Bjuder på en bild på kärleken sen nya fälgarna kom på först..
Ja nu får jag kortfatta lite sådär..
ALDRIG haft problem någonsin med motorn, alltid gått som en dröm, allt ifrån 1.3bar till friladd på 2.5bar med nya PT6466an..
2 dagar innan jag skulle köra DATT Sturup och drifta (first time ever) så träffade jag en säljare som sålde OMEGA oljor.. hörde bra saker om det samt en polare som sa samma sak.. så jag köpte hem en olja som kallas OMEGA 909 Motorförstarkare, googlade och läste bara bra saker om den och deras produkter...
Hällde i lite mindre än det stod på flaskan.. drog ut och mappa lite.. helt plötsligt efter 1 mil så började den ryka något sjukt efter avsläpp på gasen.. tänkte ja det är väll kolvarna eller något som börjas bli kassa.. (konstigt nog har den gått 300mil utan någon som helst tendens att ryka).. tänkte bara jaja kör på kan inte vara något allvarligt.
Mappade någon lite runda till kvällen innan DATT Sturup skulle börja för ville ha mer bottenkräm i maskinen!
Dagen efter kom vi ner till sturup och maskinen fungerade precis som den skulle när jag körde i depån till besiktningen och allt sådant.
Efter ett tag kom jag ut på banan, körde lugnt som fan för att lära känna kurvor osv.. 2:a varvet började jag gasa och allt fungerade fortfarande som det skulle (förutom molnet bakom efter varje gaspådrag) kom in på tredje varvet och började sladda lite.. kom till långa kurvan och drog en skön sladd i 3an ut på raksträckan, precis efter raksträckan så frikopplade jag och tog det lungt, innan kurvan så la jag den i växel och skulle köra vidare MEEEEEEEEN så kändes den sjukt trött!
Tänkte liksom.. vadfan??! knappt gasat eller våldat något speciellt mycket.. körde lugnt och fint in i depån och när jag släppte gasen helt så tvärdog motorn!
LÄT inget speciellt alls ifrån den så tänkte ja, det är väll lugnt.. puttade bort den till släpet och försökte starta.. inget hände, lät den stå ca 30min och var lite diskutioner med alla som var där om vad som var fel!, kolvar var nr1 alla trodde..
Efter ett tag så försökte jag få igång den och alla lyssnade, lät inget konstigt ifrån den alls innan den starta... lät sjukt konstigt, men inte som att det var allvarligt alls!
Väl på kvällen när vi kom hem så började jag riva den direkt, toppen av först, såg inget konstigt alls! Tänkte bara vad i helvete?? sen lossade jag oljepluggen och lös med lampan.. HEEEEEEELVETE var ju ren silver som rann ut!!!!!!!
(Polarna ville tvinga mig att sluta mecka, vetifan dom ville så lät dom=))
Dagen efter kom jag till garaget, lyfte ur motorn och tog tråget och började plocka alla överfallen... herregud... ___ALLT___ hade rasat! förutom kolvarna!
Var bara att slänga alla lager, 2.8L veven var skit, stakarna skit.. trodde blocket hade klarat sig men ikke, fick slänga det med!!
Så vad som än sägs om OMEGA 909! släng ALDRIG i det i era motorer!!!!
Deras ansvariga säljare i Skåne var hos mig i garaget imorse och fick veta nyheten av deras skit.. tog bilder och fick med sig 909an, samt ALL olja från motorn.. skulle skicka till analys! hoppas jag får ersättning för allt annars blir jag lagom sur! Motor som fungerat felfritt i 300mil och rasar 2.2mil efter deras förstärkare.. "mindre friktion".
Mer glädjande nyheter är att nya motorn är rätt bra pågång!
Nu drar jag och lägger mig.. nya bettan ska hinkas i imorgon! Mitt S50 oljefilterhus åkte även på nu! Så äntligen kan jag slänga ditt min 30 raders SETRAB oljekylare