Page 21 of 80
Posted: 16 Jun 2007, 07:13
by Bäckis
Det blev pinsamt ändå
Men som sagt, så går det med kompressor.
Ses imorgon....
Posted: 16 Jun 2007, 17:41
by AndersJ
Är du möjligtvis otursförföljd med saker som inte har med bilen att göra också?
Synd att du har så mycket otur med bilen, men om det kan vara till någon tröst så gillar jag bilen skarpt. Det blev mycket snyggt med de nya fälgarna
Posted: 17 Jun 2007, 02:01
by M3JONAS
Misstänker att den här polaren har nånting med den höga vevhuskompressionen att göra:
Ett par lopp (förutom rasloppet) ser konstiga ut, ytan på cylinderväggarna ser nästan blästrad ut. Vad kan det bero på?
Toppen ser iaf helt OK ut:
Såhär grisigt var det under huven:
Nu är raset iaf funnet, återstår bara att komma på varför det blev på detta viset!?
Får ta och kolla om man kan rädda blocket genom att borra det eller om det är kört... Är annars på jakt efter stora kolvar alternativt ett block om någon har det liggandes.
Posted: 17 Jun 2007, 07:50
by Svintoleffe
Jadu m3Jonas jag tycker rejält synd om dig, alltså din otur börjar nästan o likna min otur i stora drag.
.
Synd att du jämnt ska råka ut för allt, men det är baar o ta nya tag , som sagt synd att allt ska hända dig
Posted: 17 Jun 2007, 08:40
by AndersJ
Posted: 18 Jun 2007, 07:19
by Andreas K
jag har ett 2.3 block ståendes också som är i fint skick (bytes mot ett 2.5 block).
Posted: 18 Jun 2007, 13:31
by M3JONAS
Posted: 18 Jun 2007, 16:48
by johankihl
Ser ut som materialfel. Sjukt...
Posted: 18 Jun 2007, 17:08
by AndersJ
Du har inte någon bild på kolven innan den var trasig. Tänkte om man kan se någon brottanvisning på den.
Posted: 18 Jun 2007, 17:42
by Andersson
Satt låsen till kolvbulten kvar i kolven?
Ser ut som kolven på något sätt blivit låst mot cylinderväggen och vevstaken tryckt sönder kolven därav sprickorna. (Kolvringar).
Posted: 18 Jun 2007, 17:45
by Andreas K
Andreas K wrote:jag har ett 2.3 block ståendes också som är i fint skick (bytes mot ett 2.5 block).
skulle stå att det blev bytt därav att det blev över.
Läge för smidda kolvar nu.
Posted: 18 Jun 2007, 17:45
by M3JONAS
AndersJ wrote:Du har inte någon bild på kolven innan den var trasig. Tänkte om man kan se någon brottanvisning på den.
Tyvärr inte.
Vet att det inte syntes nånting när jag satte i dem iaf men det var ett par år sedan.
Posted: 18 Jun 2007, 17:46
by Andersson
Såg att från varje ventilurtag så kommer det en spricka, hur tajt är frigången ventil kolv?
Posted: 18 Jun 2007, 17:47
by M3JONAS
Andersson wrote:Satt låsen till kolvbulten kvar i kolven?
Ser ut som kolven på något sätt blivit låst mot cylinderväggen och vevstaken tryckt sönder kolven därav sprickorna. (Kolvringar).
Jajamensan, de satt kvar och bulten verkar vara rak.
Jag börjar misstänka för högt cylindertryck och att kolven kollapsat pga det.
Måste hem och riva ur de andra kolvarna för att kolla dem...
Posted: 18 Jun 2007, 17:49
by M3JONAS
Andreas K wrote:Andreas K wrote:jag har ett 2.3 block ståendes också som är i fint skick (bytes mot ett 2.5 block).
skulle stå att det blev bytt därav att det blev över.
Läge för smidda kolvar nu.
Ok, låter lovandes. Vad vill du ha för det?
Om du menar att det var läge för smidda kolvar för min del så var det smidda kolvar som satt i. Wössner, sammalika som sitter i Manges/team sköns/Sahlins ex M3:a.
Har funkat flera år där med 746hk...
Posted: 18 Jun 2007, 19:29
by Andreas K
jag kunde ju kollat på bilderna innan jag skrev, antog att en rasad kolv = gjuten. Det är min bror som har blocket jika på rejsa men du hade redan pm:at honom lite där så det är den smidigaste vägen.
Posted: 18 Jun 2007, 21:58
by M3JONAS
Nu är resten av kolvarna ur!
Blocket verkar inte vara helkört. Bör räcka med att man borrar 0,5mm!
Lite spännande dock att samtliga kolvar har börjat spricka
Vad är det som kan göra att kolvarna spricker?