bra familjebil? tips

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Hool

Re: bra familjebil? tips

Post by Hool »

Holm wrote:
Sten wrote:
Hool wrote:Om du har tagit körkortet tom 1996/6 så får du köra maximalt 4250 total tågvikt.

Tar du ett BE innan 19e jan 2013 så är det max släpvagnsvikt som begränsar. Då på dragbilen.. på BE så går det efter släp + last.

VAAAA?! Menar du att jag som tog körkortet 1988 frå köra 4250kg?
Jag behöver alltså inte ta BE "light" eller vad man ska kalla det.

Såg att det kommit en "släpvagnstråd" men skriver ändå här.

Jo, om du ska dra mer än 3500 kg totalt så behöver du ta utökad behörighet, alltså göra ett körprov för att få dra 4250.

Hool, kan du utveckla vad du menar, hänger inte med riktigt...

Tar du BE nu har du ingen maxviktsbegränsning.. Du får dra vad som går med bilen.. Samt att du får dra ett asstort släp med liten vikt.. eller ett lätt släp med tung vikt då dagens BE går efter släpans vikt. inte totalvikten på släpet..

Nya BE så är det max 4250 tågvikt. Alltså bil + släp..
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

nej verkligen? min uppfattning är att det räcker med utökad b behörighet för o dra så det blir max 4250 i totaltvikt inte be
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Hool

Post by Hool »

Nemesis_turbo wrote:nej verkligen? min uppfattning är att det räcker med utökad b behörighet för o dra så det blir max 4250 i totaltvikt inte be

Ja men ska man lika köra upp gör man det innan jan 13 ..

Man måste även haft körkort sedan 96/6 och utan avbrott
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
Nemesis_turbo

Post by Nemesis_turbo »

va?

vart hittar du det? eller missupfattar jag dig?

efter januari kan man köra upp för utökad b behörighet och få köra ett ekipage med max totaltvikt på 4250 om man redan har ett vanligt b kort eller göra det samtiidgt som man tar b kort

se länk http://www.korkortsportalen.se/Upload/d ... eterna.pdf

Du som har tagit körkort med behörighet B före den 1 juli 1996 och haft det i obruten följd sedan dess har inte någon övre begränsning för vad din personbil får väga.
Körkort med behörighet BE som är utfärdat före den 19 januari 2013 ger fortsatt rätt att dra släp oavsett vikt.
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Holm

Post by Holm »

Hool wrote:Tar du BE nu har du ingen maxviktsbegränsning.. Du får dra vad som går med bilen.. Samt att du får dra ett asstort släp med liten vikt.. eller ett lätt släp med tung vikt då dagens BE går efter släpans vikt. inte totalvikten på släpet..

Nya BE så är det max 4250 tågvikt. Alltså bil + släp..

Nej nu har du lite fel.
Om du tar ett BE (eller redan har) före nya reglerna kommer den 19:e Januari 2013 så finns det ingen övre totalviktsgräns på vad släpet får väga. Tar du ett BE efter den 19:e så får du inte dra en vagn som har högre totalvikt än 3500kg.
Med BE får du aldrig dra ett lätt släp med tung vikt. Man får såklart aldrig lasta mer än vad släpet är godkänt för, spelar ingen roll vad du har för körkort...

Tar du utökad behörighet, bara gör en uppkörning utan att skriva teori så får du dra totalt 4250 bil+släp.
Har du bara B får du dra 3500kg, MEN, man kommer att få dra ett större släp som har en totalvikt som är högre än bilen tjänstevikt, men får inte lasta det mer än vad bilen får dra. Ger samma möjlighet som BE ger idag men max 3500kg.

Det där med 1996/6 är endast en möjlighet att får köra en personbil som väger över 3.5 ton om man tog kortet före utsatt datum. Har inget med släpvikterna att göra.
Andreas Holm
V70 D5 AWD
Summit X 154"
Hemmabyggd Bandvagn
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

Ska jag vara helt ärlig så gillar jag inte alls dom nyare reglerna tycker som så att alla släp större än 750 kilo så skulle det vara krav på be kort.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
B00ST

Post by B00ST »

Hejsan..

Jag har själv 2 st E39or. Fungerar i alla lägen, kostar inte mycket pengar längre!

Lycka till
BMW 528 Touring -98 ///M
BMW 523 Touring -01 Barnvagn, Härlig fru,Hund
BMW 325 Touring -90 M50B25,sc61 1.8bar,Vems
Adde Söderström Johannishus 0768802286
KöökeN RacinG!
Creds till
Fritte Sandkvist
Piltan
Dan gyldmark
Post Reply