Re: Bästa/roligaste bilen upp till ~60-80k?
Posted: 15 Jul 2013, 05:35
Du får väll lära dig att backa haha
Jag har ägt både m3 e36 och ctr, ctr var en 04 tror jag. Tror nog jag kan säga att ctr är den sämsta bil jag ägt, sett till kostnad och hur gammal den var. den bullrar, stötig, stendöd motor med en liten knuff på högre varv, framhjulsdriven så när de 200hk väl kom så ville den dra i ratten. För 80k tror jag faktiskt du kan hitta en helt ok m5 e39, men klart kostnaderna på en sån bil drar iväg lite. För 80k bör du kunna hitta en riktigt bra e36. Men en ctr är bara runk.M3Crille wrote:Motec: Hehe härlig beskrivning
Om jag skulle haft bilen till mer bankörning än vardagstrafik hade jag mkt väl kunnat tänka mig h-styrt men jag är för gammal (schhhyyy ) o "bekväm" så vet att jag kommer störa mig på att vara på fel sida i bilen när man rullar genom driven på Donken (inte för att man e där så ofta men iaf) osv.. Vänta in en fräsch M3 E36 känns som mest rätt trots allt.. Måste dock iväg o provköra en Civic Type R nånstans så man vet om det kan vara nåt Året-runt-busbil är fortfarande lockande men jag fiskar nog i fel prisklass om d ska bli nåt bra..
Haha e ju faktiskt inte där särskilt ofta Var mest ett exempel på vardagsgrej som jag troligen kommer störa mig påjimm_y wrote:Eller sluta med donken
Jo M3 E36 jag hade för några år sen var jag oerhört nöjd med (fick bra bud o sålde den oxå) så en sån ligger mig varmt om hjärtat Kört flera M5 E39 o dom är mäktiga o lyxiga men känns lite "stora o tunga" vid inspirerad körning. En fin M3 limo hade/är nog det som är mest rätt verkar d somHenrikF wrote:
Jag har ägt både m3 e36 och ctr, ctr var en 04 tror jag. Tror nog jag kan säga att ctr är den sämsta bil jag ägt, sett till kostnad och hur gammal den var. den bullrar, stötig, stendöd motor med en liten knuff på högre varv, framhjulsdriven så när de 200hk väl kom så ville den dra i ratten. För 80k tror jag faktiskt du kan hitta en helt ok m5 e39, men klart kostnaderna på en sån bil drar iväg lite. För 80k bör du kunna hitta en riktigt bra e36. Men en ctr är bara runk.
Du får nog läsa på lite om värde minskning på nya bilar. Man brukar räkna med 50% på 36 månader och 6000mil.Bullen! wrote:Kör du 2500mil om året och ger 15000:- i försäkring för en m5 och du kör den exakt på se siffror som fabriken uppger i förbrukning så kostar det 68535kr per år.
Exklusive värdeminskning, servicear, allmänt underhåll och slitagedelar.
Det är 27,41kr per mil (ej värdeminskning inräknat, för då blir det 30,60kr). Räknar du att ha bilen i 5år (för att ta ett normalt bilägande för svenssons) och att den halveras i pris på de åren (40000:-) så är det Dyrare än en helt ny Range rover evouque tdi med 350000:- i inköpspris som faller 50% på fem år inklusive drivmedel, skatt å försäkring (25000mil om året. Då kan du alltså ha en sån till familjen och en type r på banträffar. Eller en gammal e30 325 cupbil.
För samma peng som att köpa en 80000:- m5 e39.
Det är inte konstigt att folk e fattiga om de inte kan se hur mycket vissa beslut äter...
Kolla gärna på priser på fyra nya skivor och belägg, kika även på en trycklpatta, lamell, hardyskiva som är duktigt öken på de gamla slitna lågpris m5orma.
Detta är mina 50cent. Folk gör som de vill.
Jag kunde sladda rätt friskt på trean med halvdåliga 225or bak med min 3.2 men det saknas effekt för att ha kul på riktigt. Ska man ens tänka på att sladda lite seriöst, eller försöka ha roligt på riktigt, så räcker inte effekten långt tyvärr. Det går att sladda fint i lägre farter men trean och fyran är bara att glömma. Visst går det att optimera och lätta en E36 som blir vass med 321hk men en std bil med vettiga lagom breda däck går inte att ha riktigt kul med.Sten wrote:Men hur bra går en 321hk M3?!
Orkar den sladda på 3an?
Ska dom bara varvas eller finns det lite vrid?
Tänkte om man skulle haft en sådan som "varjedagbil" men ändå kunna åka på lite driftingevents.
Jag bara tog ett snabbt exempel för att visa hur dyr en m5 blir per år. jag tror inte att trådskaparen tycker det är en ok siffra nämligen.immy wrote: Du får nog läsa på lite om värde minskning på nya bilar. Man brukar räkna med 50% på 36 månader och 6000mil.
De blir 29kr milen lite drygt i bara värdetapp första 3åren om man kör 2000mil per år då dvs, då tillkommer bränsle, service, försäkring osv.
Delarna jag köpte till min M5
Kopplingskit 3800kr
Svänghjul 6800kr
hardyskiva 1400kr
Byta skivor belägg fram kostar 4000spänn ungefär från mister-auto
Serva den fixar man ju själv och Castrol 10-60 kostar 110spänn litern på oljemagasinet
Jo fast hur många köper en M5 E39 och kör 2500mil per år?Bullen! wrote:Jag bara tog ett snabbt exempel för att visa hur dyr en m5 blir per år. jag tror inte att trådskaparen tycker det är en ok siffra nämligen.immy wrote: Du får nog läsa på lite om värde minskning på nya bilar. Man brukar räkna med 50% på 36 månader och 6000mil.
De blir 29kr milen lite drygt i bara värdetapp första 3åren om man kör 2000mil per år då dvs, då tillkommer bränsle, service, försäkring osv.
Delarna jag köpte till min M5
Kopplingskit 3800kr
Svänghjul 6800kr
hardyskiva 1400kr
Byta skivor belägg fram kostar 4000spänn ungefär från mister-auto
Serva den fixar man ju själv och Castrol 10-60 kostar 110spänn litern på oljemagasinet
så värdeminskningsexemplet på den nyare bilen spelar mindre roll. då siffrorna på m5 är fakta. siffrorna på RR va bara för att skapa en bild.
Crille säger ju detta:immy wrote:Jo fast hur många köper en M5 E39 och kör 2500mil per år?
Då blir det mil av det. Hur du använde din är inte alls relevant. Och halvförsäkring på en bil för 80k som kostar plenty att lappa på?? Då är man bara korkad.M3Crille wrote:Bilen ska kunna nyttjas till vardags, nattligt bus o gärna på nån banträff oxå!
Registret är bra, inget v8 men inte Honda heller. 3an är absolut inga problem med bra attack, så kör på!Sten wrote:Men hur bra går en 321hk M3?!
Orkar den sladda på 3an?
Ska dom bara varvas eller finns det lite vrid?
Tänkte om man skulle haft en sådan som "varjedagbil" men ändå kunna åka på lite driftingevents.
Nej de är inte hur jag använder den, det är hur medelpersonen använder en m5 e39, sen skrev han att de nog blir knappt 1000mil per år.Bullen! wrote:Crille säger ju detta:immy wrote:Jo fast hur många köper en M5 E39 och kör 2500mil per år?
Då blir det mil av det. Hur du använde din är inte alls relevant. Och halvförsäkring på en bil för 80k som kostar plenty att lappa på?? Då är man bara korkad.M3Crille wrote:Bilen ska kunna nyttjas till vardags, nattligt bus o gärna på nån banträff oxå!
Aha,det låter ju bra!plato wrote:Registret är bra, inget v8 men inte Honda heller. 3an är absolut inga problem med bra attack, så kör på!Sten wrote:Men hur bra går en 321hk M3?!
Orkar den sladda på 3an?
Ska dom bara varvas eller finns det lite vrid?
Tänkte om man skulle haft en sådan som "varjedagbil" men ändå kunna åka på lite driftingevents.
Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Med det tänket behöver det inte ens finnas helförsäkring. -"jag krockar ju aldrig"immy wrote:[På 7år så har jag ledigt sparat ihop till en krock pga mindre försäkringspremier.
De blir lite omotiverat i mitt tycke att ha helförsäkring på en bil för 80000kr om de kostar 15000kr per år.Bullen! wrote:Med det tänket behöver det inte ens finnas helförsäkring. -"jag krockar ju aldrig"immy wrote:[På 7år så har jag ledigt sparat ihop till en krock pga mindre försäkringspremier.
Jag har blivit påkörd samma dag som jag köpt en bil. Båda fick själv betala och ansågs orsakat olyckan för att vi inte hade identiska redovisning i skaderapporten. Idiotjäveln ljög alltså.
Har även smällt tre bilar första veckan. Rådjur, rådjur, grävling.
Nog om det. Jag sätter 100kr på att krille inte köper en m5. För det är helt fel tips att ge på de kriterier HAN har.