
Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Jo de är erat grenrör , de har ni förberett så fint
Men ingen mätare hahahaha.. Ska se om vi kan låna en av någon

- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Men kan ni inte köpa en givare bara och plugga in i boxen?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Tyvärr andreas, valde inte avgastemp som tillval till boxenBmwandreas wrote:Men kan ni inte köpa en givare bara och plugga in i boxen?

Sv: Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Måste man välja det som tillval när msn köper boxen?Moker wrote:Tyvärr andreas, valde inte avgastemp som tillval till boxenBmwandreas wrote:Men kan ni inte köpa en givare bara och plugga in i boxen?Men vi ska försöka lösa de en avgastempmätare.
from galaxy s3
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Det är inte så att ni har idle controll ignition advance aktiverat? blir varmt och lågtänt om man öppnar spjällskivan för mycket och vemset försöker sänka varvtalet genom sänkt tändning? även slarvigt nollad tps ihop med detta kan ju ge detta fenomen vi smygkörning
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Nä den är inte aktiverad. Vi har inte heller problemet bara vid smygkörning, problemet finns på både fullast, låglast och delast 

- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Vi stoppar dit avgastemp när vi kör sen!
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Med tanke på allt ni kollat, o att sprutets värden stämmer med motorns så kan man väl utesluta det.
Kolla avgaskammen igen..känns spontant som att ni tänder halvvägs ute ur dörren så att säga..
Öppnar avgasventilerna när dem ska verkligen? mät o kolla manuellt.
Den glöden på turbin får man inte på låglast om det inte är varmt så in i helv..e
Kolla avgaskammen igen..känns spontant som att ni tänder halvvägs ute ur dörren så att säga..
Öppnar avgasventilerna när dem ska verkligen? mät o kolla manuellt.
Den glöden på turbin får man inte på låglast om det inte är varmt så in i helv..e
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
YesBmwandreas wrote:Vi stoppar dit avgastemp när vi kör sen!


Jo känns som vi har uteslutet sprut kommunikationen med motorn iaf.. Som sagt, vi ska göra en ny TDC markering, kolla mottrycket och mäta avgastempen så får vi se hur vi hamnar

Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Fick skenande temp när jag bytte vajer nippel å inte hade mer att släppa på spänningen å försökte få ner varvtalet med tändningen, vid 15grader lyste det rött på tomgången, så varför inte prova att sätta 20grader där istället och minska spjäll öppning?
________________________
Johan Lindberg 070-3537834
Johan Lindberg 070-3537834
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
20grader på tomgång på en M50?Limpdjur wrote:Fick skenande temp när jag bytte vajer nippel å inte hade mer att släppa på spänningen å försökte få ner varvtalet med tändningen, vid 15grader lyste det rött på tomgången, så varför inte prova att sätta 20grader där istället och minska spjäll öppning?
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Brukar ju gå att tända bakom nollan utan några värmeproblem alls på m50.
Kan du inte lägga upp dina triggerinställningar så ser man ganska direkt om nollningen är knasig, det skiljer 1tand mellan vissa triggerhjul.
Låter som du eftetänder rätt hårt eller knas med kamaxlarna.
Kan du inte lägga upp dina triggerinställningar så ser man ganska direkt om nollningen är knasig, det skiljer 1tand mellan vissa triggerhjul.
Låter som du eftetänder rätt hårt eller knas med kamaxlarna.
Erik Englund - Västerås - 070-73 19 440
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Erikk de där är nollat efter TDC markeringen på svängningsdämparen, vi ska göra en ny TDC markering och se om den blir samma eller annorlunda..
Jo exakt, eftertänder hårt eller kamaxlarna... Allt verkar va i ordning
Jo exakt, eftertänder hårt eller kamaxlarna... Allt verkar va i ordning

-
- Posts: 283
- Joined: 21 Nov 2005, 21:18
- Location: Åstorp
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
TDC After the trigger 62 grader?
Jag har inte pillat mkt i VEMS men om det anger referenspunkt för 60-2 för std triggerhjul på M50 är något galet.
Referenspunkten sitter på 85-90 grader före TDC, låter som ni strobbar mot fel referenspunkt.
Mvh Marco
Jag har inte pillat mkt i VEMS men om det anger referenspunkt för 60-2 för std triggerhjul på M50 är något galet.
Referenspunkten sitter på 85-90 grader före TDC, låter som ni strobbar mot fel referenspunkt.
Mvh Marco
Performance Center Syd AB
bsr-pcs.se
0708 743212
bsr-pcs.se
0708 743212
Re: Sjukt hög avgastemp, slut på idéer.
Marco Garver wrote:TDC After the trigger 62 grader?
Jag har inte pillat mkt i VEMS men om det anger referenspunkt för 60-2 för std triggerhjul på M50 är något galet.
Referenspunkten sitter på 85-90 grader före TDC, låter som ni strobbar mot fel referenspunkt.
Mvh Marco
Man anger tandtal för tändsekvensen har man inte 0-20-40 där så blir det runt 60-65 grader i i TDC då den räknar från den tand man specificerat att tända första 2 cylindrarna om man kör wastespark med Vems.
Någon som sysslar med dom spruten som kan verifiera? Sett flertalet som har 60 grader på M50 motorerna.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.