte tagit stopp. Men jag har ju inga nya doningar så det finns inte så mycket att muttra med än
Re: Storås - 16V Turbo
Posted: 17 Aug 2012, 01:38
by TMR16vturbo
Här slutar Storås tid med 940in 201208...och jag är nya ägarn
Re: Storås - 16V Turbo
Posted: 17 Aug 2012, 09:05
by Bäckis
Muppås
Re: Storås - 16V Turbo
Posted: 17 Aug 2012, 14:50
by Storås
Bäckis wrote:Muppås
Haha! Jag vet en annan som sålde sin projektbil och som fortfarande har den kvar som visningsbild
Re: TMR16vturbo - Hisingejunior
Posted: 21 Aug 2012, 01:55
by Nyman1337
haha! Nu lär den iaf starta till sommaren
Re: TMR16vturbo - Hisingejunior
Posted: 22 Aug 2012, 07:58
by TMR16vturbo
jodu Nyman,den lär funka innan detta år är slut.
motorn är nymålad och ska plockas ihop nu,de enda är när Ryssen har tid å slipa in ringarna
Re: TMR16vturbo - Hisingejunior
Posted: 17 Jan 2013, 00:44
by TMR16vturbo
Lite update..
bilen startades i december men inte utan problem.
den var svår startad och tog väl 5min innan den tände till och gick med vandrande tomgång,ja lät den gå varm å skulle gasa lite
men ville inte va med.. Hmmm! koppla in datorn i sprutet och kolla felkoder..Cam sync is missing. sjyst tänkte ja å knallade till Q8 å handla
en ny givare... nu då tänkte jag..men lika svår startad och samma gång i motorn,men nu gick det å gasa förutom att den nyser till i insuget och dör till vid ca:2000 varv...va fasiken!!
Ringde Storås å vi slog våra okloka huvuden ihop utan resultat, Storås svar var: det ligger en för förbannelse över denna bil..ja höll med och la ner inför julen.
Nytt år och nya möjligheter..börja med å fundera vad har ja gjort sen ja köpte bilen.
1. fixat låda och koppling
2. nyborrat och toppdäckat block med fina CP kolvar
3. bytit ut spjället (lite större) och ny TPS eftersom gamla var sönder
Hmmm punkt 3...nä det kan det ju inte vara ja har ju kört autotune kalibreringen...koppla in datorn å kollade försäkerhetens skull..
till min förvåning såg ja att Throttle position bara gick till 26,6% vid full gas......funderade igen,har Tps hamnat fel när ja gjorde nytt fäste och satt den i noll läge vid stängt spjäll..
i min logiska värld borde väl TPSen var lite vridet för att börja ge volten när spjället är stängt,om ja inte minns fel ska väl den ge minst 1v vid stängt spjäll och max 4,90 nånting vid fullgas.....Här står ja nu.
Kan tillägga att ja är helt ny med dessa sprut som Autronic,efter att bara hållt på med prospark tidigare.
säkert ett simpelt fel,och hoppas det finns nå vänliga själar som vet vad som är problem
Re: TMR16vturbo - Hisingejunior
Posted: 17 Jan 2013, 08:26
by JonasH88
TMR16vturbo wrote:Lite update..
Hmmm punkt 3...nä det kan det ju inte vara ja har ju kört autotune kalibreringen...koppla in datorn å kollade försäkerhetens skull..
till min förvåning såg ja att Throttle position bara gick till 26,6% vid full gas......funderade igen,har Tps hamnat fel när ja gjorde nytt fäste och satt den i noll läge vid stängt spjäll..
i min logiska värld borde väl TPSen var lite vridet för att börja ge volten när spjället är stängt,om ja inte minns fel ska väl den ge minst 1v vid stängt spjäll och max 4,90 nånting vid fullgas.....Här står ja nu.
Kan tillägga att ja är helt ny med dessa sprut som Autronic,efter att bara hållt på med prospark tidigare.
säkert ett simpelt fel,och hoppas det finns nå vänliga själar som vet vad som är problem
Har du provat göra en tps kalibrering i autroninc efter du bytt TPS sensor?
Re: TMR16vturbo - Hisingejunior
Posted: 17 Jan 2013, 13:12
by TMR16vturbo
nej ja har inte gått in å ändrat nått manuellt,är ju som sagt ganska ny på sprutet och hoppas det blir sista alternativet.
den nya är ju likadan (Bmw) som bilen fungerade med tidigare,så de borde det ju bara vara och köra auto-kalibrering.
skillnaden nu som förrut är om TPSen hamnat i fel läge med nytt fäste.
men men får väl gå in kanske och göra det manuellt ändå...
Re: TMR16vturbo - Hisingejunior
Posted: 17 Jan 2013, 13:58
by JonasH88
Har för mig jag gör kalibreringen i denna ordning på mitt SM4.
Slår på tändningen, rycker ur kontakten på tps:en i 20? sekunder. Sen tillbaka med kontakten på tps:en och då ska spjället vara stängt i 10sekunder, sen håller du full gas i 10 sekunder. Efter detta så ska det vara klart, och tändningen kan slås av:)
Har du datorn framme ser du då dirket ifall det vart bra