Page 3 of 4

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition V2 @ Dyno snart!

Posted: 26 May 2014, 09:53
by Pnutte
Blev lite gatmappning i lördagskväll med "pappa" Matte Cerveza haha =) Laddar på från 1.6bar nu!

Fick bli en lite däckslitare efter vi åt världens goaste glass igår!! :D

https://www.youtube.com/watch?v=xn2o9YR6b6c


Eller två filmer :)

https://www.youtube.com/watch?v=WQ53CQ-Wi70

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition V2 @ Dyno snart!

Posted: 26 May 2014, 09:56
by Pnutte
Förresten är det ingen härifrån som ska ner & köra på DATT Sturup nu kommande helg? =)

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition Kills tires? :)

Posted: 31 May 2014, 23:16
by Pnutte
Ras efter 3:e varvet...

Lyfte av toppen när ha kom hem och när man drar på veven så kolvarna är påväg ner, trycker jag på kolven så går den ner 2-3mm. . Är så på 4st.. någon som känner igen detta? :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition Kills tires? :)

Posted: 01 Jun 2014, 06:44
by gsi_dalarna
Låter som jätte dåliga vevlager..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition Kills tires? :)

Posted: 01 Jun 2014, 16:51
by Thimy92
Tur jag inte byggde min motor som dig då

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition Kills tires? :)

Posted: 01 Jun 2014, 17:27
by Pnutte
99% säkert att det är kolvarna, kolvbultshålen!

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition Kills tires? :)

Posted: 01 Jun 2014, 20:29
by Moker
Ja hade sönder en m52 kolv på de viset, godset runt kolvbultshålen sprack så staken hoppa ur och spräckte hela blocket :)

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition Kills tires? :)

Posted: 01 Jun 2014, 20:29
by Sarja88
haha stakars original kolvar :D fränt bygge!!

Re: Sv: BMW E34 Turbo Nigger Edition Kills tires? :)

Posted: 01 Jun 2014, 20:39
by Pnutte
Moker wrote:Ja hade sönder en m52 kolv på de viset, godset runt kolvbultshålen sprack så staken hoppa ur och spräckte hela blocket :)
Ja gissar att de är så här med.. skit kolvar borde tåla runt 640hk ju! ;)

Äsch får nog bli ett par cp ! :) lär aldrig hålla gatebil mantorp annars!
Sarja88 wrote:haha stakars original kolvar :D fränt bygge!!
fint när man pensionerar saker! Tack så mycket! :D

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition Kills tires? :)

Posted: 03 Jun 2014, 17:06
by Pnutte
Allt förutom kolvarna e rasat i bottendelen.. o blocket skevt med!

Så lyckligt lottad jag är som har vänner som cerveza som ställer upp med block och allt så man får ihop den igen! Kommer bilder senare på raset och anledningen!

Tack matte för du räddar hela min sommar!! <3

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition Kills tires? :)

Posted: 05 Jun 2014, 18:50
by Thimy92
Bild på raset så man inte själv lyckas med samma sak

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition.. RAS @ snart igång igen!!

Posted: 06 Jun 2014, 01:09
by Pnutte
Bjuder på en bild på kärleken sen nya fälgarna kom på först.. :)

Image

Ja nu får jag kortfatta lite sådär..

ALDRIG haft problem någonsin med motorn, alltid gått som en dröm, allt ifrån 1.3bar till friladd på 2.5bar med nya PT6466an..

2 dagar innan jag skulle köra DATT Sturup och drifta (first time ever) så träffade jag en säljare som sålde OMEGA oljor.. hörde bra saker om det samt en polare som sa samma sak.. så jag köpte hem en olja som kallas OMEGA 909 Motorförstarkare, googlade och läste bara bra saker om den och deras produkter...

Hällde i lite mindre än det stod på flaskan.. drog ut och mappa lite.. helt plötsligt efter 1 mil så började den ryka något sjukt efter avsläpp på gasen.. tänkte ja det är väll kolvarna eller något som börjas bli kassa.. (konstigt nog har den gått 300mil utan någon som helst tendens att ryka).. tänkte bara jaja kör på kan inte vara något allvarligt.

Mappade någon lite runda till kvällen innan DATT Sturup skulle börja för ville ha mer bottenkräm i maskinen!

Dagen efter kom vi ner till sturup och maskinen fungerade precis som den skulle när jag körde i depån till besiktningen och allt sådant.

Efter ett tag kom jag ut på banan, körde lugnt som fan för att lära känna kurvor osv.. 2:a varvet började jag gasa och allt fungerade fortfarande som det skulle (förutom molnet bakom efter varje gaspådrag) kom in på tredje varvet och började sladda lite.. kom till långa kurvan och drog en skön sladd i 3an ut på raksträckan, precis efter raksträckan så frikopplade jag och tog det lungt, innan kurvan så la jag den i växel och skulle köra vidare MEEEEEEEEN så kändes den sjukt trött!

Tänkte liksom.. vadfan??! knappt gasat eller våldat något speciellt mycket.. körde lugnt och fint in i depån och när jag släppte gasen helt så tvärdog motorn!

LÄT inget speciellt alls ifrån den så tänkte ja, det är väll lugnt.. puttade bort den till släpet och försökte starta.. inget hände, lät den stå ca 30min och var lite diskutioner med alla som var där om vad som var fel!, kolvar var nr1 alla trodde..

Efter ett tag så försökte jag få igång den och alla lyssnade, lät inget konstigt ifrån den alls innan den starta... lät sjukt konstigt, men inte som att det var allvarligt alls!

Väl på kvällen när vi kom hem så började jag riva den direkt, toppen av först, såg inget konstigt alls! Tänkte bara vad i helvete?? sen lossade jag oljepluggen och lös med lampan.. HEEEEEEELVETE var ju ren silver som rann ut!!!!!!!

(Polarna ville tvinga mig att sluta mecka, vetifan dom ville så lät dom=))
Image


Dagen efter kom jag till garaget, lyfte ur motorn och tog tråget och började plocka alla överfallen... herregud... ___ALLT___ hade rasat! förutom kolvarna!

Image

Var bara att slänga alla lager, 2.8L veven var skit, stakarna skit.. trodde blocket hade klarat sig men ikke, fick slänga det med!!

Så vad som än sägs om OMEGA 909! släng ALDRIG i det i era motorer!!!!

Deras ansvariga säljare i Skåne var hos mig i garaget imorse och fick veta nyheten av deras skit.. tog bilder och fick med sig 909an, samt ALL olja från motorn.. skulle skicka till analys! hoppas jag får ersättning för allt annars blir jag lagom sur! Motor som fungerat felfritt i 300mil och rasar 2.2mil efter deras förstärkare.. "mindre friktion".

Mer glädjande nyheter är att nya motorn är rätt bra pågång! :D

Image

Nu drar jag och lägger mig.. nya bettan ska hinkas i imorgon! Mitt S50 oljefilterhus åkte även på nu! Så äntligen kan jag slänga ditt min 30 raders SETRAB oljekylare :D

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition.. RAS @ snart igång igen!!

Posted: 06 Jun 2014, 12:10
by Fr0zenFr0g
Någon mer info från OMEGA? Har du fått till en ny motor?

Re: Sv: BMW E34 Turbo Nigger Edition.. RAS @ snart igång ige

Posted: 06 Jun 2014, 12:18
by Pnutte
Fr0zenFr0g wrote:Någon mer info från OMEGA? Har du fått till en ny motor?

Nej han var hos mig igår så! Hoppas på att få svar inom 2 veckor!

Japp den på bilden, ska spänna toppen nu idag och lyfta i den är det tänkt! :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition.. RAS @ snart igång igen!!

Posted: 09 Jun 2014, 15:15
by Pnutte
Såja då var allt ihop igen =) Väntar bara på adapters till setrab kylaren och adapter till S50 huset sen pressa slangarna och starta upp igen! =o)

Image

Hoppas ju på körning ihelgen i ljungbyhed!

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition.. RAS @ snart igång igen!!

Posted: 15 Jun 2014, 13:10
by Pnutte
Såja nu fick man kört och sladdat i Ljungbyhed igår! Gatmappning aka cerveza style på 15min! ! Killen är snabbast i världen med datorn!!!!

DOCK stötte vi på ett problem! !!

Nu vill bilen skenladda! Och förstår ej varför!

Enda skillnaden är att kompet har minskat från 10.5 till 6.8 något!
(Gammal spec 2.8L vev, 2.8 kolvar 135 mm stakar & nya 2.5L vev, 2.8 kolvar, 135mm stakar) någon som kan ha en aning varför??? Har PT 6466BB, 60mm tial wg grundfjäder 0.75bar!

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Re: BMW E34 Turbo Nigger Edition.. RAS @ snart igång igen!!

Posted: 15 Jun 2014, 17:03
by Joachim
Den är inte lika effektiv nu med lägre komp, blir säkert mer avgaser....