Page 21 of 22

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 07 May 2011, 15:59
by DWR
Grattis, var kul att se :D

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 07 May 2011, 19:27
by johankihl
Du kör inte standardbotten längre va? :)

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 07 May 2011, 21:26
by flp
johankihl wrote:Du kör inte standardbotten längre va? :)

Jodå. Vanoskolvar, o-ringat, arp, dubbla insugskammar.

Mvh micke

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 07 May 2011, 23:26
by AGranlund
Va?! Hur bär man sig åt då?! :D det var rejält :D härligt bygge!!

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 07 May 2011, 23:58
by flp
Vet inte. men hittils har man åkt på att byta blockpackning efter 2000mil ungefär. passade på att renovera hela motorn då, och efter det har den gått några hundra till. här är bromspappret iaf.

Image

MVH Micke

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 08 May 2011, 18:16
by Jonas_Linder
Snyggt jobbat för att bara BF98 :D

Blir det att köra i den 4 Juni?

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 08 May 2011, 20:34
by AT
Härligt Micke fina siffror!!

Grattis / AT

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 08 May 2011, 20:57
by cerveza
grattis .. lite kaka :D

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 08 May 2011, 21:15
by AGranlund
Kan det vara att du kör med dubbla insugs kammar som gör att du plockar så mycket? En kompis bromsade sin m50 med samma underdel å org topp till 358whp på v-power.
Häftigt att det håller för dig :D

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 08 May 2011, 21:38
by flp
Tackar för alla grattulationer. blir att köra edps 4juni. även konbana i fällfors 15e maj och prova ut coilisarna. ska bli riktigt kul.

AGranlund wrote:Kan det vara att du kör med dubbla insugs kammar som gör att du plockar så mycket? En kompis bromsade sin m50 med samma underdel å org topp till 358whp på v-power.
Häftigt att det håller för dig :D


kan väl ändå inte ha varit den effekten på just över 2bar i laddtryck? så det är nog inte kammarna som gör den skillnaden :P
har ingen aning om hur mycke dubbla insugskammar ger i effekt mot original dock. men säkert lite iaf.

MVH Micke

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 08 May 2011, 22:00
by AGranlund
flp wrote:Tackar för alla grattulationer. blir att köra edps 4juni. även konbana i fällfors 15e maj och prova ut coilisarna. ska bli riktigt kul.

AGranlund wrote:Kan det vara att du kör med dubbla insugs kammar som gör att du plockar så mycket? En kompis bromsade sin m50 med samma underdel å org topp till 358whp på v-power.
Häftigt att det håller för dig :D


kan väl ändå inte ha varit den effekten på just över 2bar i laddtryck? så det är nog inte kammarna som gör den skillnaden :P
har ingen aning om hur mycke dubbla insugskammar ger i effekt mot original dock. men säkert lite iaf.

MVH Micke



Nej nej nej!! Inte på långa vägar! :D 1,3 tror ja så det är ju jätte skillnad så. Kul att det håller iaf! :D

Re: BMW 325 E30 Turbo. 643rwhp

Posted: 10 May 2011, 11:43
by Mikael S
flp wrote:var ett tag sen jag uppdatera här. har kört 1.5bar i vinter med lite isbanekörning och så.
var och ställde tillbaks trycket till 2.1bar idag och körde den i en dynopack idag.

643.5hp/776nm på hjulen blev det. på BF98.Jag är riktigt nöjd! Mattias Sandgren hade hittat åt nästan all effekt på gatan. bara några små justeringar blev det.

MVH Micke



vill inte vara negativ nu men den effekten måste väl vara i överkant då du har 215km/h i slutfart? en rensad e30 som du har kan inte väga mycket mer än 1200kilo med chafför och då borde du ha minst 15km/h till över linjen? Polarn körde 211km/h i slutfart med 436hk på hjulen med lika vikt.

Varit med om en liknande sak nyligen där vi fick rejält med effekt men visade sig vara en tempgivare i bromsbänken som spökade så den visade för mycket

Re: BMW 325 E30 Turbo. 643rwhp

Posted: 10 May 2011, 12:48
by Christian Lindén
Mikael S wrote:
flp wrote:var ett tag sen jag uppdatera här. har kört 1.5bar i vinter med lite isbanekörning och så.
var och ställde tillbaks trycket till 2.1bar idag och körde den i en dynopack idag.

643.5hp/776nm på hjulen blev det. på BF98.Jag är riktigt nöjd! Mattias Sandgren hade hittat åt nästan all effekt på gatan. bara några små justeringar blev det.

MVH Micke



vill inte vara negativ nu men den effekten måste väl vara i överkant då du har 215km/h i slutfart? en rensad e30 som du har kan inte väga mycket mer än 1200kilo med chafför och då borde du ha minst 15km/h till över linjen? Polarn körde 211km/h i slutfart med 436hk på hjulen med lika vikt.

Varit med om en liknande sak nyligen där vi fick rejält med effekt men visade sig vara en tempgivare i bromsbänken som spökade så den visade för mycket


Vad får dig att tro att den är rensad? Det är full inredning inkl stereo med slutsteg mm så inte väger den nå 1200kg inte snarare dryga 1400kg på linjen och då den gick dom tiderna så fanns nog inte fullt alla hp i motorn då vi hittade några krokiga ventiler i motorn och ganska slitna kolvar vid senaste renoveringen :D

Re: BMW 325 E30 Turbo. 643rwhp

Posted: 10 May 2011, 13:55
by Mikael S
Christian Lindén wrote:
Mikael S wrote:
flp wrote:var ett tag sen jag uppdatera här. har kört 1.5bar i vinter med lite isbanekörning och så.
var och ställde tillbaks trycket till 2.1bar idag och körde den i en dynopack idag.

643.5hp/776nm på hjulen blev det. på BF98.Jag är riktigt nöjd! Mattias Sandgren hade hittat åt nästan all effekt på gatan. bara några små justeringar blev det.

MVH Micke



vill inte vara negativ nu men den effekten måste väl vara i överkant då du har 215km/h i slutfart? en rensad e30 som du har kan inte väga mycket mer än 1200kilo med chafför och då borde du ha minst 15km/h till över linjen? Polarn körde 211km/h i slutfart med 436hk på hjulen med lika vikt.

Varit med om en liknande sak nyligen där vi fick rejält med effekt men visade sig vara en tempgivare i bromsbänken som spökade så den visade för mycket


Vad får dig att tro att den är rensad? Det är full inredning inkl stereo med slutsteg mm så inte väger den nå 1200kg inte snarare dryga 1400kg på linjen och då den gick dom tiderna så fanns nog inte fullt alla hp i motorn då vi hittade några krokiga ventiler i motorn och ganska slitna kolvar vid senaste renoveringen :D



Nu råkar jag ha vägt en e30 med baslåda och den vägde 1200kilo exl förare så 1400 var lite att ta i :)

Re: BMW 325 E30 Turbo 10.59@211km/h. 643rwhp

Posted: 10 May 2011, 17:24
by HULTA
de bör va lite högre sluthastighet. åkte 225km/h med 609rwhp. men ja ska inte vara den som är den eftersom ja heller inte vet hur din repa/repor har sett ut

mvh

Re: BMW 325 E30 Turbo. 643rwhp

Posted: 10 May 2011, 20:30
by Christian Lindén
Mikael S wrote:
Christian Lindén wrote:
Mikael S wrote:
vill inte vara negativ nu men den effekten måste väl vara i överkant då du har 215km/h i slutfart? en rensad e30 som du har kan inte väga mycket mer än 1200kilo med chafför och då borde du ha minst 15km/h till över linjen? Polarn körde 211km/h i slutfart med 436hk på hjulen med lika vikt.

Varit med om en liknande sak nyligen där vi fick rejält med effekt men visade sig vara en tempgivare i bromsbänken som spökade så den visade för mycket


Vad får dig att tro att den är rensad? Det är full inredning inkl stereo med slutsteg mm så inte väger den nå 1200kg inte snarare dryga 1400kg på linjen och då den gick dom tiderna så fanns nog inte fullt alla hp i motorn då vi hittade några krokiga ventiler i motorn och ganska slitna kolvar vid senaste renoveringen :D



Nu råkar jag ha vägt en e30 med baslåda och den vägde 1200kilo exl förare så 1400 var lite att ta i :)


Bilen är vägd och med alla 4 dörrar, taklucka, stereo, bur mm utan förare 1310 så med förare och utrustning väger bilen dryga 1400, då får du väga hur många andra du vill men så är det ;) Ang slutfarten så kan man ju slira iväg en 11sec repa och få en högre toppfart om man nu vill mäta effekten så. Och som jag skrev ovan så fattades det några hp då tiden sattes.

Re: BMW 325 E30 Turbo. 643rwhp

Posted: 10 May 2011, 21:05
by Mikael S
Christian Lindén wrote:Bilen är vägd och med alla 4 dörrar, taklucka, stereo, bur mm utan förare 1310 så med förare och utrustning väger bilen dryga 1400, då får du väga hur många andra du vill men så är det ;) Ang slutfarten så kan man ju slira iväg en 11sec repa och få en högre toppfart om man nu vill mäta effekten så. Och som jag skrev ovan så fattades det några hp då tiden sattes.



Tänkte inte ge mig in i någon argumentation direkt, jag var nyfiken på varför det saknades slutfart, när jag räknade fram så drog jag av 10km/h på kalkylatorn. Slår jag in 1400kilo samt effekten så blir det 230km/h i slutfart, dra av 50hk så blir det 225km/h. Kalkylatorn jag använder (moroso) brukar sällan fela mycket på slutfarten. Men men, känsligt ämne så släpper detta