har du justerat pottarna ja nämde förut?? Är extremt viktigt att dessa står rätt.....
Har du en logg så kan man se direkt om dom står fel... Böir småstörningar på varvtalet oavsett varvtal...
Här är en beskrivning för att justera in pottarna på kortet, Backeliten på sävar som knåpat ihop denna...
Inställning av VR-ingången (V3):
Det finns två potentiometrar på V3 kortet. Den närmast ena långsidan är för att justera triggernivån. Den mitt på kortet används för att justera hysteresen.
Med en multimeter kan du mäta på MS kortet, då kan du grundställa ingången till en nivå som fungerar.
Sätt minuskabeln på multimeter på kylbaren med de stora transistorerna. Sen tar du plus kabeln och sätter den på pinne 2 (benet näst närmast urgröpningen i den 8 poliga kapseln närmast processorn). Givaren ska vara inkopplad under mätningen, men kör ingen startmotor.
Notera spänningen, mät sedan mellan jordbaren och pinne 3. Då får du fram referensspänningen som den triggar på. Justera nu potten närmast ena långsidan tills du får ett värde som är 0,3-0,4 volt högre än mellan kylbaren och pinne 2.
Om spänningen på stift två är 5volt med givaren inkopplad är det avbrott till givaren.
För att justera hysteresen gör du enligt följande: Koppla lös givaren och notera att spänningen stiger till närmare 5 volt på pinne 2. Mät sedan spänningen på pinne 3, jorda ingången till MS:et och notera hur mycket spänningen sjunker. Det är hysteresen. Justera på den mittersta potten tills du får ca 0.2-0.3volt, det är en bra början. Har du problem med störningar prova att öka till 0.5v.
Om du tappar triggersignalen med ökat vartal kan det bero på att kondensatorn C31 har för stort värde vilket gör att filtret på ingången blir för hårt och den filtrerar bort triggersignalen. Det är framför allt när man kör med mångtandiga triggerhjul 36-1 och 60-2. Du kan prova med att helt ta bort C31 för att se om det löste problemet. Den behövs inte med mångtandiga triggerhjul.
potentiometrarna hur ser dom ut ... hade isär boxen igår och hittade inget att skruva på
enda jag såg var 2st lite högre grå kuber men en skruv upptill på varje
skruva dom motsols men hörde dock ingen klick .. skruva nog 20 varv
(dock ej med ström inkopplat)
men det son du länka in nu ... vad är c31? vart sitter den och hur ser den ut?
nu är motstånd till spridarna köpta så dom borde komma nån dag nu
HOPPAS HOPPAS HOPPAS att det löser mina problem så vi kan mappa klart ... så ja kan lägga upp lite mer filmer med däckrök
nu är motstånd till spridarna köpta så dom borde komma nån dag nu HOPPAS HOPPAS HOPPAS att det löser mina problem så vi kan mappa klart ... så ja kan lägga upp lite mer filmer med däckrök
nu är motstånd till spridarna köpta så dom borde komma nån dag nu HOPPAS HOPPAS HOPPAS att det löser mina problem så vi kan mappa klart ... så ja kan lägga upp lite mer filmer med däckrök
nu är motstånd till spridarna köpta så dom borde komma nån dag nu HOPPAS HOPPAS HOPPAS att det löser mina problem så vi kan mappa klart ... så ja kan lägga upp lite mer filmer med däckrök
Haha var det spykråkan/patrik i bakgrunden?
hehe japp blandannat patrik/knackan i bakrunden ja
får inte bilen att gå hundra ... satte på motstånd på spridarna nu o ändra boxen till hög ohm
går MYCKET bättre en innan
men misständer fortfarande runt 6k rpm
men bara på ettan och tvåan för på 3an 4an så hinner jag växla innan 6k
så bilen är helt klart körbar nu ...
men ska kolla över stiften i morgon och tästa byta lite kablar med
och nu orkar den knappt spinna på 3an längre med 1,3bars ladd och enbart gaspådrag
kanske beror på att det sitter slicks på bak nu .. men jag vet inte