Page 3 of 3
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Posted: 27 Sep 2012, 11:12
by jorgen
2,7 varv är styrväxeln från m3 o resten har 3.0 varv
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Posted: 27 Sep 2012, 11:54
by dkklang
Hallå!
Kul läsning och intressant projekt!
Tänkte tipsa om en tråd på rejsa som kanske kan vara kul att kolla i. En kille som bygger en E30 M3 replica med m70 och kompressor i, mycket kaross och chassi modifikationer också!
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... 41098290a7" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Sv: Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Posted: 27 Sep 2012, 13:56
by J.Gullberg
jorgen wrote:2,7 varv är styrväxeln från m3 o resten har 3.0 varv
Så var det. Tackar för rättelsen
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Posted: 27 Sep 2012, 21:38
by Bjorn c
dkklang wrote:Hallå!
Kul läsning och intressant projekt!
Tänkte tipsa om en tråd på rejsa som kanske kan vara kul att kolla i. En kille som bygger en E30 M3 replica med m70 och kompressor i, mycket kaross och chassi modifikationer också!
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... 41098290a7" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
de där var en rikigt intressant tråd och snacka om att han har lite mera finish på grejerna än vad jag kommer lyckas med , måste repa ekonomin efter höstens utgifter på garaget innan jag ens ser åt en färgburk
intressant också att bmw 750 har hydralisk bromsservo för de viste jag bara att cheva van diesel hade
nu råkar jag ju ha en 750 i delar med alla grejer till bromsarna så man kanske får kolla närmare på dom eller så blir de ett golvmonterat pedalställ då jag kommer sitta ganska tillbaka flyttad i bilen så då räcker nog ändå inte orginal pedalerna till även om jag är 191 lång
provkörde då traktorn idag och lådan funkade fint även om den låter som fan då alla drev är rakskurna och vissa kuggar är ganska luggade men jag måste fixa nå bromsar omgående då jag höll på backa över en bil när jag rullade ut från garaget
storstädade hela garaget och samlade ihop alla vektyg i amproskåpen och jag skulle inte ha köpt 2 likadana skåp för nu lånar man bara verktyg mellan skåpena då nått ligger på golvet å man inte hittar de sen är allt en röra och båda skåpena ligger kring golvet till slut
okej angående styrväxel så fattade jag av vad jag läste tidigare att e30 orginal styrväxel kändes lite trög och konstig gämfört med e36ans men stämmer inte de så kör jag med orginal styrväxel
mvh björn
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Posted: 01 Oct 2012, 10:13
by Forsberg.E
Jag bytte till e36 styrväxel på en bekants e30 i veckan och det blir en stor skillnad när man ska svänga. Sen köpte vi styrstopp från Millway.se för annars tar däcken i om man rattar fullt, så totalt blev det 2,5 istället för 4,1 varv
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Posted: 01 Oct 2012, 15:42
by ButterflyRacing
Forsberg.E wrote:Jag bytte till e36 styrväxel på en bekants e30 i veckan och det blir en stor skillnad när man ska svänga. Sen köpte vi styrstopp från Millway.se för annars tar däcken i om man rattar fullt, så totalt blev det 2,5 istället för 4,1 varv
Vi åker e36-växel på våra tävlingsbilar, utan stopp. Fälgarna är 8x17 med et20 och det tar inte i. Dock har vi bara 205-40-17 däck.
e36-växeln gör ju så det styr mycket mer...så det är svårt att jämföra rattvarven.
Men som sagt...det blir en väldig skilnad
Re: BMW E30 M73b54 V12 Twinturbo
Posted: 29 Nov 2012, 07:11
by mr_z
Intressant projekt, vad blir det för snurror?