Page 3 of 7

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 06 Feb 2014, 21:22
by TIMGTR
Sarja88 wrote:HAAALLLÅÅÅ?????
Väntar på grejor!!! Har hört rykte om att det kanske anländer ett paket imorgon ;)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 06 Feb 2014, 21:34
by martin.j0hansson
Roligt bygge! Håller på med ungefär detsamma, hur pass pålitligt tror du det blir med camberjusteringen bak, Känns d som en ok lösning för dem pengarna lr finns det ngnting annat som kan funka bättre?

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 06 Feb 2014, 22:02
by TIMGTR
martin.j0hansson wrote:Roligt bygge! Håller på med ungefär detsamma, hur pass pålitligt tror du det blir med camberjusteringen bak, Känns d som en ok lösning för dem pengarna lr finns det ngnting annat som kan funka bättre?

Kul att höra!
Om man lägger ner lite extra tid på att få alla vinklar rätt osv så blir det nog pålitligt och lär göra sitt jobb. Men vill man ha ännu mer justeringsmöjligheter och precision på grejorna så är nog en dtm bakvagn att föredra men kostar ju en slant :)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 06 Feb 2014, 22:10
by Fredro
Fränt!
Tänk på att du får dela på bromssköldarna om du ska köra med domom du pressar i navet innan
10 mm gjorde jag min distans (tänk på att göra den mindre än låsringen) sen av med 10mm på den innre hubben så funkar det fint! Då passar 328 e46 skivor bolt on med e30 orginal handbromsprylar

Ang justeringen så funkar det bra men det är inga stora vinklar som kan ändras. Utan planera innan dom svetsas martin :D

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 06 Feb 2014, 22:12
by AeroUbbe
Kan möjligen dyka upp en leverans från G-partners imorgon :)

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 06 Feb 2014, 22:20
by TIMGTR
Fredro wrote:Fränt!
Tänk på att du får dela på bromssköldarna om du ska köra med domom du pressar i navet innan
10 mm gjorde jag min distans (tänk på att göra den mindre än låsringen) sen av med 10mm på den innre hubben så funkar det fint! Då passar 328 e46 skivor bolt on med e30 orginal handbromsprylar

Ang justeringen så funkar det bra men det är inga stora vinklar som kan ändras. Utan planera innan dom svetsas martin :D
Ska man verkligen ta så mycket på den innre hubben? Läste nått om 4mm ? :) ska inte använda org handbroms är värt att tillägga. Angående bromsarna, använder du e46 ok:en då och passar dom bolt on isåfall?
AeroUbbe wrote:Kan möjligen dyka upp en leverans från G-partners imorgon :)
Härligt!! :grin:

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 06 Feb 2014, 22:59
by Fredro
TIMGTR wrote:
Fredro wrote:Fränt!
Tänk på att du får dela på bromssköldarna om du ska köra med domom du pressar i navet innan
10 mm gjorde jag min distans (tänk på att göra den mindre än låsringen) sen av med 10mm på den innre hubben så funkar det fint! Då passar 328 e46 skivor bolt on med e30 orginal handbromsprylar

Ang justeringen så funkar det bra men det är inga stora vinklar som kan ändras. Utan planera innan dom svetsas martin :D
Ska man verkligen ta så mycket på den innre hubben? Läste nått om 4mm ? :) ska inte använda org handbroms är värt att tillägga. Angående bromsarna, använder du e46 ok:en då och passar dom bolt on isåfall?

Fan det var längesen jag byggde detta...
Jag har för mi att jag tog 10mm eftersom dom kommer 10mm längre ut men kan även vart så att jag bara tog bort den raka biten räkna på org e34 lager vs e30 och sen de 10mm du spacra ut den yttre så är du hemma :D

Jag kör m3 e36 ok och då fungerade 1 hål och till det andra fick jag göra en distans, allt med 10mm förskjutning

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 06 Feb 2014, 23:27
by TIMGTR
Fredro wrote:
TIMGTR wrote:
Fredro wrote:Fränt!
Tänk på att du får dela på bromssköldarna om du ska köra med domom du pressar i navet innan
10 mm gjorde jag min distans (tänk på att göra den mindre än låsringen) sen av med 10mm på den innre hubben så funkar det fint! Då passar 328 e46 skivor bolt on med e30 orginal handbromsprylar

Ang justeringen så funkar det bra men det är inga stora vinklar som kan ändras. Utan planera innan dom svetsas martin :D
Ska man verkligen ta så mycket på den innre hubben? Läste nått om 4mm ? :) ska inte använda org handbroms är värt att tillägga. Angående bromsarna, använder du e46 ok:en då och passar dom bolt on isåfall?

Fan det var längesen jag byggde detta...
Jag har för mi att jag tog 10mm eftersom dom kommer 10mm längre ut men kan även vart så att jag bara tog bort den raka biten räkna på org e34 lager vs e30 och sen de 10mm du spacra ut den yttre så är du hemma :D

Jag kör m3 e36 ok och då fungerade 1 hål och till det andra fick jag göra en distans, allt med 10mm förskjutning
Okej på så vis! Tror det skilljer ca 4mm på lagrerna :) angående bromsarna så blir det nog nersvarvade e36 325 skivor och org e30 OK sålänge! Tack för tipsen :)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 07 Feb 2014, 07:50
by Fredro
Om e30 lagret är 4mm smalare och hubben kommer 10mm längre ut, så skulle jag ta bort 6mm :) (10-4=6)

Nersvarvade e28 skivor funkar oxå med orginalok, för har inte 325 e36 ventilerade?

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 07 Feb 2014, 08:48
by TIMGTR
Fredro wrote:Om e30 lagret är 4mm smalare och hubben kommer 10mm längre ut, så skulle jag ta bort 6mm :) (10-4=6)

Nersvarvade e28 skivor funkar oxå med orginalok, för har inte 325 e36 ventilerade?
Det skilljer 5mm på lagrerna för att vara exakt! Jag kommer ju oundvikligt att få lite mindre splines men frågan är hur mycket jag måste ta av på den inre hubben för att få tillräckligt med gänga! Får mäta lite på plats sen :) Bra att ha nån att bolla lite idéer med :D

E36 325 skivorna är i princip identiska med E30 skivorna förutom att E36 är 280mm istället för 260mm. Så svarvar man bara ner dom till rätt mått så ska det passa, troligtvis får jag väl ha en 3-4mm spacer bakom skivan också men det är ju enkelt fixat :wink:

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 07 Feb 2014, 14:00
by kungen12321
AeroUbbe wrote:Kan möjligen dyka upp en leverans från G-partners imorgon :)


Trevligt att SAAB Ubbe hittat hit:)

Man skall INTE underskatta gubben för att han kör SAAB!!!!

Sitter man på Autoexpertens lager så bådar det ju gott
Att många blanka, dyra saker kommer pryda denna turbo kärra:)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 07 Feb 2014, 20:26
by AeroUbbe
kungen12321 wrote:
AeroUbbe wrote:Kan möjligen dyka upp en leverans från G-partners imorgon :)


Trevligt att SAAB Ubbe hittat hit:)

Man skall INTE underskatta gubben för att han kör SAAB!!!!

Sitter man på Autoexpertens lager så bådar det ju gott
Att många blanka, dyra saker kommer pryda denna turbo kärra:)
Ha ha! Vi jobbar på det Mange ;)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 07 Feb 2014, 21:29
by kungen12321
Det tvivlar jag inte på:)

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 08 Feb 2014, 17:35
by TIMGTR
Fick hem buren igår så var tvungen att provmontera den :)
Image

Image

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 08 Feb 2014, 18:48
by martin.j0hansson
Fint, varifrån e buren, finess?

Re: Sv: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 08 Feb 2014, 18:54
by TIMGTR
martin.j0hansson wrote:Fint, varifrån e buren, finess?
det är en FIA godkänd bur ifrån Sparco :)

Re: Tim's BMW E30 Turbo

Posted: 08 Feb 2014, 21:52
by martin.j0hansson
Okej, får man fråga va den kosta?:)