Page 21 of 22

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 23 Jul 2015, 15:48
by Casy
Pimplaren wrote:Fränt! kämpa på :)

https://www.youtube.com/watch?v=gbqP4yPvsFQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Skoja inte, finns huuur mycket som helst att göra på denna Tii'n ;) Och det där klippet har jag sett flera gånger, och fler kommer det säkert bli! Bra för motivationen 8)


Meeen nu tillbaka till 1602an! Jag har haft problem med soppatrycket till den, och är just nu inne på min fjärde BTR :roll: Det började vid det här laget kännas skumt att 3st BTR ska ha gått sönder, så vi valde att kontrollera soppatrycket. Med en kinaklocka så visar trycket 0 på returledningen, men på matningsledningen till railen får vi bara fram 1,6-1,7bar på tomgång, både med 3bar och 3,5bar BTR, samma värden! Det som gör det hela ännu mer konstigt att att trycket sjunker till 1,4bar vid gaspådrag... (vi har inte provat bilen på gata ännu, bara stillastående)
Filtret rengjorde vi för 2 månader sedan, verkade OK, och testade dw200-pumpen i en petflaska, som gav ut ca 1dl på 3sek

Nu är ju inte jag någon höjdare på soppasystem och hur man felsöker.. det är en polare som har gjort/berättat det som vi testat hitentills. Men ni som har lite kläm på det här... vad blir nästa steg? Provköra givetvis... men något mer?

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 23 Jul 2015, 16:49
by -AL-
Har du ordentligt med ström till pumpen? Tanken tät?

/AL

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 27 Jul 2015, 18:15
by Casy
Nuså! Det berodde på att slangen mellan dw-pumpen och röret hade glidit loss, men bara så pass att jag inte kunde bygga högre tryck än 1,5 bar :p Nu visar klockan rätt och ökar i tryck när jag gasar, perfekt! :D


Och till er som sitter å trycker på Kugelfischer-delar, hör av er ;) letar pump och spridare! Även nya fräscha länkage :)

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 21 Mar 2016, 13:08
by Casy
Efter en längre frånvaro så ska det börjas bygga igen 8) Mest troligt kommer jag börja med folkvagnsbussen. Det är en bilträff i början av juni, och jag vill gärna kunna köra dit för egen maskin. 15 år sedan senaste besiktning bör ju inte vara några problem :D

Jag har även samlat på mig delar till Tii'n under vintern. Känner att jag vill ha en sånär som komplett bil innan jag börjar riva, slita och bygga :) Planade block och topp i helgen och hämtade ett lass med grejer...

Är det förresten nån av er som har koll på vad maxmått på cylinderloppen får vara när man kör standardkolvar? :?


Image
Image
Image
Image

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 21 Mar 2016, 22:01
by Casy
Mer bilder på delar..
Finns några små skavanker, men överlag rätt okej skick :)


Image
Image
Image
Image

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 24 Mar 2016, 13:27
by Casy
Har börjat rengöra lite motordelar såsom insug, kf-pumpen och diverse smådetaljer :)

Fortfarande ingen som vet kolvspel på en M10B20-motor? 89mm borr. Misstänker att 0,05mm är lämpligt, och att 0,1mm är alldeles för mycket?


Image

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 24 Mar 2016, 16:18
by Casy
Köpte en sprillans ny mittendel till främre stötfångaren :D sjysta hörn samt horn har jag liggandes. Passade även på att svänga förbi Tii'n och ta lite fler bilder. Denna karossen satt i vagga för 10 år sedan och är ordentligt upplagad där det fanns rost. Vart det är lagat är svårt att se, men det verkar vara seriöst gjort!
Denna bilen är förövrigt norrlandskörd hela sin livstid. Ej vid kusten, så allt sånt är ju positivt! :) Det är ett stort projekt, men det är inget nytt som jag inte har varit med om förut. Som jag sagt innan ska denna originalrenoveras, så breddarna ska bort och nya skärmar ska inhandlas. Nedan följer ett axplock av bilder.. :D


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 29 Mar 2016, 11:32
by Casy
Fler bilder påväg :D lyckades hitta lite mer bra att ha-prylar i gömmorna. Har sjukt många lådor! Känns som jag borde ha gått igenom det mesta snart :) Inte det bästa skicket på blinkers tyvärr.. Skulle gärna fått tag på några bättre. Tips?

Image
Image
Image
Image

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 29 Mar 2016, 16:29
by Johanswe
Ser bra ut! Alltid kul att jobba med ett rostfritt objekt :mrgreen:

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 30 Mar 2016, 20:36
by Braxen
Casy wrote: Är det förresten nån av er som har koll på vad maxmått på cylinderloppen får vara när man kör standardkolvar? :?
Från Haynes workshop manual

Cylinder block
Standard 89,015 +-0,005
Intermediate 89,095 +-0,005

Piston
Standard 88,97
Intermediate oversize 89,05

Casy wrote: Fortfarande ingen som vet kolvspel på en M10B20-motor? 89mm borr. Misstänker att 0,05mm är lämpligt, och att 0,1mm är alldeles för mycket?
0,045mm

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 31 Mar 2016, 11:42
by Casy
Som jag befarade! Men brukar inte dessa böcker ange mått i tajtaste laget? Tycker man hört flertalet säga att det lätt blir slitage pga för tajta toleranser?
Mitt problem är att kolvspelet blir 0,18mm vilket säkert fungerar i praktiken, men det känns inte rätt att bygga så..

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 09 Apr 2016, 08:15
by Casy
Letar en uppsättning bättre kolvar till en 2002 Tii. Tipsa om ni vet om något!

Men nu blev det andra bullar. Rullade in folkvagnsbussen för lite rostlagning och översyn av bromsar. Så jag börjar med det tråkigaste först ;) Det är en Late bay -74 med 1600-motor. Den startar och går, koppling fungerar. lysen, torkare och tuta likaså. Inte så jättemycket att göra innan besiktning egentligen :) Det är framför bakhjulen som bussen är mest trött i plåten. Domkraftsfästen är ett vanligt förekommande problem, så har även kapat bort plåt och lappat ihop det. Inga bilder underifrån tyvärr.. Det får duga tillsvidare!

Image

Image
Image
Image

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 09 Apr 2016, 18:26
by Hooken
Tror m30 b30 har samma dimension på kolvarna. Höjden vet jag inte. Har 5st i mitt gamla block.

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 11 Apr 2016, 11:00
by Casy
Hooken wrote:Tror m30 b30 har samma dimension på kolvarna. Höjden vet jag inte. Har 5st i mitt gamla block.
Ja det måste vara samma utformning på kolvtoppen, annars kommer det inte fungera. Alltså måste dom se identiska ut för att få samma CR osv..

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 11 Apr 2016, 11:02
by Casy
Fortsatt rostlagning.. Och mer återstår..

Image

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75

Posted: 16 Apr 2016, 20:05
by Casy
Fixat mycket på högra sidan likaså, bytt inre tröskel, en bit av bakskärmen, lagat hjulhus och domkraftsfästen. Dragit ut bucklor i stort sett överallt.. Det hinner bli många skavanker på 42 år :D
Vissa bilder blev mupp, fattar inte varför dom ska vrida sig, när dom är upprätt i telefonen.. Aja! :x

Image
Image
Image
Image

Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74

Posted: 21 Apr 2016, 19:35
by Casy
Bygga buss tar en jäkla massa tid! Mycket plåt och mycket småbucklor. Är allergisk mot små rostblemmor, så alla sånna slipas bort och grundas med 2k grund. Ska nog gå lös med lite spackel till helgen :D


Image