Page 3 of 6
Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 15 Apr 2013, 13:43
by Beaver6
Jag ska kika i gömmorna. Mvh
Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 27 Apr 2013, 08:24
by Beaver6
Fick lite vuxendamp efter ett nattskift och rev moroten....Inga tecken på några dumheter hittills i alla fall.....

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 28 Apr 2013, 14:22
by Beaver6
Någon minuts skruvning igen så här innan sista nattskiftet inför ledigveckan. Verkar vara stadiga grejer detta med tanke på vad den här maskin varit med om.
Inga ringland eller dylikt verkar skadade vad jag såg men ska ta bort ringarna och tvätta kolvarna för att göra en bättre inspektion

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 03 May 2013, 09:22
by Beaver6
Försökte göra ett litet ryck igen. Ungarna har varit sjuk hela ledigveckan hittills så det har inte blivit så mycket garagetid.
Gick ut i garaget igår natt och stötte direkt på problem. Ppf huben jag har verkar sitta fast bortom bibliska proportioner... Försökte först med en vanlig 3-armad avdragare och det gick inte alls. Värmde även med gasen men ändå tvärnit..
Jag tordes inte värma mer för det kändes som att anting så drar jag huben skev med avdragaren eller så går avdragaren av så jag började göra en annan avdragare.
3/4" Unf bult och mutter för att få lite finare gäng för bättre utväxling.
Sen fast med den i ett gammalt 528 "triggerhjul".
Värmde ordentligt med gasen igen och körde med 3/4" muttermaskin men helt hopplöst i alla fall. Jag hade tänkt att jag skulle få lös huben hel men snart tappar jag hoppet.

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 03 May 2013, 09:25
by Bmw*Alex
värm så mkt du vågar sedan drar du med avdragaren så den får stå med spänning över natten och pröva sedan igen
mvh
Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 03 May 2013, 09:29
by Bonje
Inte muttermaskin till avdragare.. det brukar inte gängorna gilla.
Som sagt, värm utav helvete sen är det bara ta fram satana och perkele och dra så mycket du rår med förlängare!
Det är bara att öka krafen till någonting ger sig

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 03 May 2013, 10:05
by Beaver6
Jo det blev så pass sent i natt så jag var tvungen att avbryta så jag skulle orka upp med arvtagarna på morgonen. Det blir ännu mer värme i kväll/natt och sen drar jag till något ger sig. Hade varit kul att få lös huben hel men i värsta fall så finns det ju andra mer demolerande lösningar

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 03 May 2013, 20:20
by Beaver6
Efter ännu mera våld var den lös.Dock så blir det till att byta vevaxel då den blev skändad i operationen. Ska riva mitt b35 block nu och se om jag ska använda det blocket rakt av istället eller enbart ta vevaxeln därifrån.

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 04 May 2013, 01:04
by Beaver6
Jag bultade isär mitt b35 block natten till ära. Förstår nu vad andra menat med att det är mera "kött" kring ramlagrena på b35:an gentemot b34:an. Rengjorde blocket lite snabbt för att kika efter sprickor o.s.v och har nästan övertygat mig om att köra med det blocket istället för att enbart ta vevaxeln till b34 blocket.

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 26 May 2013, 19:35
by Beaver6
Har fortsatt lite med motorn.
Tog ut ena sidans vipparmsaxlar och vippor så att det skulla gå att plana hatten.
Färdig.
Lite färg på blocket.
Sen blev jag bara allmänt fundersam om alla m30b35 har en spännare till oljepumpkedjan eller om det är för att mitt block är en av dom sista?
Kolvarna hamnade i avfettningsbad
Prylar som skall användas
Kolvar tvättade
Lite mer grejer som ska rengöras
Lager och ARP och slutligen vevaxeln på plats
Däremot insåg jag att jag besiktat mina stakar lite dåligt tyvärr :thumbdown:
Får ta stakarna från samma motor som jag tog blocket och vevaxeln ifrån och köra med dom helt enkelt.
Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 26 May 2013, 23:20
by Beaver6
Det blev lite kvälls-skruving också. Nu är kolvar med dom andra stakarna på plats.
Noterade även en skillnad till mellan m30b34 och b35. B35 har mindre drev på oljepumpen men lika stora drev på vevaxeln så alltså lite mera snurr på oljepumpen på b35:orna.

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 27 May 2013, 09:57
by iViLe
Very interesting about the b35 having the smaller oil pump gear..
Do e28 b34's not have dished pistons in Sweden?
Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 27 May 2013, 16:10
by Beaver6
My pistons is from m30b35 and is machined.
Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 30 May 2013, 08:41
by iViLe
Ah I see, very good.
Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 02 Jun 2013, 21:31
by Beaver6
Har spökat på lite till i garaget.Blir dock inte mycket gjort på en nattvecka.
Svetsade om en gammal motorvärmare för att ha som frysplugg då jag saknade en frysplugg på det här blocket (Också) .
Har borrat vevaxeln/huben och svarvat pinnar av 12:9 bultar och knackat i. Tänkte först att jag skulle ha 2 extra krysskilsspår men det fick bli den här varianten istället. Jag använder nu originalhuben då ppf huben hade spruckit på flertalet ställen. Jag trodde aldrig att det skulle gå så pass bra att borra i axeln och huben.
Rengjort lite mer prylar.
Nu dragen 440nm
Sen blev det tvättning av familjebilen och brukshajen.
Börjar vara ganska varmt häruppe nu. Nästan 30gr i skuggan.
Avslutar med en bild från parkeringen på jobbet. Det är lätt hänt att man känner sig lite utstött när alla utom jag kör passat av varierande årsmodeller.

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 03 Jun 2013, 17:41
by Sarja88
535 Är förjävla fina bilar:) nice bygge

Re: Bmw e28 m535 turbo
Posted: 04 Jun 2013, 11:09
by Beaver6
Tackar
