Page 3 of 6

Re: E30 328is

Posted: 08 Oct 2013, 05:34
by sk8koffe
t79sk8s wrote:Vilken motor blir det då?
Röstar på 6an :)
Lagret passar zf och e36 328 eller 325tds manuell kardan(om du inte har hittat svaret).
Just nu känner jag att jag börjar bli trött på att bara skruva och aldrig köra då jag gör vad som blir lättast och billigast. Jag slänger ner fyran, besiktigar sen slänger på turbon. Sen kan jag byggs på sexan sidan om i lugn och ro hehe

Är dock inne på att göra en mindre ombyggnad av m42an i vinter med pyramidringat block, Arp bultar, nya lager och kolvringar sen m50b25 kolvar och stakar. Då kanske man kan våga ladda 1.2-1.4 och köra på 300-350 hk för en billig peng :-)

Re: E30 328is

Posted: 08 Oct 2013, 15:53
by HellMek
sk8koffe wrote:
Är dock inne på att göra en mindre ombyggnad av m42an i vinter med pyramidringat block, Arp bultar, nya lager och kolvringar sen m50b25 kolvar och stakar. Då kanske man kan våga ladda 1.2-1.4 och köra på 300-350 hk för en billig peng :-)
Jag körde ju 327hk på 1,2 bar med min HELT original M42. Kan lova att den håller upp dit med en vettig mappning. Det var för att jag började utmana ödet en stake small av ;)

Re: E30 328is

Posted: 08 Oct 2013, 19:00
by sk8koffe
HellMek wrote:
sk8koffe wrote:
Är dock inne på att göra en mindre ombyggnad av m42an i vinter med pyramidringat block, Arp bultar, nya lager och kolvringar sen m50b25 kolvar och stakar. Då kanske man kan våga ladda 1.2-1.4 och köra på 300-350 hk för en billig peng :-)
Jag körde ju 327hk på 1,2 bar med min HELT original M42. Kan lova att den håller upp dit med en vettig mappning. Det var för att jag började utmana ödet en stake small av ;)
Då blir det mer safe för mig. Kanske håller flera år, vem vet. Fast frågan är om man kan hålla fingrarna i styr och inte öka laddet hehe. Ligger väl på 3 bar till sommaren. 600 hk i 2 minuter

Re: E30 328is

Posted: 09 Oct 2013, 17:37
by HellMek
sk8koffe wrote:
Då blir det mer safe för mig. Kanske håller flera år, vem vet. Fast frågan är om man kan hålla fingrarna i styr och inte öka laddet hehe. Ligger väl på 3 bar till sommaren. 600 hk i 2 minuter
Min hade sannolikt hållt i evigheter om jag hållt fingrarna i styr!

Re: E30 318is

Posted: 01 Nov 2013, 20:17
by sk8koffe
Har köpt en komplett bröstkåpa med fräsch oljepump i. Skulle byta förra helgen men bultfan mot vevaxeln sitter ju värre än fan. Körde in en skruvmejsel igenom hålet i blocket och svänghjulet för att låsa motorn men möget bara knäcktes. Får väl leta fram något mer rejält och fortsätta slita i helgen...

Re: E30 318is

Posted: 01 Nov 2013, 20:30
by Nisse Järnet
Gör ett verktyg som du fäster på hubben fram ist.

Re: E30 318is

Posted: 01 Nov 2013, 21:09
by HellMek
Jag använder ett sådant stift som är avsett för ändamålet att låsa svänghjulet med, det är ju 2 olika diametrar på det. Skillnaden med ett stift som passar perfekt är att du inte får lika mycket brytkraft som med ett rakt föremål. Har iofs för mig jag gjort det med ett borr innan jag köpte verktyget.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... MW-191464/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag har ett liknande, dock köptes mitt på ebay.

Re: E30 318is

Posted: 01 Nov 2013, 22:28
by Micke
Har du verktygssatsen kvar i bagaget? Ta isåfall hävarmen till tändstiftshylsan och använd till hålet i block/svänghjul. Passar till 100% och håller.

Re: E30 318is

Posted: 16 Dec 2013, 17:32
by sk8koffe
Har varit väldigt dött här en tid. Mer tid på gymmet och mindre i garaget tyvärr. Men nu fick jag loss tummarna! Och även bulten mot veven. Har även bytt oljepumpen så vad som är kvar nu är skruva på lite kåpor, klippa ut lite packningar från biltemas papperspacknings ark, montera ny koppling när den kommer, i med ny soppapump, slänga i motorn i bilen, köpa original styrbox sen köra och besiktiga sen på med turbo. Här är lite bilder på skönheten

Image

Image

Image

Re: E30 318isT

Posted: 29 Dec 2013, 10:46
by sk8koffe
Tog mitt förnuft till fånga och tänkte att jag kanske borde kika i motorn innan jag slänger i den då den nypt och här är vad jag såg

Image


Image

Insugskammen med överfall var skuren och då har jag inte tittat veven än. Så nu skiter jag i att bygga på fyran haha. Det blir m60, utan tvekan. Så nu ska jag sälja av det mesta för att få ihop till v8an, dock osäker ifall jag skall sälja sprutet, det funkar ju fint ihop med v8an ändå

Skall kika på skroten imorgon, vill minnas där ligger några m60b40 motorer. Ingen aning vad dom tar för den dock

Re: E30 "Mellan motorer för tillfället"

Posted: 10 Jan 2014, 19:55
by sk8koffe
Har fått sålt mitt turbokit så nu är man en slant närmre v8. Försöker febrilt få sålt mitt sprut skit billigt så jag har råd till V8. Har iallafall köpt motorfästen så nu är nya projektet påbörjat :D

Image

Så det mesta man nu gör på fritiden är att googla e30 V8 klipp hehe. Det och meka med min nya brukis, en e30 318 hehe

Re: E30 "Mellan motorer för tillfället"

Posted: 13 Jan 2014, 09:11
by sk8koffe
Var ute i garaget och pillade lite med bilen. Plockade bort innertaket och skumfodret, plockade bort baksätet och bälten bak och massa el :) Har en sportstol på förarplatsen och en som jag ska slänga i men jag får först bocka till 2 plåtbitar att ha som fäste till original underredet. Här är en bild på kontoret

Image

Ska köra bort och kika på en m60b40 efter jobb och lägga handpenning sen plockar killen ut motorn i dagarna till mig, riktigt gött :)

Har ett dilemma med inredning dock. Tänkte antingen sprayar insidan på bilen i någon fin färg eller så gör jag som med min förra E30 och täcker allt med högtalarmatta.

Och nu blir det jaga låda, svänghjul och kardan 8)

Re: E30 "Mellan motorer för tillfället"

Posted: 18 Jan 2014, 17:56
by sk8koffe
Bytade mitt sprut mot godis till bilen :) Kardan, m60 kabelhärva och styrbox, stående pedalställ och växellänkage så nu har jag spenderat dagen i garaget :-)

Image

Plockade bort original pedalerna, bromscylindern och kopplingscylindern och monterade detta så man har plats till en liten fin v8 i motorrummet :-) Hämtar motorn på måndag och börjar bli riktigt uppspelt över bygget :) Nu ska jag bara plocka av diffen och svetsa den. Kommer dock byta ut den så snart jag kan då den kommer ge mig en toppfart på 170 km/h haha

Även beställd 765 tryckplatta och 6 puck sinter som kommer i dagarna så det jag fattas nu är 530 låda och svänghjul från bakaxeldelar men det får jag avvakta lite med då jag och sambon snart ska flytta och får lägga pengar på massa nytt skit till lägenheten. Försöker dock sälja av lite delar så man får råd lite tidigare :-) kommer bli riktigt kul med nästan 300 hk i en liten e30 :D Speciellt med v8 vridet :)

Re: E30 M60b40 "340i"

Posted: 20 Jan 2014, 19:59
by sk8koffe
God kväll! Idag är jag glad för jag kan äntligen ändra rubriken i min projekttråd. Jag har varit och hämtat en lagom sexig V8a :-D

Image

Allt som återstår är ett svänghjul, en fempetad låda och en jääävla massa timmar i garaget

Re: E30 M60b40 "340i"

Posted: 20 Jan 2014, 21:58
by martin.j0hansson
Blir nog bra detta :) hur känns pedalstället, klent lr tillräckligt stadigt lr är d bara öppna plånkan o köpa ett modell stadigare?

Re: E30 M60b40 "340i"

Posted: 20 Jan 2014, 22:03
by sk8koffe
martin.j0hansson wrote:Blir nog bra detta :) hur känns pedalstället, klent lr tillräckligt stadigt lr är d bara öppna plånkan o köpa ett modell stadigare?
Jadå :) Pedalstället känns rejält och stabilt men har inte monterat färdigt det än så det återstår att se sen :)

Re: E30 M60b40 "340i"

Posted: 22 Jan 2014, 17:30
by sk8koffe
Godis till bilen kom idag! Lät min flickvän öppna för hon fyller år idag. Hon blev lagom förvånad haha. "vafan e detta?!"

Image

Sachs 765 tryckplatta och 6 puck sinter