Page 3 of 4

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 19 Sep 2014, 12:16
by -AL-
Då har det hänt lite till.

Köpte en tryckgivare för att koppla till maxxecut och möjligheten att lägga in varning om oljetrycket blir för lågt. Satte ihop den med PPFs oljeadapter
Image

Sjukt smidig app för Maxxecu och skönt att slippa köpa dyra dasher och istället lägga en 1000-lapp på en surfplatta. Inte fullvärdig en fin dash men det funkar
Image

Givare och PPF adapter på plats i bilen. Koppar förgreningen är en lösning ifrån tidigare ägare som är tät och fin så det får leva kvar.
Image

Efter mkt om och men kom slutligen vevhusventilationen på plats. Andas genom slang med 19 mm invändig diameter så det borde räcka. Dräneringskran i botten som enkelt nås underifrån
Image

Hittade ett fint ledigt fäste för vakuumstationen. Just nu bara BTR och laddtrycksmätare som använder stationen.
Image

Finns det för övrigt nåt "enkelt" ställe på e36 att få in vakuumslangen i coupen till laddtrycksmätaren?

//AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 19 Sep 2014, 12:50
by Bullen!
jag lurade mig in på passagerarsidan under handskfacket vill jag minnas. men va försiktig så du inte "knäcker" slangen för då kan den ligga och strypa sig. det är trångt och saker är ivägen. men det går.

jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 19 Sep 2014, 13:06
by -AL-
Bullen! wrote:jag lurade mig in på passagerarsidan under handskfacket vill jag minnas. men va försiktig så du inte "knäcker" slangen för då kan den ligga och strypa sig. det är trångt och saker är ivägen. men det går.

jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.
Ok, låter bra.

Tänkte ge mig på en sådan här lösning med den på rattstången
Image

//AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 19 Sep 2014, 16:07
by Bullen!
Då hade jag tagit bort mätarhuset och letat torpedgenomföring det hållet. Alternativt ovanför pedalerna så slipper du lång slang i onödan.

Och har du inte redan köpt mätare så kan ju en elektronisk va ett alternativ. Om man kan leva med det. Går väl att få på surfplattan oxå om du inte måste ha analog

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 19 Sep 2014, 18:38
by Casy
Den lösningen på mätarna känner man igen ;) fint bygge för övrigt!

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 20 Sep 2014, 21:08
by ScratcH
-AL- wrote:
Bullen! wrote:jag lurade mig in på passagerarsidan under handskfacket vill jag minnas. men va försiktig så du inte "knäcker" slangen för då kan den ligga och strypa sig. det är trångt och saker är ivägen. men det går.

jag hade mätaren i facket längst ner framför växelspaken.
Ok, låter bra.

Tänkte ge mig på en sådan här lösning med den på rattstången
Image

//AL
Finns en go från ATI också, om man inte bygger sin egen som på bilden :-)
http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDgwMA==/ ... ~60_57.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 21 Sep 2014, 02:40
by TreLingon
Ta igenom torpeden vid orginal gaswiren typ.

Där har jag allt draget till under rattstången till mätarkonsollen vid klimatanläggningsknapparna !

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 29 Sep 2014, 19:35
by -AL-
Var ute och körde lite idag. Tycker vevhusventilationstrycket känns högt. Det pyser/ryker ur filtret på vevhuscatchtanken hela tiden. Vevhusvent slangen är 19mm invändigt. Några idéer??? Besiktning på onsdag så snabba svar uppskattas.

/AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 29 Sep 2014, 19:38
by erikjakan
får du upp oljetempen ordentligt?

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 29 Sep 2014, 21:35
by -AL-
erikjakan wrote:får du upp oljetempen ordentligt?
Japp! Inget annat känns konstigt.

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 28 Nov 2014, 10:21
by -AL-
Problemet med vevhusventilationen var inte för högt vevhustryck utan att min burk var för liten och inte bafflad.
Image

Ny burk har nu äntligen inhandlats
Image

och den ser ut så här innuti
Image

Kommer nu köra med sluten vevhusventilation för att minimera strul vid besiktningar.

//AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 28 Nov 2014, 21:30
by uranium
Ser ut att vara en vettig burk det där. Vart köpte du den? Diameter på anslutningarna?

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 28 Nov 2014, 22:08
by -AL-
uranium wrote:Ser ut att vara en vettig burk det där. Vart köpte du den? Diameter på anslutningarna?
Jag hoppas verkligen den är så vettig som den ser ut. Köpte den på ebay, 1435 kr inkl frakt. Bland de dyrare men verkar seriös.

Det är 19mm på både in och utlopp.

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 29 Nov 2014, 15:16
by uranium
Låter fint. Du får komma med en utvärdering sen på den :)

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 01 Dec 2014, 08:43
by -AL-
Nu är allt monterat och klart och kan bara säga att det är synd att jag inte gjorde detta direkt. För att få den gamla burken på plats gick det säkert åt 10 timmar + jagandet och kostnaden utav rätt nipplar mm. Den nya satt direkt, tog mig ca 30 min att lista ut vart den skulle sitta och 30 min att montera allt. Blir att beställa en likadan till min Z3M också.

Här hamnade den
Image

Den undre slangen är de "renade" gaserna som går över fläktkåpan tillbaka in till inloppet i turbon.
Image

Nu återstår enbart att byta ventilkåpepackning, sen står den redo för körning i mars. Får se om jag, när ventikåpan ändå är av, passar på att montera vevhusventilation likt denna
Image

//AL

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 01 Dec 2014, 14:52
by Farmarn
Behövs nog inte göras om, jag kör orginal vevhusvent 890 whp varvar 8000, spottar knappt något i burken.

Re: BMW M3e36 3.0 Turbo

Posted: 01 Dec 2014, 15:41
by -AL-
Farmarn wrote:Behövs nog inte göras om, jag kör orginal vevhusvent 890 whp varvar 8000, spottar knappt något i burken.
Tack för de orden - då kan jag stryka det ifrån listan!