Page 3 of 4
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 11 Mar 2013, 13:44
by Moker
Jo de är erat grenrör , de har ni förberett så fint

Men ingen mätare hahahaha.. Ska se om vi kan låna en av någon
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 11 Mar 2013, 16:16
by Bmwandreas
Men kan ni inte köpa en givare bara och plugga in i boxen?
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 11 Mar 2013, 16:19
by Moker
Bmwandreas wrote:Men kan ni inte köpa en givare bara och plugga in i boxen?
Tyvärr andreas, valde inte avgastemp som tillval till boxen

Men vi ska försöka lösa de en avgastempmätare.
Sv: Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 11 Mar 2013, 16:38
by Wiell
Moker wrote:Bmwandreas wrote:Men kan ni inte köpa en givare bara och plugga in i boxen?
Tyvärr andreas, valde inte avgastemp som tillval till boxen

Men vi ska försöka lösa de en avgastempmätare.
Måste man välja det som tillval när msn köper boxen?
from galaxy s3
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 11 Mar 2013, 17:30
by Moker
Japp
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 11 Mar 2013, 21:52
by affe
Det är inte så att ni har idle controll ignition advance aktiverat? blir varmt och lågtänt om man öppnar spjällskivan för mycket och vemset försöker sänka varvtalet genom sänkt tändning? även slarvigt nollad tps ihop med detta kan ju ge detta fenomen vi smygkörning
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 11 Mar 2013, 22:06
by Moker
Nä den är inte aktiverad. Vi har inte heller problemet bara vid smygkörning, problemet finns på både fullast, låglast och delast

Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 11 Mar 2013, 22:36
by Bmwandreas
Vi stoppar dit avgastemp när vi kör sen!
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 11 Mar 2013, 23:07
by xelerator
Med tanke på allt ni kollat, o att sprutets värden stämmer med motorns så kan man väl utesluta det.
Kolla avgaskammen igen..känns spontant som att ni tänder halvvägs ute ur dörren så att säga..
Öppnar avgasventilerna när dem ska verkligen? mät o kolla manuellt.
Den glöden på turbin får man inte på låglast om det inte är varmt så in i helv..e
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 12 Mar 2013, 00:41
by Moker
Bmwandreas wrote:Vi stoppar dit avgastemp när vi kör sen!
Yes

vi vill helst inte göra det jobbigt för dig ärtan därav komma upp med en fungerande bil så du kan göra ditt jobb utan strul
Jo känns som vi har uteslutet sprut kommunikationen med motorn iaf.. Som sagt, vi ska göra en ny TDC markering, kolla mottrycket och mäta avgastempen så får vi se hur vi hamnar

Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 12 Mar 2013, 01:20
by Limpdjur
Fick skenande temp när jag bytte vajer nippel å inte hade mer att släppa på spänningen å försökte få ner varvtalet med tändningen, vid 15grader lyste det rött på tomgången, så varför inte prova att sätta 20grader där istället och minska spjäll öppning?
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 12 Mar 2013, 08:29
by cerveza
Limpdjur wrote:Fick skenande temp när jag bytte vajer nippel å inte hade mer att släppa på spänningen å försökte få ner varvtalet med tändningen, vid 15grader lyste det rött på tomgången, så varför inte prova att sätta 20grader där istället och minska spjäll öppning?
20grader på tomgång på en M50?
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 12 Mar 2013, 08:54
by Erikk
Brukar ju gå att tända bakom nollan utan några värmeproblem alls på m50.
Kan du inte lägga upp dina triggerinställningar så ser man ganska direkt om nollningen är knasig, det skiljer 1tand mellan vissa triggerhjul.
Låter som du eftetänder rätt hårt eller knas med kamaxlarna.
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 12 Mar 2013, 11:43
by Moker
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 12 Mar 2013, 11:47
by Moker
Erikk de där är nollat efter TDC markeringen på svängningsdämparen, vi ska göra en ny TDC markering och se om den blir samma eller annorlunda..
Jo exakt, eftertänder hårt eller kamaxlarna... Allt verkar va i ordning

Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 12 Mar 2013, 20:47
by Marco Garver
TDC After the trigger 62 grader?
Jag har inte pillat mkt i VEMS men om det anger referenspunkt för 60-2 för std triggerhjul på M50 är något galet.
Referenspunkten sitter på 85-90 grader före TDC, låter som ni strobbar mot fel referenspunkt.
Mvh Marco
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Posted: 12 Mar 2013, 21:34
by cerveza
Marco Garver wrote:TDC After the trigger 62 grader?
Jag har inte pillat mkt i VEMS men om det anger referenspunkt för 60-2 för std triggerhjul på M50 är något galet.
Referenspunkten sitter på 85-90 grader före TDC, låter som ni strobbar mot fel referenspunkt.
Mvh Marco
Man anger tandtal för tändsekvensen har man inte 0-20-40 där så blir det runt 60-65 grader i i TDC då den räknar från den tand man specificerat att tända första 2 cylindrarna om man kör wastespark med Vems.
Någon som sysslar med dom spruten som kan verifiera? Sett flertalet som har 60 grader på M50 motorerna.