Ikväll ägnade jag bilen lite tid. Det har inte hänt något riktigt stort sedan senaste uppdateringen. Däremot har jag gjort många småsaker, typ terapiarbeten

.
Motorn är riven och lagren såg som väntat för jävliga ut. Å andra sidan var det ingen större överraskning eftersom motorn köptes från en bil med 30 000 mil bakom sig.
Eftersom jag är fattig student kommer inte motorbygget gå särskilt snabbt. Vissa personer här på forumet har visat att det finns studenter som skiter tusenlappar

, fast den skaran tillhör inte jag
Har gjort en massa småjobb på bilen som t.ex svarvning av skeva bromsskivor. Fixat till massa fuskjobb m.m så nu börjar bilen kännas välbyggd

.
Jag skrotade den tidigare konstruktionen där jag kunde ta loss frambalken. Tänkte att jag skulle visa hur den nya lösningen blir.
Den övre delen av frontbalken, d.v.s den del som huvgångjärnet sitter i kommer behållas. Övriga delar i ramverket ersätts av en "T-konstruktion" på vardera sida. På T:et kommer kvarvarande balk bultas fast m.h.a totalt 4 bult.
Det är ju lite tight med en M30-motor i E30. Det kan tänkas att motorn ersätts av en originalmotor typ en gång om året, och då hade det vart grymt smidigt att kunna rulla hela motorpaketet rakt ut
Jag har plockat av lite material på svänghjulet också. Nu väger det lite över 9 kg. Ingen monsterlättning, men jag får prova mig fram och hitta en vikt som passar.