AndersJ E30 335

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

AndersJ

Post by AndersJ »

Oj, har glömt av min egna projekttråd :)

Nu börjar det bli bil av henne. Har lite småpul med att bygga fästen för fram och bakspoiler och plasta en ny vinge. Sen ska jag mappa den. Tomgången är lite rufsig och låter lite trött upp till 3000, men över 3000 varv är det som att livsandarna vaknar till liv och motorn fullkomligt vrålar ut ett grymt vasst ljud :) Helt underbart :lol:. Jag har redan fått kommentarer från grannarna om ljudet :lol:. Ska skrynkla lite asfalt utanför dem så de också blir BMW-frälsta :P

Så här såg hon ut idag när jag passade in spoilern.
Image
/Anders
E30 EVO 335
Nisse977

Post by Nisse977 »

Fint Anders! Himla snygg i röd måste jag säga åter igen :D

Men det är väl ingen "hon"? Är det inte en han? :D Eller blir det könsbyte i och med turbon sen?

8) :lol:
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
xDanne

Post by xDanne »

Gillar lackboxen =D
Ser ut o bli jävligt fint !
e30, liten men tuff
AndersJ

Post by AndersJ »

Hehe, vet faktiskt inte vad det är för kön på bilen. Ska fråga den(!) imorgon :)

Lackboxen lämnar en del att önska, men den är iaf väldigt rymlig, hehe :)

Det har inte hänt så mycket den senaste tiden p.g.a jobb. Har labbat mycket med inställningarna i megasquirtet och den går bra mycket bättre nu än den gjorde för en månad sedan. Tyvärr har jag ett envetet knackande ljud i motorn på tomgång. Ljudet är inte vad man kan förvänta sig av en M30-motor så det blir till att riva och renovera den i vinter. Kan hända att HX55:an hittar ner tillsammans med spriten. Planer finns, men inte tiden :oops:.
På en av bilderna syns framspoilern som har förstärkts och mallats in med fyra prototypfästen.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
/Anders
E30 EVO 335
AndersJ

Post by AndersJ »

Tog ett beslut att påbörja vinterprojektet redan nu. Tanken är att bygga en motor liknande den TM-Performance byggde till sin 535 så man får lite motor att leka med :)

Motorn kommer totalrenoveras i vinter och begåvas med o-ringar. Kolvarna kommer svarvas ner och användas med originalstakar. Turbon blir en HX55. Jag siktar inte högt så det blir bara en matchportning av toppen. Eventuellt gröper jag ur förbränningsrummen beroende på hur mycket man kan svarva av kolvarna.

Något annat som kanske är intressant är att jag bygger om frontbalken så den blir avtagbar. Numer kan jag lossa den genom att släppa på fyra stycken bultar och sen är det fritt framför motorn.
Jag är medveten om att motorrummet ser väldigt luffigt ut just nu, men det kommer självklart fixas till i vinter.

Image
Image
Image
Image
Image
/Anders
E30 EVO 335
Nisse977

Post by Nisse977 »

Jasså har du börjat jobba med pärlan nu igen :)

Fick du den till att gå ordentligt som sugmotor nu eller?

:D
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
AndersJ

Post by AndersJ »

Ikväll ägnade jag bilen lite tid. Det har inte hänt något riktigt stort sedan senaste uppdateringen. Däremot har jag gjort många småsaker, typ terapiarbeten :).

Motorn är riven och lagren såg som väntat för jävliga ut. Å andra sidan var det ingen större överraskning eftersom motorn köptes från en bil med 30 000 mil bakom sig.
Eftersom jag är fattig student kommer inte motorbygget gå särskilt snabbt. Vissa personer här på forumet har visat att det finns studenter som skiter tusenlappar :P, fast den skaran tillhör inte jag :lol:
Har gjort en massa småjobb på bilen som t.ex svarvning av skeva bromsskivor. Fixat till massa fuskjobb m.m så nu börjar bilen kännas välbyggd :).
Image
Image

Jag skrotade den tidigare konstruktionen där jag kunde ta loss frambalken. Tänkte att jag skulle visa hur den nya lösningen blir.
Den övre delen av frontbalken, d.v.s den del som huvgångjärnet sitter i kommer behållas. Övriga delar i ramverket ersätts av en "T-konstruktion" på vardera sida. På T:et kommer kvarvarande balk bultas fast m.h.a totalt 4 bult.
Det är ju lite tight med en M30-motor i E30. Det kan tänkas att motorn ersätts av en originalmotor typ en gång om året, och då hade det vart grymt smidigt att kunna rulla hela motorpaketet rakt ut :)

Jag har plockat av lite material på svänghjulet också. Nu väger det lite över 9 kg. Ingen monsterlättning, men jag får prova mig fram och hitta en vikt som passar.

Image
Image
Image
Image
/Anders
E30 EVO 335
Fear This

Post by Fear This »

haha fan.. hade du inte smällt upp de där bilderna så hade ja kunnat mygla.. nu blir ja ju tvungen att dra mitt strå till stacken :wink:
ser kalas ut btw :!:
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
worre

Post by worre »

åhåå nån som ligger i :wink:
tokig dåre från urskogen
+46730205517
WWW.Nontraction-racing.com
robbz

Post by robbz »

fan coolt med vitt motorblock!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
AndersJ

Post by AndersJ »

robbz wrote:fan coolt med vitt motorblock!

/mvh
Tackar. Det kommer nog se coolt ut till första oljeläckaget :)

Byggde klart IC-fästet i söndags kväll. Saknas två distanser, men det är ju en smal sak att lösa. IC:n kommer en aning längre in med den nya fronten jämfört med den gamla. Tyvärr måste jag nog ändå kapa lite i stötfångaren.
Image
Image
/Anders
E30 EVO 335
AndersJ

Post by AndersJ »

IC och kylarfästet färdigbyggt. Har börjat måtta in för turbon, så i veckan blir det kollektorbygge.
Man får lite ångest när man ser hur mycket vissa andra får gjort på en dag :) Till skillnad från en själv.

Image
Image
Image
/Anders
E30 EVO 335
BRUZZE

Post by BRUZZE »

ser bra ut det där... sälj mt5:an så får du lite mer stålar :D
AndersJ

Post by AndersJ »

Haha, ja kanske det :) Den har stått där i många år, men bara tanken på att sälja den till nån finnig tonåring får mig att må dåligt :lol:. Han kanske vurpar med moppen som jag la ner så mycket tid på när jag var i den åldern :)
/Anders
E30 EVO 335
AndreasT

Post by AndreasT »

Trevligt du bygger turbo i år. Vad för turbo blir det?
Pitbull

Post by Pitbull »

AndreasT wrote:Trevligt du bygger turbo i år. Vad för turbo blir det?
HX55?
Zwofurti

Post by Zwofurti »

robbz wrote:fan coolt med vitt motorblock!

/mvh
coolt men inte bra om man vill ha en kall motor :) ett vitt block avger värme väldigt, väldigt mkt sämre än det bästa, ett mattsvart :)
Post Reply