Page 22 of 80

Posted: 05 Jul 2007, 09:36
by Ola t
Hur går det jonas? fått ihop den snart? :roll:

Ska nog upp i helgen så jag tittar nog förbi..

Posted: 05 Jul 2007, 10:08
by M3JONAS
Det går lite segt, hoppas på att få blocket idag eller imorrn så du kan få inkvartera dig i mitt garage i helgen och skruva ihop maskinen :)

Posted: 05 Jul 2007, 11:30
by Bonje
Har du kommit på än hur sprickorna har uppkommit?
Det måste ju kännas lite så där att smälla i hop maskin igen med nya smidda kolvar, samma mapp och sen hoppas på att det inte händer igen.. :?

Posted: 05 Jul 2007, 12:44
by M3JONAS
Kan inte säga exakt vad det är som har hänt. Eller rättare sagt de som jag pratat med har inte kunnat fastställa exakt vad som har hänt men har fått två teorier.
Den ena är att det varit dåliga tändstift som gjort att förbränningen inte blivit som den ska.
Den andra är att kolvbultarna varit för klena och att de flexat och att det då börjat röra sig i kolven.

Tror nästan mest på den senare teorin då jag kom på att Sahlin körde av en kolvbult på sin gamla motor som Mange/TeamSkön nu åker med.

Men värre stift blir det och kralligare kolvbultar!

Posted: 05 Jul 2007, 20:38
by M3JONAS
Ola t wrote:Hur går det jonas? fått ihop den snart? :roll:

Ska nog upp i helgen så jag tittar nog förbi..


Fast nu vet du väl att vi håller på med viktigare och roligare motorer...
Har hållt på med Sachscylindrar de senaste dagarna. Nu jäklar ska det gå fort med trimmade 60 kubikare :)

Posted: 08 Jul 2007, 17:38
by M3JONAS
Nu är blocket färdigborrat, ska bara deckas och fräsas spår för pyramidringar innan ihopmonteringen ska börja.

Nya kolvar:
Image
Image
Image

Betydligt mycket kralligare kolvbult på nya kolvarna än på de gamla: Dessvärre tyngre också men det får man ta...
Image

Pyramidringar som det ska fräsas spår i blocket för:

Image

Posted: 08 Jul 2007, 17:42
by M3JONAS
Eftersom det inte gick att göra så mycket nytta med prylarna idag så var jag tvungen att sysselsätta mig med annat...
Monterade dit ett annat stag till vindrutetorkarna så att man numera har singeltorkare. Visste inte om man skulle ha torkarbladet i mitten eller på sidan, satte det på sidan så att det blev lite diskretare.
Man sparade knappt ett halvt kilo på denna operation :)

Image
Image

Posted: 08 Jul 2007, 23:13
by Chrille
Jag är grymt imponerad att du håller ut med allt vad det jävlas med dig...
En annan hade ju sänkt biljäveln i en djup o mörk sjö förlänge sen om det gått emot en så...


Keep it up! :wink:

Posted: 09 Jul 2007, 09:59
by JohanE
Ett tips är att sätta torkaren åt andra hållet så den täcker förarsidan. Då slipper du vattendropparna som kilar över rutan plus att du får bort vattnet i siktfältet fortare.
Du måste förstås vinkla om torkararmen då så den inte pekar snett.
Har gjort det på min M3a och det är inte ett svårt ingrepp.
Bild på singeltorkaren för den som vill se.

Posted: 10 Jul 2007, 14:31
by M3JONAS
Ihopbyggnad pågår! Fick blocket från borrning i helgen och fick det toppdeckat igår. Idag var det fräsning av spår för pyramidringarna som stog på programmet samt så fixades en gänga till ett oljesprutmunstycke som var dålig. Bökigt att komma åt men det gick till slut!

Nu är det lunchdags och sen kan ihopmonteringen börja! Det mesta är redan tvättat, är väl bara blocket som behöver lite tvätt. Känns skönt att det "bara" är att skruva nu!

Pyramidringar på plats: Image
Image

Elak/trasig gänga:
Image

Posted: 26 Jul 2007, 19:04
by Blown M5
Tja! satt å kolla igenom din tråd & kom å tänka på vad du har för kamtider, framför allt lobseparation? Har själv monterat en lysholm 23:a på en s38 & kör original kamtider till å börja med.

/Micke

Posted: 19 Aug 2007, 22:24
by M3JONAS
Nu rullar bilen igen efter mycket stök med felfräst block :( Men nu hoppas och tror jag att allt ska vara tip-top!
Skulle åkt Blackrace igår men då jag fick ihop bilen vid tretiden på natten så visade det sig att liningen av kompressorn inte var ok vilket gjorde att ett par remmar sa upp sig. :(
Nu tror jag att det är löst så nu ska jag beställa nya remmar och sätta dit.

Har åkt några mil med bilen nu och ska ta och lyfta ur kammarna igen och efterdra toppen för att vara på den säkra sidan. Förhoppningsvis ska allting bara funka sen!

Posted: 20 Aug 2007, 10:55
by Bäckis
Vad hade du för problem med ringarna då?

Posted: 20 Aug 2007, 11:53
by Fido85
var har du köpt ringarna åt dig?

Posted: 20 Aug 2007, 12:04
by Bäckis
Dom har han köpt här.

Vi har till alla vanliga BMW motorer.

Posted: 20 Aug 2007, 15:41
by M3JONAS
Var egentligen inget bekymmer med ringarna utan problemet var att det var felfräst.

Mao kan du köpa ringar från PPF och montera dem med gott resultat!

Posted: 24 Aug 2007, 00:06
by M3JONAS
Fy fan vad det är tråkigt att efterdra toppen! :(
Men nu är det iaf gjort och allting sitter ihop igen. Förstår inte varför det ska vara så bökigt att få kammarna rätt!?
Kändes iaf skönt att jag nu har efterdragit toppen för jag kunde dra ca 45 grader mer nu än fast jag använde mig av samma moment som sist... Mao borde ringarna nu skurit in riktigt fint i toppen!