Page 3 of 9

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 08 Jun 2012, 12:56
by Nemesis_turbo
sfro teknikeran är ganska kunniga killar som kommer ut på plats till idg eller du tar bilen till dem och dem kollar igenom allt

Sv: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 08 Jun 2012, 13:19
by Nisse977
Har också läst om folk som fått igenom Bmw turbo ihop med e85 :-) Helt klart intressant!

Men vart går gränserna för krav på motorbyte? Jag har en e30 320i -87 med 325ix motor. Den motorn fanns ju i e30 karossen. Men just min motor är ju ditsatt i efterhand. Räknas det då som utbytt motor eller måste det vara en motor som inte fanns i denna kaross från början?

Tänker tex på om man har en äldre e34 med m20 motor. Hjälper det inte att byta till tex m50 för att den också fanns i e34 karossen?

Förutom motorn är jag en bit på väg.
Audi S3 skivor, 540i bromsok fram.
325ix bromsar bak.
Ska ha dit e32 bromscylinder
Diff från 525tdi
Drivaxlar från 325/M3
Kör på e85
Har annan motorstyrning
Styrväxel från e36 (om det spelar någon roll)
Zf växellåda + kardan från 328 e36

Var det något som fattas? Jo jag har för tillfället ingen kat....


Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 08 Jun 2012, 14:11
by Dawe_A
uranium wrote:Trevligt att du tar tag och benar ut detta =)

Men kom att tänka på en grej.. Hur vet dom att drivlina och bromssystem är utbytt? För det borde väl finnas på papper exakt vad det är för saker för jag kan inte tänka mig att det räcker med att man "lovar" att det är bytt?


bara skoj =)

Du behöver inga intyg på detta, i mitt fall blir det e34 M5 bromsar och fall dom vill så står det ju art/prodoktnr på bromsarna .. kommer du med feta 4 kolvs OK och slitzade skivor etc så är det ju också okej, på sin höjd att dem mäter skivorna.
När jag och en kompis besiktigade en jetta med vr6 motor , fram och bakvagn som ombyggt fordon så kollade bara bosse lite granna och såg glad ut.. dom vill hjälpa oss med våra ombyggda fordon, det är på det viset det är om man säger så, de letar inte fel utan ser bara till så allting ser seriöst ut och att det som är utbytt är utbytt.
Bosse kollade te.x inte ens på bromsoken, han stod mest o pratade om ett par skitfeta dellorto förgasare han renoverat med 15 mappunkter :mrgreen: .
Du får dra en vals om vad du har gjort med bilen och peka på grejor du har bytt ut och så, du vill inte stå där och ljuga =)

Se till att ha motornr etc redo för ananrs blir det bakläxa på det :wink:

Nisse977 wrote:Har också läst om folk som fått igenom Bmw turbo ihop med e85 :-) Helt klart intressant!

Men vart går gränserna för krav på motorbyte? Jag har en e30 320i -87 med 325ix motor. Den motorn fanns ju i e30 karossen. Men just min motor är ju ditsatt i efterhand. Räknas det då som utbytt motor eller måste det vara en motor som inte fanns i denna kaross från början?

Tänker tex på om man har en äldre e34 med m20 motor. Hjälper det inte att byta till tex m50 för att den också fanns i e34 karossen?

Förutom motorn är jag en bit på väg.
Audi S3 skivor, 540i bromsok fram.
325ix bromsar bak.
SkaDiff från 525tdi

Drivaxlar från 325/M3
Kör på e85
Har annan motorstyrning
Styrväxel från e36 (om det spelar någon roll)
Zf växellåda + kardan från 328 e36

Var det något som fattas? Jo jag har för tillfället ingen kat....


Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2



Det räcker att det är en annan motor, bara det är något annat än just m20b20.

Jo, har du en E34 520 med M20b20 så kan du regga den med turbo med bl.a valfri m50 även alla M20 förutom m20b20. den listan verkar rätt komplett, tänk på att du måste ha ny bromscylinder som sagt, även bromsregulatorn och bromsbomben måste bytas, allt bromsrelaterat förutom bromsrören.

Du måste ha intyg på att slangarna tål E85.
om din 325 motor är från 88 eller nyare går det om du sätter på en KAT. Är där ingen kat på motorn original så måste du byta ut motorn till en -88 eller nyare. Du kan aldrig "kat konvertera" en motor.

Du behöver även ett bullerprov, de görs hos vissa SFRO killar. även en vägning och ett bänkpapper på motorn behövs inför regbesiktningen.

Så nu bryter vi den gamla myten om att BMW inte går att regga med turbokonverterad bmw motor :)

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 08 Jun 2012, 15:50
by Ripper
Hur är de med bur då, har du kanske koll på de oxå =) måste man regga den på nått annat vis eller går de få ok via sfro oxå?

Har för mig att man iaf måste ha "vanliga" 3 punkts bälte så 6 punktsbältena får man hänga ur....

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 08 Jun 2012, 15:57
by Dawe_A
Ripper wrote:Hur är de med bur då, har du kanske koll på de oxå =) måste man regga den på nått annat vis eller går de få ok via sfro oxå?

Har för mig att man iaf måste ha "vanliga" 3 punkts bälte så 6 punktsbältena får man hänga ur....



Det vet jag faktiskt inte helt 100% så jag vågar inte svara på det, det är ju många här som byggt burar , någon kan säkert svara på frågan.

Vi skulle höras på söndag igen iallafall så då kan jag fråga. Men det går alla gånger att få in i det ombyggda fordons protokollet vad jag förstod, eftersom att "vissa andra ändringar" kan skrivas upp i protokollet så bör ju bur vara en utav dem men jag vet inte helt 100 som sagt.

Om inte annat så går det ju på det gamla vanliga sättet med endast registreringsbesiktning med tillhörande vägning, så länge bilen inte är helbilsgodkänd.

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 08 Jun 2012, 17:59
by Dawe_A
Pratade precis med bosse, Säkerhetsbur är OK - bara den inte försvårar in- och ut-steget allt för mycket, en normalstor människa bör kunna ta sig ur bilen på 20 sekunder - en annan viktig grej är att buren inte är i vägen för ditt huvud och har en bra vaddering där det behövs.

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 08 Jun 2012, 18:05
by _2499
Räckte inte endast med att byta från vanos till icke vanos. m50b20 till m50b25 går inte det heller. Så lättast att få igenom en e36a är ett hitta en 316/318 och sätta in m50, och sen resten av grejerna som kommit fram :)

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 08 Jun 2012, 18:13
by RoDe
Edit: läste genom tråden lite mer noggrant.

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 08 Jun 2012, 18:30
by Dawe_A
_2499 wrote:Räckte inte endast med att byta från vanos till icke vanos. m50b20 till m50b25 går inte det heller. Så lättast att få igenom en e36a är ett hitta en 316/318 och sätta in m50, och sen resten av grejerna som kommit fram :)


Edit:

Sackade precis med bosse igen och fick som svar att motorerna måste skilja sig konstruktionsmässigt - typ olika cylindervolym. det ska alltså vara OK. Vissa SFRO snubbar verkar inte vara lika aktiva och uppdaterade som andra.

Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.

Posted: 08 Jun 2012, 18:33
by Blomgren
Micke wrote:Jag har reggat min 318 is med M42 turbo, lösningen är ombyggt fordon i kombination med E85 konvertering. Då kan dom tillåta 15 kW/100 kg tjänstevikt, förutsatt att det är ett rimligt och seriöst bygge.

M106 funkar tyvärr inte enbart med utbytt motor, då den inte finns i något utförande med katalysator. Enda sättet då är att göra som jag gjorde. Så vitt jag vet iallafall.
Du har inte hängt i någon annan motor än vad som satt original i karossen?

Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.

Posted: 09 Jun 2012, 08:43
by Micke
Blomgren wrote:
Micke wrote:Jag har reggat min 318 is med M42 turbo, lösningen är ombyggt fordon i kombination med E85 konvertering. Då kan dom tillåta 15 kW/100 kg tjänstevikt, förutsatt att det är ett rimligt och seriöst bygge.

M106 funkar tyvärr inte enbart med utbytt motor, då den inte finns i något utförande med katalysator. Enda sättet då är att göra som jag gjorde. Så vitt jag vet iallafall.
Du har inte hängt i någon annan motor än vad som satt original i karossen?


Reggad med M44, som ser identisk ut med M42 men har 0.1 L mer slagvolym :D och rullvippor etc.. Det gick bra, men så var det ganska precis 2 år sedan jag reggade min bil så dom kanske har benat ut kraven på utbytesmotorn mer nu.

För övrigt är den även reggad med bur (som diskuteras ovan) och det behöver man inte blanda in SFRO i utan det är SBP som fixar den reggningen.

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 09 Jun 2012, 12:57
by r.ivars
om man vänder på steken då är man också körd antar jag.

Säg att man har ett m3 e36 chassie och vill åka turbo maskin och sätter i en gammal svettig M50 som man turbar och får det lagligt?

Att ha en e36 318. Sätta i m50 + turbo och e85, byta bromsar diff mm ifrån m3 e36 måste ju vara ok?
Men problemet lär altså bli med att ha en m3a från början och konvertera ner till en m50 med turbo, då blir det inte tillräckligt ombyggt?

intressant läsning mannen!!!

Re: Snabbfråga ang registrering av bmw med utbytt motor.

Posted: 09 Jun 2012, 14:35
by Dawe_A
Micke wrote:
Blomgren wrote:
Micke wrote:Jag har reggat min 318 is med M42 turbo, lösningen är ombyggt fordon i kombination med E85 konvertering. Då kan dom tillåta 15 kW/100 kg tjänstevikt, förutsatt att det är ett rimligt och seriöst bygge.

M106 funkar tyvärr inte enbart med utbytt motor, då den inte finns i något utförande med katalysator. Enda sättet då är att göra som jag gjorde. Så vitt jag vet iallafall.
Du har inte hängt i någon annan motor än vad som satt original i karossen?


Reggad med M44, som ser identisk ut med M42 men har 0.1 L mer slagvolym :D och rullvippor etc.. Det gick bra, men så var det ganska precis 2 år sedan jag reggade min bil så dom kanske har benat ut kraven på utbytesmotorn mer nu.

För övrigt är den även reggad med bur (som diskuteras ovan) och det behöver man inte blanda in SFRO i utan det är SBP som fixar den reggningen.


Nej, det är samma krav idag, bara motorn har någon mekanisk avvikelse från org, te.x volym/slaglängd.. u name it. alltså så BORDE m50 vanos vara godkänt i en m50 ickevanos kaross men det kan nog vara på gränsen tror jag, men en m50 av annan modell funkar

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 09 Jun 2012, 14:40
by Dawe_A
r.ivars wrote:om man vänder på steken då är man också körd antar jag.

Säg att man har ett m3 e36 chassie och vill åka turbo maskin och sätter i en gammal svettig M50 som man turbar och får det lagligt?

Att ha en e36 318. Sätta i m50 + turbo och e85, byta bromsar diff mm ifrån m3 e36 måste ju vara ok?
Men problemet lär altså bli med att ha en m3a från början och konvertera ner till en m50 med turbo, då blir det inte tillräckligt ombyggt?

intressant läsning mannen!!!



problemet ligger inte där egentligen utan att det bara blir dyrare/svårare att hitta delar till SFRO besiktningen när man har en så stark motormodell som M3/m5... för att få regga bilen med turbo så måste du ju först regga bilen som ombyggt fordon, har man då en M5 så blir det ju lite krabbigt att hitta grövre diff, drivaxlar och bromssystem... eller dyrare rättare sagt..men det går.
Därav är det lättare att regga med e30 318 tex för där räcker det ju med 320 grejor och e85 konvertering så är det 15kw / 100kg tjänstevikt som gäller, precis som för dig och din m3a.


I ditt fall så funkar ju , M3 3.2 diff med drivaxlar, 3.2 kardan eller 328? , m50 motor med 6vxl 3.2L lådan samt M3 3.2 bromssytem. och E85 konvertering, då lär det gå vägen. =)

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 09 Jun 2012, 14:58
by bmw_fredde
Eller en 3,2liters s50!

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 09 Jun 2012, 16:40
by Dawe_A
bmw_fredde wrote:Eller en 3,2liters s50!



nej det kommer aldrig funka att regga hans e36 m3 med s50 3.2L och turbo om inte bilen väger minst 2,5ton dvs..

Nu väger ju hans till och med mycket mindre än org.. men efter lite modifikationer kanske den väger runt org, 1400kg? Alltså så får han ha max 210kw i bilen dvs 286hk, så redan där är det för mycket hk i bilen med 3.2L sughästar till och med.

han måste ha en installation som ser vettig ut och en turbo som är gjord för cylindervolymen man åker, så man kommer med andra ord inte kunna bessa rickards bil med en M54B30 turbo heller förmodligen, det skulle verkligen vara på gränsen eftersom att du måste ha en halvstor snurra till den. M50 hade varit perfekt , då har man lite marginal =)


EDIT: om du nu menade att regga bilen med en Standard 3.2L s50 så går det, i värsta fall får man vikta upp han till 1600kg.. 1,6ton som ombyggt fordon med E85 = 321hk.
men då behövs det nog inte reggas i vilket fall? , den ser ju likadan ut som org motorn i stora drag. =)

Re: Såhär reggar du din turbokonverterade BMW. sida 2

Posted: 09 Jun 2012, 21:50
by Napstar
Då borde de vara lite lättare för mig som har 3.2l o byter till 3.0 block :-)