Page 3 of 5

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 27 Sep 2012, 22:23
by ragge_c
hur funkar kina tigen ? :)

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 20 Oct 2012, 12:47
by speeds_
Jäklar va snygg den blev utan alla hemska dekaler och den svarta huven!

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 21 Oct 2012, 09:37
by E34 RRT
vad skall du ha för pump från fuelcell till catch?

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 22 Oct 2012, 09:39
by Enmar
Jag har en m3 e36 3,2 styrväxel från en högerstyrd bil. Vet ej hur pass lika dom är e46:ans?

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 30 Oct 2012, 12:15
by Kallentoft
Falck wrote:Rejäla rör ! vad kör du för dimensioner på avgassystemet?


Det är 3,5" bakre delen.

ragge_c wrote:hur funkar kina tigen ? :)


Är riktigt nöjd med maskinen


E34 RRT wrote:vad skall du ha för pump från fuelcell till catch?


Använder mig faktiskt av en "stor biltema" här. Har några liggandes så det blev naturligt. Under vintern blir det nog en lågtrycks pump här. Vill inte ha några strul med något i sommar.

Enmar wrote:Jag har en m3 e36 3,2 styrväxel från en högerstyrd bil. Vet ej hur pass lika dom är e46:ans?



Skulle vara guld värt, du har pm!





Tackar för alla kommentarer!


Bygger vidare på bilen


Just nu lägger jag all ledig tid i garaget. Lite bilder på vad jag gjort senaste tiden nedan.



Avgas är nu färdigt. Kommer att coata grenrören efter mappning.

Image


Image


Image


Kylaren har fått fästen.


Image


Vattenrör klara.

Image


Image




Har byggt expansionkärl och vevhusburk


Image


Image


Image


Image


Ser kanske lite konstigt ut men har svetsat ett fäste för BTR. Är inte helt färdigt än men allt byggs för att skyddas från värme.


Image


Lyfte ut motorn igen för att gör klart det sista. Hoppas efter detta det skall bli sista gången innan mappning iallafall. Schimsat in slavcylinder med nya svänghjulet.


Image


Packboxar bytta och nya pressade slangar.

Image


Image


Feulrails ombyggda med nya Bosch Ev14 1200cc


Image

Image


Kapat slang och pressat.




Image

Svetsat rör för expansionskärlet

Image


Sålde alla mätare jag hade innan och kommer att köra AIM dash och Innovate mätare rakt igenom. AIM GPS för loggning.


Image


Image


Har byggt om orginal elektrisk gasreglering till mekanisk.

Image




Största arbetet har varit elsystemet som har tagit mycket tid.

Image


Image


Image


Bränslesystemet nästan helt klart.


Image


Har mätt igenom hela elsystemet och kommer att starta upp maskinen direkt triggerlösningen för vevev är klar.


Bara ett test för att se att allt passar. OBS kablar ej färdigdragna.

Image



Gammal bild men visar lite helheten.

Image



Mycket arbete kvarstår här. Kommer att hålla det rent för att hålla nere vikten. Kommer att lacka främre delen matt svart för solen. Senast jag vägde bilen låg den på 1220kg med fulltank.

Image



Hittade en gammal bild på åket. Kommer att hålla bilen mörk men så klart lägre och bredare efter vintern.

Image




Mvh// Kalllentoft

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 30 Oct 2012, 12:54
by Pilliam
Väldigt snyggt!

Jag får rysningar när jag ser bilden från passagerardörren på "inredningen", så rent och fint

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 30 Oct 2012, 13:12
by HenrikE
Så jävla vackert så man blir ju tårögd!

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 30 Oct 2012, 17:08
by Sten
Väldigt imponerad!
Både snyggt och funktion!

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 30 Oct 2012, 21:00
by _anders
:D snyggt!!

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 31 Oct 2012, 00:05
by r.ivars
Pimp!!!!!

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 31 Oct 2012, 01:26
by Dajb
man bara hoppas på mer och mer bilder, vilket otroligt fint bygge, fan så man själv skäms med sitt egna :P


Mvh

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 31 Oct 2012, 09:00
by xelerator
fukn hawwt..

bra jobbat..

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 31 Oct 2012, 09:29
by bmw545tic
ballt bygge, men hur fan har du lyckats få ner vikten så mycket? är det motorn som är lättare än min eller har jag missa och kapa någonstans :shock:

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 31 Oct 2012, 11:01
by _anders
Undrar jag och på :) VS motor sin vägde väl rundt 1400kg, jag har inte vägd min än..

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 31 Oct 2012, 12:41
by bmw545tic
_anders wrote:Undrar jag och på :) VS motor sin vägde väl rundt 1400kg, jag har inte vägd min än..

1240väger min och den är ju ganska tom :D

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 31 Oct 2012, 18:41
by Kallentoft
Kul att ni gillar det, tackar!

Själv är jag sjukt imponerad över många byggen här på ppf forumet!


bmw545tic wrote:ballt bygge, men hur fan har du lyckats få ner vikten så mycket? är det motorn som är lättare än min eller har jag missa och kapa någonstans :shock:


Svårt att redovisa för exakt vad det är som gjort att bilen blivit så "lätt" som den ändå är. Vet att mycket ligger i dörrarna. Vet att jag kapat bort precis allt som inte behöver vara där, de väger ca 11kg/st. Många bäckar små är det ju som gäller.

*Taklukskonstruktionen väger. Den är borta.

*Krockbalkar och allt annat smått o gått i fram- och i bakstötfångaren är borta. Fästen i alu.

*All plåt som inte behövs i bakluckan är borta.

*Hela underredet är skrapat. Allt onödigt här är också borta.

*Lättare länkarmar.

*Ingen plåt i bagaget, dock en tunn fyrkantsprofil till tanken, pumpar mm.

*Stolar och stolsfästen finns mycket vikt att hämta + en stol.

*Ingen instrumentbräda, inga onödiga kablar.

*Lätta bromsok.

*Tror att stående pedalstället med cylindrar är lite lättare.

*Mindre batteri

mm....


Har vägt bilen på två olika vågar och båda gånger blev det runt 1220-1230kg. Den ena gången på besiktningen(bilen är inte besiktigad) och andra gången på corner weight (skall ha ett papper på det någon stanns).

Som sagt har jag lagt till mer saker nu men även tagit bort och gjort saker lättare. Tror dock att vikten kommer landa närmare 1300kg till 2013. Dock skall jag skaffa lättare fälgar, och mer kolfiber så klart! :D

Image


Som sagt svårt att säga, hur eller varför men så är det.

Mvh// Kallentoft

Re: Kallentoft - M5 S62 Vortech & 190E 3.2 Turbo

Posted: 31 Oct 2012, 20:23
by Jespersson
Här ser man verkligen vad som skiljer agnarna från vetet!

Dags att sälja allt i garaget, flytta till Afrika och börja sy kläder istället. Förbaskat trevligt bygge helt enkelt!