Page 21 of 22
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 23 Jul 2015, 15:48
by Casy
Skoja inte, finns huuur mycket som helst att göra på denna Tii'n
Och det där klippet har jag sett flera gånger, och fler kommer det säkert bli! Bra för motivationen
Meeen nu tillbaka till 1602an! Jag har haft problem med soppatrycket till den, och är just nu inne på min fjärde BTR
Det började vid det här laget kännas skumt att 3st BTR ska ha gått sönder, så vi valde att kontrollera soppatrycket. Med en kinaklocka så visar trycket 0 på returledningen, men på matningsledningen till railen får vi bara fram 1,6-1,7bar på tomgång, både med 3bar och 3,5bar BTR, samma värden! Det som gör det hela ännu mer konstigt att att trycket sjunker till 1,4bar vid gaspådrag... (vi har inte provat bilen på gata ännu, bara stillastående)
Filtret rengjorde vi för 2 månader sedan, verkade OK, och testade dw200-pumpen i en petflaska, som gav ut ca 1dl på 3sek
Nu är ju inte jag någon höjdare på soppasystem och hur man felsöker.. det är en polare som har gjort/berättat det som vi testat hitentills. Men ni som har lite kläm på det här... vad blir nästa steg? Provköra givetvis... men något mer?
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 23 Jul 2015, 16:49
by -AL-
Har du ordentligt med ström till pumpen? Tanken tät?
/AL
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 27 Jul 2015, 18:15
by Casy
Nuså! Det berodde på att slangen mellan dw-pumpen och röret hade glidit loss, men bara så pass att jag inte kunde bygga högre tryck än 1,5 bar :p Nu visar klockan rätt och ökar i tryck när jag gasar, perfekt!
Och till er som sitter å trycker på Kugelfischer-delar, hör av er
letar pump och spridare! Även nya fräscha länkage
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 21 Mar 2016, 13:08
by Casy
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 21 Mar 2016, 22:01
by Casy
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 24 Mar 2016, 13:27
by Casy
Har börjat rengöra lite motordelar såsom insug, kf-pumpen och diverse smådetaljer
Fortfarande ingen som vet kolvspel på en M10B20-motor? 89mm borr. Misstänker att 0,05mm är lämpligt, och att 0,1mm är alldeles för mycket?
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 24 Mar 2016, 16:18
by Casy
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 29 Mar 2016, 11:32
by Casy
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 29 Mar 2016, 16:29
by Johanswe
Ser bra ut! Alltid kul att jobba med ett rostfritt objekt
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 30 Mar 2016, 20:36
by Braxen
Casy wrote:
Är det förresten nån av er som har koll på vad maxmått på cylinderloppen får vara när man kör standardkolvar?
Från Haynes workshop manual
Cylinder block
Standard 89,015 +-0,005
Intermediate 89,095 +-0,005
Piston
Standard 88,97
Intermediate oversize 89,05
Casy wrote:
Fortfarande ingen som vet kolvspel på en M10B20-motor? 89mm borr. Misstänker att 0,05mm är lämpligt, och att 0,1mm är alldeles för mycket?
0,045mm
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 31 Mar 2016, 11:42
by Casy
Som jag befarade! Men brukar inte dessa böcker ange mått i tajtaste laget? Tycker man hört flertalet säga att det lätt blir slitage pga för tajta toleranser?
Mitt problem är att kolvspelet blir 0,18mm vilket säkert fungerar i praktiken, men det känns inte rätt att bygga så..
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 09 Apr 2016, 08:15
by Casy
Letar en uppsättning bättre kolvar till en 2002 Tii. Tipsa om ni vet om något!
Men nu blev det andra bullar. Rullade in folkvagnsbussen för lite rostlagning och översyn av bromsar. Så jag börjar med det tråkigaste först
Det är en Late bay -74 med 1600-motor. Den startar och går, koppling fungerar. lysen, torkare och tuta likaså. Inte så jättemycket att göra innan besiktning egentligen
Det är framför bakhjulen som bussen är mest trött i plåten. Domkraftsfästen är ett vanligt förekommande problem, så har även kapat bort plåt och lappat ihop det. Inga bilder underifrån tyvärr.. Det får duga tillsvidare!
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 09 Apr 2016, 18:26
by Hooken
Tror m30 b30 har samma dimension på kolvarna. Höjden vet jag inte. Har 5st i mitt gamla block.
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 11 Apr 2016, 11:00
by Casy
Hooken wrote:Tror m30 b30 har samma dimension på kolvarna. Höjden vet jag inte. Har 5st i mitt gamla block.
Ja det måste vara samma utformning på kolvtoppen, annars kommer det inte fungera. Alltså måste dom se identiska ut för att få samma CR osv..
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 11 Apr 2016, 11:02
by Casy
Fortsatt rostlagning.. Och mer återstår..
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75
Posted: 16 Apr 2016, 20:05
by Casy
Re: BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74
Posted: 21 Apr 2016, 19:35
by Casy
Bygga buss tar en jäkla massa tid! Mycket plåt och mycket småbucklor. Är allergisk mot små rostblemmor, så alla sånna slipas bort och grundas med 2k grund. Ska nog gå lös med lite spackel till helgen