Page 3 of 4

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 11 Jun 2013, 10:50
by JonasH88
Jag har en orginaltopp, som är ordentligt urgröpt, och sen har jag matchportat std insuget mot toppen.
Kan lägga upp någon bild på toppen senare om någon är intressead.

Skulle vara spännande att se vad nya +1mm ventilerna gör för registret med på min topp, men vart ett smärre haveri inna den fick bekänna färg igen i bänken.

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 11 Jun 2013, 10:53
by Nisse Järnet
Jag körde också originalinsug. Undra hur min kurva sett ut med 2.2 från botten :)

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 11 Jun 2013, 10:57
by Nisse Järnet
Jag hade ju fan +1mm ventiler i min också kom jag på nu :)

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 11 Jun 2013, 11:23
by Bmwandreas
766 vid 2 bar nu. 800 med en 67 ser lätt ut på en 2.8 lit:)

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 11 Jun 2013, 11:52
by Silverboy
Bremser du en M20 nå? med org topp eller oppgradert med ventiler etc?
2,8 liter?

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 11 Jun 2013, 11:52
by JonasH88
Bmwandreas wrote:766 vid 2 bar nu. 800 med en 67 ser lätt ut på en 2.8 lit:)
Z58T då lr??

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 11 Jun 2013, 12:23
by Nisse977
Hade varit kul att se det också, helst så klart en motor där man först kört med Z45 sen stoppat i Z58 :D

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 12 Jun 2013, 08:33
by stensheim
Nisse977 wrote:Påverkar inte custom-insuget en hel del här då?

Stensheim får laddtryck lite senare, men effektkurvan fortsätter stiga på slutet där vi andra med standard insug dalar?
Jag menar, att om insuget fungerar bra på topp så fungerar det väl mindre bra i botten?
ja du har helt rett, jeg har bremset med orginalt innsug (med mindre hk) og da fikk jeg mindre effekt etter 6000rpm.

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 12 Jun 2013, 10:23
by Bmwandreas
JonasH88 wrote:
Bmwandreas wrote:766 vid 2 bar nu. 800 med en 67 ser lätt ut på en 2.8 lit:)
Z58T då lr??
Z58 max effekt blir ca 7700 rpm. Custom insug. Blev 771 vid 2 bar och ägaren nöjde sig där.

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 12 Jun 2013, 18:59
by stensheim
jævlar! er det bare kammen og 885 toppen som gjør den store forskjellen?

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 12 Jun 2013, 20:50
by e30 tic
Var i benk idag.

2.9L M20
BF95
2stk garret gt 2560
1bar ladetrykk
7.6:1 komp
VS motor kam .1.65mm løft TDC
AMC topp, portet
gav 400whp og 580nm

AAAlt for små turboer, men kjørbart for gate. AMC toppen kan ikke være så dårlige, men klart på 2bar så gjør det nok en større skillnad?

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 12 Jun 2013, 21:17
by Nisse Järnet
e30 tic wrote:Var i benk idag.

2.9L M20
BF95
2stk garret gt 2560
1bar ladetrykk
7.6:1 komp
VS motor kam .1.65mm løft TDC
AMC topp, portet
gav 400whp og 580nm

AAAlt for små turboer, men kjørbart for gate. AMC toppen kan ikke være så dårlige, men klart på 2bar så gjør det nok en større skillnad?
Har du bromspapper? Skulle vara kul att jämföra mot min HX40 setup :)

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 13 Jun 2013, 09:46
by Nisse977
Fick in en graf från Pontus där en besiktningsmotor (oöppnad M20B25 turbo), laddar 0,7 bar med en ganska stor turbo, men med custom insug med korta runners. Man ser att även denna går mer rakt upp till varvstoppet.

Image

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 13 Jun 2013, 11:33
by Daniel86
Det där gör du bra Nisse!, nu kan du göra en liknande men för m50, hade ju varit guld för alla som ska byta turbo :)

Sv: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 13 Jun 2013, 12:00
by Nisse977
Det kan jag gott göra :)
Bara folk skickar mig några bromspapper med då.

Dynojämförelse M50-M54
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=76683" onclick="window.open(this.href);return false;

Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 13 Jun 2013, 17:49
by flexbert
Hur mycket påverkar det hur kammen står och lobseparation?

Min ligger 200hk efter vid 4500varv mot nissejärnets.

M20b27
6765
+1mm ventiler
Custom insug
Z58 sugkam.. 6 grader mindre lobseparation mot turbo.

Re: Dynojämförelse SC6162 & PT6766 med flera Turbos, på M20

Posted: 13 Jun 2013, 18:10
by Bmwandreas
flexbert wrote:Hur mycket påverkar det hur kammen står och lobseparation?

Min ligger 200hk efter vid 4500varv mot nissejärnets.

M20b27
6765
+1mm ventiler
Custom insug
Z58 sugkam.. 6 grader mindre lobseparation mot turbo.
Du ska ha mer effekt vid 4500 rpm med sugkammen.