Page 3 of 3
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 02 Oct 2014, 04:55
by ToTTeN
Ripper wrote:RoDe wrote:Återigen.
M54 veven + triggerskivan från m50 funkar fint.
Va jag också säker på men har nu testat och kan konstaterat att endel möjligtvis har tur, varvar inte lika mycket, eller kör som kärringar osv osv....För har nu två gånger på kort tid lyckats vibrerar loss bultarna till svägningsdämparen/triggerskivan trots nya bultar och loctiet och de finns ingen annan förklaring än torsionssvägningar/självsvägningar vid vissa varv pga olika hertz mellan dem olika hjulen.....
Kör som en kärring vet jag inte men det lirar fint.
M54vev och m50 vanos trigger.
Re: Sv: Krysskil m50 problem
Posted: 02 Oct 2014, 13:05
by Ripper
ToTTeN wrote:Ripper wrote:RoDe wrote:Återigen.
M54 veven + triggerskivan från m50 funkar fint.
Va jag också säker på men har nu testat och kan konstaterat att endel möjligtvis har tur, varvar inte lika mycket, eller kör som kärringar osv osv....För har nu två gånger på kort tid lyckats vibrerar loss bultarna till svägningsdämparen/triggerskivan trots nya bultar och loctiet och de finns ingen annan förklaring än torsionssvägningar/självsvägningar vid vissa varv pga olika hertz mellan dem olika hjulen.....
Kör som en kärring vet jag inte men det lirar fint.
M54vev och m50 vanos trigger.
Grattis då!
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 02 Oct 2014, 13:07
by bmw_fredde
Ripper har du balanserat skivan?
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 02 Oct 2014, 15:17
by Ripper
bmw_fredde wrote:Ripper har du balanserat skivan?
Inte som ett helt paket med vev, svänghjul mm ihop men balanserat löst och även suttit på tidigare maskin över 1000mil utan bekymmer.
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 02 Oct 2014, 18:56
by RoDe
Det kan inte bero på att veven är något skev? Men då kanske lagren hade gått istället och misständningar.
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 02 Oct 2014, 20:58
by Ripper
RoDe wrote:Det kan inte bero på att veven är något skev? Men då kanske lagren hade gått istället och misständningar.
Tror jag inte för lager såg fint när maskinen var isär nyligen för byte av kolvar och då har den gått med 701whp ca 200mil, men som sagt när jag forskat lite verkar de funka för vissa av nån anledning, samma på andra sidan pölen tur eller annan anledning vetti tusan hehe
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 03 Oct 2014, 08:55
by Nisse Järnet
Vad har ni för svänghjul och koppling då? Det kan väl påverka en del säkert.
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 03 Oct 2014, 09:07
by m50b30
Nisse Järnet wrote:Vad har ni för svänghjul och koppling då? Det kan väl påverka en del säkert.
jeg har m30 svinghjul og 765 tryckplata og sinter. har samme problem.
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 03 Oct 2014, 12:44
by Nisse Järnet
Nu kör ju iof jag 2.8 vilket kanske är snällare men jag har aldrig haft problem, varvar 7600-8000rpm. Kan kolla vad jag har för remskiva på, hade två olika M50 skivor, en lätt och en tung och jag tog den lätta

Re: Krysskil m50 problem
Posted: 03 Oct 2014, 14:39
by Ripper
Nisse Järnet wrote:Nu kör ju iof jag 2.8 vilket kanske är snällare men jag har aldrig haft problem, varvar 7600-8000rpm. Kan kolla vad jag har för remskiva på, hade två olika M50 skivor, en lätt och en tung och jag tog den lätta

Men 2,8 är ju m50 den hade inte jag heller problem med....
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 04 Oct 2014, 05:18
by oddis
Ar detta fortfarande et problem om man har balancerad hela vevlinan tilsammans (triggerskiva,vev,svanghjul og clutch) i en svang?
Om ja, ar det altså den strukturella "rigiditeten" som ar fel (massen i damparen) ?
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 04 Oct 2014, 09:50
by Ripper
oddis wrote:Ar detta fortfarande et problem om man har balancerad hela vevlinan tilsammans (triggerskiva,vev,svanghjul og clutch) i en svang?
Om ja, ar det altså den strukturella "rigiditeten" som ar fel (massen i damparen) ?
Vågar inte svara på om de räcker med balansera MEN den infon jag fått fram så är de inte balansering som är problemet utan massa i dämparen som du säger, alla olika hjul har olika hertz och de som gör att de blir självsvägningar och orsakar problemen.
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 04 Oct 2014, 10:22
by Nisse Järnet
Men det måste ju hänga ihop med koppling/svänghjul då också, eller tänker jag fel?
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 04 Oct 2014, 12:48
by Ripper
Nisse Järnet wrote:Men det måste ju hänga ihop med koppling/svänghjul då också, eller tänker jag fel?
Jo man tycker det, är ju dock lättare att balansera de antar jag med tanke på att inga mjukdelar finns som skulle skapa självsvägningar vid vissa varvtal/hz
Re: Krysskil m50 problem
Posted: 11 Mar 2015, 14:29
by m50b30
hvor myckey varvar ni era m50b30.
jag hadde 8000rpm.
så det er visst for mye, kanskje prova 7000 neste gang.