Page 21 of 22

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!

Posted: 29 May 2015, 18:44
by JockE28
-AL- wrote:
Bmwandreas wrote:
ippe wrote:Bra med mos!! Den vanliga frågan.. Mättes det mottryck?

Vad lämnade den när ni kom dit?

Hoppas allt lirar för er i sommar och gräset växer som det ska! :D
Den gav 670 hk. Nej mättes ej mottryck men vi försökte aldrig ladda på nå rejält.
Hur "hittar" man 160 hk? Fick för mig att den var rätt seriöst mappad innan?

/AL

Mer laddtryck? :mrgreen:

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu!

Posted: 29 May 2015, 19:41
by Bmwandreas
-AL- wrote:
Bmwandreas wrote:
ippe wrote:Bra med mos!! Den vanliga frågan.. Mättes det mottryck?

Vad lämnade den när ni kom dit?

Hoppas allt lirar för er i sommar och gräset växer som det ska! :D
Den gav 670 hk. Nej mättes ej mottryck men vi försökte aldrig ladda på nå rejält.
Hur "hittar" man 160 hk? Fick för mig att den var rätt seriöst mappad innan?

/AL
Den laddade mindre hade lägre tändning och gick fetare av avsikt.

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 07 Jun 2015, 22:35
by erikjakan
Har varit ute på vida världen på äventyr, närmare bestämt V-ås.

Inte bara bana som gäller för denna =)

Lär dock ha shiftcut och launch om det ska gå nå bra på riktigt!

Image
Image
Image

Nu laddar vi inför gatebil den 14e på söndagen, ska ner o känna lite på banan!

Det som är ändrat i chassit sen kullen är:

Mjukare krängare fram.
Mindre camber bak.
Lite högre rideheight bak.
Lite mindre TOE in.
Svetsad mittdiff.

Funderar på att bygga feta canards fram, får se om det ger nåt mer grepp!

MVH Erik

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 16 Jun 2015, 20:43
by erikjakan
Mantorp Gatebil avklarat!

Bilen lirade fint o nya effekten visade sig på rakan, hade 260+ i slutfart med tidig bromsning.

Tid togs ej tyvärr, kass bana och mycket bilar i tid o otid.

Bilen känns nu mycket neutralare i uppförandet.

Fick som vanligt med mig en attgöra lista hem!


Alla bussningar på bilen är snart bytta till millways ledlager, samt delrin växellådsfästen samt lådfästen + diffäste.
http://www.millway.se/bussningspaket-bmw-e46.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
Image
Image

Men först blir det Grekland i 1 vecka :)
Image

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 16 Jun 2015, 21:12
by Nisse Järnet
Cooolt :D Vill se fiiiiiilm!

Haha du kommer älska ljudet från fördelningslådan med delrin :D Låter som en stenkross ungefär :oops:

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 26 Jun 2015, 11:20
by Nisse977
Gött att det går framåt! Jag var och kikade på TA på Kinnekulle med familjen.
Ball den där Anglian alltså! Snackade med dem en stund. Den har uppgraderats då och då sen 60-70 talet då den började rastas på bana, först körde pappan bilen, nu kör sonen bilen :) Volvo 2,5l fyra med kompressor är det just nu, ca 350hk.

Vill också se film!!!

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 01 Jul 2015, 23:55
by erikjakan
Vad händer här då, jo jag uppfinner nya svordomar i samband med montering av ledlager i hela bilen samt stumma diffbussningar, delrin motorkuddar och växellådsfäste.

Millway och ajden levererar godsakerna och jag bankar o slår.


Image




Nuvarande setup med nya ledlager överallt.
Image
Image
Image



Ses på Mantorp :)

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 06 Jul 2015, 09:57
by erikjakan
Var nere på trackday på fredagen inför Timeattacktävlingen på lördagen.

Det var olidligt varmt, kunde köra typ 4-6 varv på attack sen var allt överhettat.

Bilen funkade bra nu förutom understyrning ut ur kurvorna så jag inte kan utnyttja 4wds fördelar samt att mitt spår som jag vill hålla blir knasigt.

Menmen lyckades ändå sätta 1.26.9 i värmen och runt 255-260 i slutfart beroende på bromspunkt.

Helt nöjd med det och räknade med att plocka en sekund dagen efter då det skulle bli lite stackmoln.



LÖRDAG

Warmup, nånting låter konstigt i fram efter ett varv, åker in i depån, framdiffen har skakat loss från tråget.

Drar åt den och åker ut o testar, allt lirar.

Q1: Kommer ett halvt varv, på långrakan smäller det till o framdiffen rasar, inget oljeläckage som tur är och får åka stekspaden till depån.

Tänker att det är dags att lasta o ge upp, sen inser vi att vi kan ta ner främre kardan och dra ur drivaxlarna och köra den RWD istället.

Sagt o gjort, allt inblandade ska ha stort tack, särskilt teamkamrat och broder Peter

Allt går fint, är redo med en timmes marginal till Q2, ska ut o testa, kommer en meter sen låser sig bakhjulen, lådan har rasat när diffen fram pajade....


Så nu står vi här o funderar på en riktig RWD konvertering.


MVH Erik

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 06 Jul 2015, 12:55
by Nisse Järnet
Fan vad drygt :(

Pajjar man inte hjullagren om man kör utan axlarna fram?

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 06 Jul 2015, 17:57
by erikjakan
Nisse Järnet wrote:Fan vad drygt :(

Pajjar man inte hjullagren om man kör utan axlarna fram?
Jo, vi slaktade 2 drivaxlar och tog bara den delen som behövs!

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 08 Jul 2015, 19:46
by Bullen!
ingen quattro kvalité på diffarna eller det lämnade in p.g.a att det skramlade loss?

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 08 Jul 2015, 20:04
by erikjakan
Bullen! wrote:ingen quattro kvalité på diffarna eller det lämnade in p.g.a att det skramlade loss?
Vet inte riktigt, hade kört gatrace med 4x11,5 17 streets några helger innan, det kanske inte gillade det kära diffen :P

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 08 Jul 2015, 20:31
by Nisse Järnet
Blir ju nojjig haha.

Hur greppade den med drag-däcken? Svinbra gissar jag? :)

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 10 Jul 2015, 14:50
by erikjakan
Helt ok =)

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 03 Aug 2015, 10:32
by e36-Patrik
Hej! Jag representerar http://www.exqbe.com" onclick="window.open(this.href);return false; som är en av Erik's sponsorer och jag har fått hans tillåtelse att dela med mig av loggar från hans körning på Timeattack.nu's senaste deltätvling på Mantorp. I Erik's fall loggar vi direkt från MaxxECU men systemet är utvecklat för att även kunna logga egna givare, med inbyggd 3G-uppkoppling och GPS-mottagare så att all data lagras direkt på molnet med positionsstämplar och enkelt åtkomligt direkt i en vanlig webbläsare.

Översikt över temperaturerna från de fyra körpassen:
Image

Översikt över oljetryck kopplat mot temperatur och varvtal:
Image

Närmare koll på den största dippen i oljetryck under det fjärde passet:
Image

Laddtryck & insugstemp:
Image

Det är på gång en funktion där Erik kan dela med sig av en webbadress direkt till grafverktyget för utvalda körsessioner så ni själva kan klicka er runt i graferna.

/Patrik Smedberg

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 03 Aug 2015, 15:29
by Nisse Järnet
Coolt :)

Re: Team Weedspeed 330in MK2 timeattack.nu! 835hk/1020nm

Posted: 06 Aug 2015, 14:20
by erikjakan
Liten racerapport från Mantorp då.

Sist vi var där så rasade växellådan igen på racedagen, efter att ha kört 1.26.8 på testdagen så kändes detta lite surt.

Har hela tiden brottats med rejäl understyrning ut ur kurvorna, i ingångarna är den skitfin, sen mitt i kurvan när man vill gå på gas så blir den gradvis värre.

Min teori har varit förutom underdimensionerade däck (255/40 17) att fördelningslådan som varit svetsad gör så att däcken bygger för mycket värme och överhettar, vilket gör att jag inte kan hålla det spår jag vill ut ur kurvorna och kan inte heller utnyttja 4wds fördelar då jag måste vänta med att gå på gas.
Att bilen är väldigt framtung är inte nåt som gynnar beteendet heller.

Nu testade vi bilen som RWD utan diffbroms, det funkade över förväntan och lyckades köra 1.27.048 med våra nu rätt slitna Kumho.

Vi kommer att fortsätta utveckla konceptet under vintern i mån av tid och pengar. Men en sak är säker, den kommer inte bli långsammare :)

Vi kommer att satsa på att lätta, flytta bak motorn, bredare däck fälgar, samt mer DF.

MVH Erik