Page 3 of 6
Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 06 Jan 2013, 13:06
by Andy_b
hehe min fläns på grenröret på turbon ligger 5mm från ventilkåpan och turbon 3mm från innerskärmen
ska dock bygga om innerskärmen för mer frigång
Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 06 Jan 2013, 15:53
by Marbu
ja har max 10 mm till skärmen

tänkte också bygga om lite men tror ja klarar mig, fick kapa bort fästena från WG som fanns på avgashuset så blev de bättre

Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 17 Jan 2013, 21:42
by Marbu
topparna monterade med nya lyftare!
nya generator fästet klart, bara nya spännare kvar!

Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 18 Jan 2013, 21:48
by Marbu
hej alla glada bilbyggare! behöver råd av någon som har koll!
håller på att fixa spännare till remmen,
kommer anläggningsytan mot remhjulet på vevaxeln räcka?

Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 18 Jan 2013, 22:18
by Andy_b
nej
sätt generatorn längre fram och kör med en annan rem till den så får du nog den andra rätt bra
Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 19 Jan 2013, 00:51
by Marbu
Andy_b wrote:nej
sätt generatorn längre fram och kör med en annan rem till den så får du nog den andra rätt bra
i så fall måste jag fixa annat remhjul vid vevaxel, finns de att få tag på?
Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 19 Jan 2013, 01:16
by Andy_b
Marbu wrote:Andy_b wrote:nej
sätt generatorn längre fram och kör med en annan rem till den så får du nog den andra rätt bra
i så fall måste jag fixa annat remhjul vid vevaxel, finns de att få tag på?
men du har väll "dubbla" hjul där nu?
den som drev ac.n kan ju driva generatorn
Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 19 Jan 2013, 11:46
by Marbu
Andy_b wrote:Marbu wrote:Andy_b wrote:nej
sätt generatorn längre fram och kör med en annan rem till den så får du nog den andra rätt bra
i så fall måste jag fixa annat remhjul vid vevaxel, finns de att få tag på?
men du har väll "dubbla" hjul där nu?
den som drev ac.n kan ju driva generatorn
jo så var tanken först men generetorn kommer för långt bar eftersom ac:n satt på de bakre hjulet.
men kommer nog bygga om motorfästet bakom så går de nog.
kommer få köra med mindre rem då så blir en ett spår över på generatorn, men de borde väl gå?
Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 19 Jan 2013, 14:30
by Andy_b
Ja fan
generatorn bör ju va mer lätt driven en vad ac.n var
Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 26 Jan 2013, 00:00
by Marbu
såhär kommer de nog bli istället!
funkade inte riktigt att flytta bak generatorn så hittade lösningen med ett extra brythjul!

Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 10 Feb 2013, 16:31
by Marbu
nu är brythjulet och spännaren helt klara! blev bra tillslut
har börjat helsvetsa grenröret med
går sakta men säkert framåt, var mycket mätning och fundering kring att få dit nya remmen som har tagit tid, så händer mer än vad de ser ut som!

Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 16 Feb 2013, 15:18
by Marbu
jag tänkte göra egen vevhusvent genom båda ventilkåpor till en oljefälla.
kan ja då ta bort insugsmembranet? bara plugga hålet i bak på insuget?
Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 10 Mar 2013, 15:45
by Marbu
nu börjar andra sidan ta form, den jobbigaste biten är klar och de var att få plats med WG rören
men de blev bra!

Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 17 Mar 2013, 12:54
by Marbu
Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 24 Apr 2013, 21:49
by Marbu
nu är grenrören klara så dom ska bara kopplas ihop efter dom kommer hem från planing
egna powerflex motorkuddar tillverkade
börjat med wg rör och downpipe
sätta ihop motorn helt håller ja på med nu, precis dragit topparna 88NM med 12:9 bult från sikko.
och nu ska kammarna justeras in!
någon som vet hur det stora kamaxelhjulet som ger signal till kamaxelgivaren ska stå?
var äver å hämta mitt nira på trollspeed idag!

Re: e34 M60B40 turbo
Posted: 06 May 2013, 18:34
by Marbu
Sv: e34 M60B40 turbo
Posted: 06 May 2013, 19:37
by johankihl
Snyggt! Det där blir garanterat en riktigt rolig bil!