Page 21 of 42
Posted: 25 Dec 2007, 15:06
by AndreasT
Tog och gjorde klart bärarmar mm idag, lite färg och nya powerflex bussningar. Monterade även isär drivknutar från drivaxlarna, vilket skitgöra. Att få ihop det blir inget skoj heller!
Posted: 25 Dec 2007, 23:22
by PaparaZZi
AndersJ wrote:AndreasT wrote:Byggde mig ett nytt motorfäste idag. Detta ger bra mycket mera rum att placera downpipen inom än det förra.
Tillverkade också en avdragare till drivaxlarna med m18 skruv å 20mm platjärn.
Tog 20min st med slägga, mutterdragare att få ur dom jävlar ur splines.
Har du lagt någon tvärgående förstärkning på baksidan av plattan? Det kanske är jag som är feg, men kan momentbelastningarna i överkant på fästet bli ett problem?
jag tror inte det kommer flexa så mycket iallafall men när du byggt grenröret så lägg någon upphöjning på 5mm längs kanterna så lär det hålla garanterat enligt mej ialafall om det ryms förståss annars är det bara att gjöra så det sitter jämt mot motorblocket då rör det sig inte heller. typ
ska jag vara helt ärlig så tror jag svets fogen spricker före där rörböjen slutar och kommer rakt rör före det flexar vilt
Posted: 26 Dec 2007, 00:10
by pelko
Det blir ingen mos i maskinen ändå så vridningar är nog inga problem för hans del
mvh Mathias
Posted: 27 Dec 2007, 21:59
by AndreasT
Så då har man jobbat lite mera i garaget.
Insuget modifierades så det tål övertryck.
Nu är även bakvagnsbrygga samt bärarmar monterat på bilen.
Förstärkningarna i golvet sedan förra året såg ut att hålla fint, och hoppas det inte spricker i år heller då.
Bakre diffästet är förstärkt, och diffen är iordninggjord. Väntar bara på att få hem lite delrin så jag kan svarva nya bussningar.
Svarvade nytt pressverktyg och pressade kona för wastegate från 48 till 60mm.
Fräste även av bromsoken ytterliggare en 0.5mm, så nu passar det perfekt.
Posted: 27 Dec 2007, 23:04
by bmw_fredde
Ser bra ut! är det 3 eller 4" rör? har du satt i stag också?
Posted: 27 Dec 2007, 23:09
by AndreasT
Det är 3" rör, 4" fick inte plats. Nej inga stag ännu får se om jag stoppar i några.
Posted: 28 Dec 2007, 17:25
by AndreasT
Nu är tryckrören klara för svetsning.
Skall funderar ut vart jag skall placera dumpen också.
Posted: 28 Dec 2007, 18:08
by _Kalle_
ser bra ut!
en tanke som kom upp, hade det inte gått att vinkla kompressorhuset ut mot hjulet eller vad man ska säga istället för uppåt, och på så sätt slippa att tryckröret gick upp sådär i motorrummet?
Posted: 28 Dec 2007, 20:21
by pelko
Du jobbar på du. Jag har 10kg motorkablar i garget du kan ta sen
mvh Mathias
Posted: 28 Dec 2007, 20:57
by AndreasT
Jafan, lika bra att jobba på.
Nej, detta var enda smidiga sättet att dra tryckröret. Ut mot hjulet hade jag fått kapa friskt och däcket hade förmodligen tagit i full rattutslag, och att vinkla det neråt hade tryckröret blivit lägesta punkten på bilen och säkerligen skrapat i vid gupp. Blev dock nöjd med hur det blev nu.
Posted: 28 Dec 2007, 21:17
by AndreasT
Var lika bra och åka till verkstaden och helsvetsa rören med en gång tänkte jag.
Ena skarven gick upp vid transporten till verkstaden men hittade en liten märkning så allt blev 100% endå som tur.
Det som återstår är svetsa dit dumpventilsröret men annars är dom helt klara.
Återstår även att besluta om man skall polera eller pulverlacka.
Bilder på dem:
Posted: 28 Dec 2007, 21:28
by Henka.
fan killen! du kan svetsa du! kommer bli kanon när allt blir klart!
Posted: 28 Dec 2007, 21:48
by HULTA
pullver lack helt klart,mörk gråt kommer att bli tokbra
mvh
Posted: 28 Dec 2007, 22:34
by Storås
HULTA wrote:pullver lack helt klart,mörk gråt kommer att bli tokbra
mvh
Du menar PPF ventilkåpa och tryckrörs-grå ?
Posted: 28 Dec 2007, 23:26
by bmw_fredde
Kom bara å tänka på en sak! hade du kedjesträckaren i när du måta ut rören? jag gjorde den misen på m50in men som tur är gick det precis fritt på den.
Posted: 28 Dec 2007, 23:34
by AndreasT
Jo, blir nog pulverlack, glömde av hur jävla jobbigt det var å hålla det polerade blankt senast. Ett heltidsjobb ju
Japps fredde, du ser den på näst sista bilden och det är några mm till godo
Posted: 28 Dec 2007, 23:43
by bmw_fredde
Det va tur det
är ju surt å missa en sån sak...