Page 3 of 7
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 19:14
by Mikael S
Japp det är så det funkar, varvtal och vridmoment mäts så får man effekten. Vrid är en enhet som inte uträttar något kan man säga utan varvtal och då får man en effekt som är det som driver bilen framåt
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Jul 2013, 19:29
by Nisse977
Nu är det fullt på listan, får göra en ny eller rensa lite om fler ska få plats
Hittade äntligen inställningen som gör att man får original storlek och kvalité på bilden i Photobucket... så nu ser vi något bättre på grafen.
Lagt till:
Mr z:
M50b25
Oportadtopp, dubbla insugskammar, ställd 1mm öppna
Precision 6262 ar 0,63
2bar laddtryck, 3,5 tums avgas hela vägen
E85
Zponka:
M50 (smidd)
2.8L kompförhållande 8,5:1.
Dubbla insugskammar
Standard topp
PT 6765 kullagrad singel entry T3 AR82
2.2bar
E85
3.5" DP och avgas
Silverryggen:
M50 2.5 kompsänkt
Dubbla insugskammar orörd topp
Hx 40 19hus 1,8bar
E85
3 tums avgas
Robert Forsberg:
M50b25
Dubbla insug
Cp kolvar h-profil coopering
precision 6262 ar 0.63 1,8 bar
AsLoT:
M54B30 i Z3a
Oöppnad
Rampat ladd med 1.15bar på topp.
GT3582r
Tajt och tyst avgas.
E85
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 15 Jul 2013, 05:42
by Joachim
Erikzzon's kurva är ju bara skitfin!
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 16 Jul 2013, 22:00
by ippe
Här ser man jag att dom är ganska trånga PT aggen när Mrz bara ökar på varv med sin 2,5 och medans zponka´s droppar på varv med 3mm större turbin och 300cc mer motorvolym.
Jag skulle vilja se en PT 6770+ men efter erikzzon´s graf känns min PT 6766 helrätt.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 16 Jul 2013, 22:06
by Bmwandreas
Och han har bara T3 avgashus. Har ju kört många M50 770-780 whp med 67mm och de peakar på över 7000 rpm med 1:1 i mottryck.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 16 Jul 2013, 22:08
by Bmwandreas
ippe wrote:Är topparna bättre på m54orna? Tänkte på erikzzons fina effektkurva, är ju något man suktar efter med snarlik setup. m50b30 6766.
Åker han du dubbla insugskammar från iv?
Vet du hur dom vart ställda med 100% ?
Mm dubbla IV insug ställda på 1mm. Men toppen är portad och har fina ventiler.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 10 Aug 2013, 20:04
by load3d_
Ska köra pt6765 t4 twinentry, coopering m50b25 annars orörd
Funderar om ni tycker jag ska åka dubbla insugskammar eller std? Skulle vara kul att se skillnad om den är så märkbar?
Behöver jag nån laddtrycksstyrning på lägre varv?
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 11 Aug 2013, 01:34
by Daniel86
load3d_ wrote:Ska köra pt6765 t4 twinentry, coopering m50b25 annars orörd
Funderar om ni tycker jag ska åka dubbla insugskammar eller std? Skulle vara kul att se skillnad om den är så märkbar?
Behöver jag nån laddtrycksstyrning på lägre varv?
Man kör dubbla insugskammar för att inte tappa effekt efter 6000 som man gör med standard.
Med dubbla så bibehåller du effektern till 7000.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 11 Aug 2013, 11:13
by load3d_
Tack för svaret
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 12 Aug 2013, 12:33
by Nisse977
Lägger upp den ny. ErikJakan har en andra graf med mer pulver och Sankan har lagts till.
ErikJakan har samma spec som tidigare vad jag förstår men laddar nu 2,2 bar istället för 1,5.
Sankan har följande:
M50B25 Vanos Smidd
2.8 liter
Original vanos insug, IV insug på avgas
Orörd topp med värre fjädrar
Precision 6765 T4 twin
2.0 Bar
E85
DP 3.5" resten 3"
Tryck på bilden för att se större
Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 12 Aug 2013, 20:17
by Bmwandreas
Däckis
M50B32
Gjutet grenrör
6765 t3 0.82
Vanos med alpinakammar
1.8 bar
- ImageUploadedByTapatalk1376335020.055116.jpg (198.99 KiB) Viewed 21022 times
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 12 Aug 2013, 21:06
by Robin Olivi
Intressant jämförelse, börjar dock bli lite mkt linjer.
Ingen som har kurva på närmare fyrsiffrigt?
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 12 Aug 2013, 21:24
by Bmwandreas
Kan fixa 2 st imorn.
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 12 Aug 2013, 21:49
by Nisse Järnet
Bmwandreas wrote:Däckis
M50B32
Gjutet grenrör
6765 t3 0.82
Vanos med alpinakammar
1.8 bar
ImageUploadedByTapatalk1376335020.055116.jpg
Ser slirvänligt ut
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 12 Aug 2013, 21:50
by Bmwandreas
Den va hal på gatan, för mycket vrid! Men ägaren får bestämma:)
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 12 Aug 2013, 23:10
by Nisse Järnet
Bmwandreas wrote:Den va hal på gatan, för mycket vrid! Men ägaren får bestämma:)
Ja man har ju alltid en högerfot att justera med så
Re: Dynojämförelse på M50-M54 motorer
Posted: 14 Aug 2013, 09:26
by Nisse977
Ja det är för många linjer nu. Frågan är bara vilka jag ska dumpa
Alla vill väl vara med