Page 3 of 7
Posted: 09 Mar 2007, 23:36
by Nisse Järnet
Fan vad trevligt det ser ut
Posted: 13 Mar 2007, 18:10
by Phobban
Idag hämtade jag motorn från Ultra. Dom har inte tagit mycket från varken toppen eller blocket. Det är ju bra för mig, då jag inte ville ha högre komp.
Blocket deckat:
Toppen planad:
Standard insugskam till vänster.
Svarvad insugskam (som ska sitta på avgassidan) i mitten
Standard avgaskam till höger
Så jag ska köpa 12.9 skruv till ramlageröverfallen. Ska jag byta i stakarna också? Sen lite packningar.
Vad innehåller ppf's kompleteringssats till M50?
Posted: 22 Mar 2007, 22:28
by Phobban
En turbo är nu beställd.
Det blev en Borg Warner Air Werks T3/T04B hybridturbo. Har inte några närmare specifikationer. Men enligt uppgift har ett likadant agg klarat av 570hk i en 2,5L bmw turbo.
Fick det för 40% av ordinarie pris, så det var bara att slå till.
Borde få hem det om 1-2 veckor.
Och ikväll var jag och köpte ett lättat och balanserat M20 svänghjul. 4,1kg väger det. Borde bli rappt och fint mot standard som väger över 10kg har jag för mig.
Posted: 23 Mar 2007, 11:10
by wuffee
de där svänghjulet ser nice ut.. väger inte org. typ 12 - 13 kg? Kommer bli rapp som attans
..
Ser i övrigt mycket trevligt ut!
Mvh
Uffe
Posted: 24 Apr 2007, 20:21
by Phobban
Igår monterade jag och Totte ihop bottendelen.
Var och köpte 12.9or till ramlager överfall på Sifverts..
Monterade i dom nya ram, vevlagerna och kolvringarna. Var ju tvungen att skruva i ARP topplocksskruvarna bara för att
Idag beställde jag nya vevstaksskruv hos Bilcentralen. Kommer i övermorgon. Ska låna en momentnyckel nu i dagarna, så jag kan dra ihop botten för gott. Eller ja, till det rasar.
Beställde även en 618 tryckplatta och 4 pucks lamell. Lär duga första året iaf.
Montera kolvar
Nya 12.9 insexorna till ramlager
ARP testmonterat
Posted: 24 Apr 2007, 20:23
by Phobban
Ska jag föresten sätta 2mm brickor under dom nya ramlagerskruvarna? En Teoretiker till kompis hävdar starkt att det är mycket bättre, även om det inte satt några där från fabrik. Vad säger ni?
Posted: 24 Apr 2007, 21:35
by Nisse Järnet
Coolt, ser bra ut!
Posted: 28 Apr 2007, 17:02
by Phobban
Torsdagen innehöll mek. Jag och Totte limmade alla lager på MLS packningen, kletade på packningssilicon på bröstkåpan och monterade och sist monterade vi toppen. Efter det skruvade vi väldigt försiktigt dit kamaxlarna. Utan att dom gick av. Väldig lättnad att det gick så enkelt utan missöden.
MEN! Vi skulle göra ett fotomontage och hänga på kamdreven. Då märkte vi att kedjan var för kort. DO'H!
Vi har monterat Kamkedjan där oljepumpskedjan ska vara! Skiljer ca 5cm i längd på dom två kedjorna. Lätt att vara efterklok, men vi skulle ju givetvis ha kollat först.
Så när jag orkar ska jag försöka lossa veven/stakarna och ta ur vevaxeln och hänga på rätt kedja istället. Är förmodligen enklaste sättet att göra den operationen på.
Igår lämnade jag mitt tråg till M3 Jonas på Ekerö för svetsning av oljeretur. Blir ca 25mm innermått på röret, med kraftig vinkel för att kompensera motorns lut.
Hämtade också min Sachs race 618Nm tryckplatta och 4-pucks sinterlamell. Som med största sannolikhet ska klara av vridet i min maskin.
Totte mekar kamaxlar.
Dubbla insugskammarna monterade.
Kopplingen.
Tryckplattan
Posted: 28 Apr 2007, 17:06
by Phobban
Beställde även en Skyline r33 gtr intercooler idag från Japan. Billigt och bra. Lite sliten men läcker inte.
Posted: 29 Apr 2007, 20:32
by Phobban
Idag tog jag ur vevaxeln och böt kedjan till oljepumpen. Jag hade tur att det gick utan att lyfta toppen.
Hur som. I med veven, nolla veven och kammarna, på med kamkedjorna och drog runt den ett varv. Ventilerna krockade i alla fall inte med kolvarna. Det är ju alltid en lättnad.
Sedan lackade jag ventilkåpan och insuget mattsvart. Måste ju se fint ut också.
Imorgon borde jag få mina vevstaksskruv från BMW och kan förmodligen dra alla moment i botten och montera skvalpplåt och oljepump. Så om nån vecka eller två borde motorn gå att hänga ner i bilen. OM inget skiter sig.
Sedan väntar jag på tråget från Jonas. Blir nog fint med svetsad oljeretur.
Borde även få min TiAL wastegate i början på denna vecka. Äntligen lite turbodelar som regnar ner.
Turbon väntar jag fortfarande otåligt på. Lite strul med frakten, men förhoppningsvis kommer den på Onsdag.
Börjar se ut som en motor igen. Wohoo!
Posted: 03 May 2007, 17:25
by Phobban
Fick wastegaten igår. Porr
Posted: 03 May 2007, 17:30
by Moker
Härligt
nu äre bara turbon och vems:et som fattas då
Posted: 03 May 2007, 17:55
by Phobban
Moker wrote:Härligt
nu äre bara turbon och vems:et som fattas då
Inte så mycket kvar iaf. Ic, dump, soppapump, spridare, tändspolar. Plus annat som jag glömt
Posted: 03 May 2007, 22:05
by Nisse Järnet
Nice! Skynda skynda
Posted: 10 May 2007, 21:43
by Phobban
Har hänt lite sedan sist. Motorn är i princip klar. Väntar fortfarande på tråget och turbon. När det är monterat så åker svänghjul och koppling på, sen ner i bilen.
Ställa kammarna. Pilligt som tusan
Skvalpplåt och oljepump monterad.
Vattenpump, thermostat, oljefilterhus och ventilkåpa monterat.
Igår beställde jag
Sard 800cc hög-ohms spridare och en Greddy Type-R dumpventil. Hoppas det inte dröjjer allt för länge innan jag har det hemma.
Och idag fick jag mina nya bromsar.
Hispec Monster-6 ok, 6-kolvs. 335mm flytande och slitzade skivor, Ferodo DS2500 belägg. Räcker nog till ett tag. Ska be Hydroscand tillverka stålomspunna slangar till dessa med.
Posted: 10 May 2007, 21:52
by Nisse Järnet
Ser jävligt bra ut!!
Ska bli kul att jämföra lite i sommar
Posted: 11 May 2007, 09:23
by AndreasT
Ser bra ut
Vad får man ge för en sådann sats bromsar?