efter ett bra tag av noll inspiration så har det börjat hända lite igen då,i söndags morse fick ja någe fri spel och åkte till garaget,så nu sitter svänghjul,koppling,låda,spakställ och kardan monterat, nya kammarna sitter också i,grenröret är upp punktat och väntar på helsvetsning,så det är inte så länge kvar så ska det mappas och om tid finns så ska det breddas,min vapendragare jimpen har beställt front runners och flååd fälgar till sin bil så man kan väl inte vara sämre
Bonje wrote:Väldigt trevligt reportage i Bilsport!
Varför håller du på med ett nytt grenrör föresten?
tackar
lagar nytt grenrör och ja måste tyvärr göra det efter "gör om gör fel" principen,då det antagligen blev lite för högt flöde i det gamla (min teori vet inte om det stämmer)kontra att mitt avgashus svalde lite för mycket avgaser,ja hade lite problem att få ner laddtrycket,efter mycke provande med fjädrar och fram och tillbaka provade jag ta bort wg helt,åkte med öppet rör mellan grenrör och downpip och hade endå ett laddtryck på 1.4bar ...man kan väl sumera det med att det inte byggde något mottryck alls så avgaserna tog ingen annan väg än via avgashuset, så nu blir det ett singel entry grenrör och portad mellanvägg i turbon ihop med en tial v60 wg som kommer sitta i princip direkt i kolektorn
Ahaaa... Surt på ett annars så fint grenrör!
Du har rätt långa rör till wg:n i dagsläget, det i kombination med lågt mottryck är förmodligen anledningen till att det flödar över turbin i stället.
Surt att behöva bygga singelentry grenrör och slipa turbon.. Personligen hade jag nog först provat att placera wg:n närmre kolektorn innan jag byggde om till singelentry.
Så här byggde jag mitt grenrör till 318 med kortast möjliga rör till wg:n. Det medförde tyvärr en hel del extrajobb att massera bilen för att få plats.. Hoppas det kommer funka.
riktigt fin grenrör du sprakat ihop.japp det är lite surt att behöva slipa i avgashuset,men och andra sidan får ja ju iallafall en referens och se om det förändrar spoolet i turbon eller inte när ja slipat bort mellanväggen, med pulsplitt röret hade ja 1.6 övertryck vid 3600rpm,detta med dubbla insugskammar.nu singel med kammar som mäter 280dur och 10.5 lyft som är ställda 2mm in/ut då ja inte tänker varva min motor så mycke och vill ha ett hyfsat tidigt register,skulle gärna ha min effekt peak någonstans runt 6000rpm,kommer heller inte sattsa på någon monster effekt utan en driftsäker motor med fin karaktär och körbarhet,känns inte värt att ta ur 1000hk bara för att det går