Jahapp då har det blivit lite mer gjort igen under de senaste två veckorna! Nu blir detta en riktig bildbomb men jag tänkte som så att jag har då aldrig tänkt att det varit för mycket bilder då jag suttit å läst i trådar.
Började iallafall med att plocka ner adapterröret och montera turbo, wg och downpipebiten som var färdiggjord.
Sen kom det några dagar med regn så fick gå över till att börja helsvetsa tryckrör istället.
Lekte lite med pulsinställningar men gick senare över till att bara köra vanligt då jag inte riktigt kom överens med puls.
Dumpplacering var nästa grej på schemat, kommer hamna dold inne i luftburken.
Lite cad och precisionsrondellande senare var detta resultatet.
Punktade fast biten, gick smidigt att köra hålsåg med den som styrning.
Valsade kanter på ändbitarna till tryckrören, dumputtaget blev det en fastsvetsad ring på istället.
Rören färdigbyggda, en sista provhelsvets kvar.
Gjorde provtryckningspluggar, provtryckte med luft å dumpa ner rören i vatten, tre små läckage vart resultatet på 43 skarvar och över 8,5 meter svetsskarv, ändå helt okej resultat kände jag.
En sista provmontering innan rören får sig lite färg!
När sen vädret blev såpass bra att man kände för att hålla på utomhus så tog jag tag i att få färdigt sista biten av downpipen.
Å helsvetsad, lämnade pluggen i då jag svetsade Lambdamuttern vilket nog inte var det bästa då den nypt fast rätt bra efteråt, fick iallafall lös den med hjälp av värme och att få in olja i gängorna. En försiktig rensning med gängtapp sen bara så gick de fint att dra i lambdasonden igen.
Samma dag drog jag på färg på tryckrören och dagen efter provmonterades de igen, mattsvart smälter in fint med plasten tyckte jag. Inte mycket som skvallrar om att det är nåt annat än en helt vanlig 330i under huven. Tryckröret på grenrörssidan är väl det som smälter in sämst. Turbon syns då inte uppifrån utan inspektionskamera!
Införskaffade reservspolar och en m52tu fuelrail då denna har inbyggd btr samt retur, m54 har ingen retur i fuelrailen då den har btr och retur inbyggd i filtret under bilen.
Bytte kontakter på mina egtgivare då jag inte riktigt diggade modellen på kontakterna som sitter på dem samt att en hona till Mini k kontakten kostade samma som ett Deutsch kontaktset som kändes betydligt bättre.
Fick äta upp att jag köpt och dragit i alupluggar i egtuttagen, kändes lite tveksamt då och det visade ju sig vara just det. Den ena lämnade gängorna kvar och den andra gick av, som tur var är det lätt att borra och rensgänga ut alu så det löste sig fint.
Det lite lätt modifierade locket till luftburken.
Oljetrycksgivare monterad
Provtryckte insuget, visade sig läcka rätt bra vid den såkallade DISA-ventilen. Första tanken var att bara göra ett lock och plocka bort den men hade isär den för att se hur de såg ut. Såg då att det gick att peta i en oring bakom packboxen och nu verkar det vara tätt.
Kusin svarvade till en slangnippel till pcv ventilen jag har monterad på vevhusventilationen.