Page 3 of 12
Posted: 01 Jan 2007, 22:44
by Fido85
varför fixat oljereturen sådär? inget fall på vid tråget
Posted: 02 Jan 2007, 12:00
by wuffee
jag kör också sådär å de verkar funka fint de milen jag åkte.. (typ 3)
..
Dock så hade jag oljekylaren mellan turbo och tråg, men de va ingen bra idé
..
Najs bygge i övrigt!
Mvh
Uffe
Posted: 02 Jan 2007, 19:00
by e30 344i
Fet bygge.. Vad har du för storlek på slang
o kopplingar till returen? undrar för jag har
något liknande men vet inte om den räcker
till för den går ju in under olje nivån..
Mvh..
Posted: 02 Jan 2007, 20:43
by PaparaZZi
wuffe:
tack tack
e30 344i:
min slang är 18mm innermått så det ska räcka fiint
Posted: 02 Jan 2007, 20:54
by e30 344i
e30 344i:
min slang är 18mm innermått så det ska räcka fiint
[/quote]
Får kolla storleken på den jag har.
annars blir de till o köpa en ny..
Tack för hjälpen
(Är du lite irriterad
)
Ha de gott Mvh Macke...
Posted: 02 Jan 2007, 21:10
by PaparaZZi
Posted: 03 Jan 2007, 20:50
by spjuvern
det är nog inte storleken på koplingarna han påpekade om
utan att den nedre kopplingen har inte fall in i tråget utan den lägsta punkten på 90graders böjen är lägre än hålet i tråget det medför att oljan kommer inte rinna in i tråget lätt
oljan i returen har inget tryck utan rinner bara av självfall, så har du otur så stannar oljan upp där och medför att du kommer få blårök och att turbon går sönder.
annars fint bygge och lycka till
Posted: 03 Jan 2007, 21:03
by Bonje
Det där lär inte vara någe att oroa sig för...
Till att börja med så är det typ 50cm "fallhöjd" från turbon ner till ingången på tråget.
Även om man går in med returen under oljenivån i tråget, så kommer vikten av oljan i returen "trycka" undan oljan i tråget och ojan rinner ut.
Det är ju inte speciellt mycket tryck i bottendelen som skulle kuna motverka detta!
Gör ett expriment med vatten, då lär ni märka att vattnet kommer rinna ut i andra änden så länge nivån i mynningen är lägre än där man häller...
Nu är visserligen oljan lite segare och även lite uppskummad av turbon, men än då..
Posted: 03 Jan 2007, 23:29
by spjuvern
om du startar upp och det blå rycker så slipper du fundera på vad det är, men som bonje skriver det kan fungera oxå.
jag vet flera som haft strul med olje returer, men har man bara så grov som möjligt så har man underlättat en dåligt plaserad retur,
det som händer är att oljan går förbi olje ringen på turbinaxeln och ut i avgashuset
nu kan man därimot fråga sig på just din bil där det finns en massa plats osv så hade man lätt kunna gjort den bättre och sen inte behövt fundera änns.
Posted: 05 Jan 2007, 04:24
by PaparaZZi
Bonje wrote:Det där lär inte vara någe att oroa sig för...
Till att börja med så är det typ 50cm "fallhöjd" från turbon ner till ingången på tråget.
Även om man går in med returen under oljenivån i tråget, så kommer vikten av oljan i returen "trycka" undan oljan i tråget och ojan rinner ut.
Det är ju inte speciellt mycket tryck i bottendelen som skulle kuna motverka detta!
Gör ett expriment med vatten, då lär ni märka att vattnet kommer rinna ut i andra änden så länge nivån i mynningen är lägre än där man häller...
Nu är visserligen oljan lite segare och även lite uppskummad av turbon, men än då..
Där satt den du har så rätt det fungerar hur bra som helst!!!
spjuvern wrote:om du startar upp och det blå rycker så slipper du fundera på vad det är, men som bonje skriver det kan fungera oxå.
jag vet flera som haft strul med olje returer, men har man bara så grov som möjligt så har man underlättat en dåligt plaserad retur,
det som händer är att oljan går förbi olje ringen på turbinaxeln och ut i avgashuset
nu kan man därimot fråga sig på just din bil där det finns en massa plats osv så hade man lätt kunna gjort den bättre och sen inte behövt fundera änns.
tro mej har haft så förr flera gånger och jag vet andra som har det och dom har alldrig då menar jag alldrig haft problem med returen(och dom har haft samma som jag)
mvh
Posted: 05 Jan 2007, 04:25
by PaparaZZi
xtiz wrote:Fett bygge:D Lycka till i fortsättningen.=)
tack så mycket
Posted: 11 Jan 2007, 23:21
by PaparaZZi
Posted: 12 Jan 2007, 09:05
by M_power86
Fan den blir riktigt cool
lycka till med bygget!
Posted: 12 Jan 2007, 21:52
by Chrille
Vad skriver ni på för språk? Jag förstår typ hälften av vad ni skriver?
Posted: 12 Jan 2007, 22:05
by Bäckis
Har rensat. Lägg av med erat jävla krig.