Satte dit ARP bultarna med tillhörande fett och drogs 70nm. Vart faktiskt förvånad över att de skickade med överflödigt med fett då det brukar ofta snålas in på sådant vad man märkt..
Planen var väl att montera kolvarna denna dag
Eventuellt toppen också beroende på om jag får tag i någon moment nyckel som går så pass högt.
Snålade ur på ölpumpen och beställde alla delar som kan behövas bytas ut för cirka en tredjedel utav priset på en ny pump.
Kollat lite mer på Wastegaten och förstår nog varför dessa kineser behöver portas ibland.
Oljeretur svetsad, får hoppas det blev bra då vi bara körde lite frihand på lutningen efter några bilder som det har varit. Men i värsta fall får man kapa av röret och vinkla, och det är nog inte minsta bekymret
Bmw är ju även välkända för att ha det äckligaste gjutaluminiumet att svetsa i
Även en uppsättning andra fälgar som jag ska hämta av en vän Futurorna får nog vänta på bredare bakdäck över sommaren kanske. Man får la se om de ens går dit sen med breda sulor
Skar som smör i veven med de nya borrarna! Men ett hål blev skändad förra gången så fick ta upp den till 7mm men det blir nog inga större problem direkt.
Införskaffade även Atev A 18" fälgar, samt 17" vintersulor på väg som ska hamna på e39 m5 kopior.
Började ta lös bakre navet som är gängtorsk, får se om jag far en vända till i garaget, skulle däremot bli lite fest ikväll så
Började även rengöra bromsoken innan jag insåg att skroten jag beställt ifrån skickade ett ok utan hållare, så då fick jag jaga reda på ett annat. Verkar tydligen sitta samma hållare på Z3 och M3 e36 om man kollar Realoem.
Oljepumpsdelarna lyser med sin frånvaro ännu och stannat av i bygget något pga. det, funderar däremot på att slänga dit en annan pump jag har..
Dock hängde jag dit snurran på skoj för lite inspiratjong
Fått även tag i bromsokshållare till vänster fram samt två extra fram vilket som är bra då jag har två andra M5 ok utan hållare.
Nu anlände oljepumpos delar
Tog ju bara ett par sekel.
Fick även sålt ett par M5 e34 framok jag hade över då jag lyckades få tag i 3 bromsokshållare.
Fränt att det sitter samma hållare på M5 e34, M3 e36 och Z3 om man kollar realoem, hade jag vetat det innan så hade det underlättat hehe..
Inte hänt allt för mycket under helgen förutom feber och skit, vanliga turen när man tänkte göra ett ryck på bilen.
Däremot började man känna sig lite piggare idag, så passade på att kabla igång dekan då batteriet vart tömt av stereon.
När man ändå vart piggare så passade jag på att hämta upp en ny liten svetslåda.
Så nu kan man börja träna på att köra lite alu och rostfritt också..
Last edited by Emppu on 09 Apr 2015, 13:22, edited 1 time in total.
Blästrat av framoken idag lite fort så färgen har lite chans att fästa iallafall, bakoken skall fixas i eftermiddag.
Tänkte byta tätningarna idag eventuellt på framoken
Besiktning bokad om en månad, deadline börjar bli the real deal nu alltså!
Planen var ju att ha den turbad för EDPS i Piteå så kanske det går med lite tur!!
Påbörjade tätningsbytena och alla gick bra förutom sista på ena framoket.
Började däremot måla resten av oken och det gick ju bra efter andra bakoket vilket resulterade i nyfärgning av mina fina varsel täckbyxor och två framok utan färg..
Hänt litegrann iallafall på fronten.
Testat tig svetsen på ena avgasröret då flexen pajat, svetsade dit en rörbit bara.
Sen har jag tryckt dit generatorn, servon och alla sladdar dit. Samt börjat spekulera i elhärvan men allt borde vara rätt kopplat nu iallafall. Kanske gör en liten attack ikväll, men imorgon borde uppstarten bli.
Såklart verkar ju forumbilder vara nere så inga pictures för tillfället.
Verkar inte bli något med uppstart med tanke på brist av slangklämmor till bränsleriet, kanske tar och kör ändå hehe.
Problemet med kopplingslufteriet är löst iallafall och en ny slavcylinder behövs. Var ju förlängd stav på den gamla och inget jag tänkte på när jag stoppade dit den nya(reagerade däremot att den inte behövde fjädras in när man satte dit den). Så då tröck den sönder packningen, blev ett jäkla mottryck när jag pumpade på pedalen.
Annars så är alla givers inkopplade förutom lambdan vilket blir imorgon när jag hänger dit grenrören.
Även testat dra runt motorn och inget verkar ju ta i så det är ju gött mos.
Har också hunnit köpa mig en e34 525 för en billig slant(med trasig slavcylinder konstigt nog haha..), Så Dekan lär åka på blocket när sommar puckarna är på.