Bmwandreas wrote:Mät mottrycket i downpipen! Då ser ni om ni har problem.
Det är allmänna gaslagen som gäller och den går inte att lura.
Andreas:
Är nyfiken på vilken skillnad i temperatur du har sett när du mätt direkt vid turbon och i utblåset vid samma tillfälle.
Om du har en 7-800c vid turbon, så har du hälften eller mindre vid utblåset eller?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Som nisse säger så har 3,5" dubbla arean mot ett 3" rör. Så finns utrymmet och effektmålet är i "high-output" krokarna så är valet enkelt.
Men för guds skull. Kläm inte till röret om det skulle va tight någonstans. Då kan det bli galet trångt trots att ögat inte säger att det är så värst stor skillnad.
fulingbusen wrote:Menar du att volymminskningen pga lägre temp en bit bort är försumbar? Dvs 3" hela vägen är lika bra som 4" som konar ned till 3" efter dp?
Vore kul att höra från någon som testat
Precis det jag menar, hålla samma dimension hela vägen istället för att kliva nedåt. Hur mycket kan volymen hinna minska pga avkylning? Säger inte att det INTE kyls av, bara för att förtydliga. Skulle vara kul att veta hastigheten på avgaserna i m/s på full mackaron.
Bullen! wrote:Som nisse säger så har 3,5" dubbla arean mot ett 3" rör. Så finns utrymmet och effektmålet är i "high-output" krokarna så är valet enkelt.
Men för guds skull. Kläm inte till röret om det skulle va tight någonstans. Då kan det bli galet trångt trots att ögat inte säger att det är så värst stor skillnad.
De går om man värmer. Jag testade för typ 5 år sen, tog 2 bit 3" rör på 100mm, ena värmde jag å pressade så det bara bara 40mm "högt", gick på exakt lika mkt vatten i dom så du tappar inget..... Eller missförstod jag dig?
Det är även viktigt att avgassystemet kan röra sig i längsled.
Vid höga temeraturer kan ett avgassystem bli flera cm längra. Så att hänga upp det i modell motorkuddar funkar sällan.
Bullen! wrote:Som nisse säger så har 3,5" dubbla arean mot ett 3" rör. Så finns utrymmet och effektmålet är i "high-output" krokarna så är valet enkelt.
De går om man värmer. Jag testade för typ 5 år sen, tog 2 bit 3" rör på 100mm, ena värmde jag å pressade så det bara bara 40mm "högt", gick på exakt lika mkt vatten i dom så du tappar inget..... Eller missförstod jag dig?
Om man gör ett enkelt exempel med ett mjukt plaströr och fyller det med vatten. Sen så klämmer man ihop det så ser man att det blir trängre då man har vatten på hela bordet.
Eller om man tittar på ett klämt rör på fullt spjäll så tenderar det att bli väldigt rött just där först.
Eller så skär du ut en ring från ett 3" (exempelvis) rör. Sen klämmer su den oval och räknar på arean som blir. Den blir mindre och mindre ju mer det kläms ihop.
Peppe: om man kikar på hur en potent bil kan skjuta iväg spiro rör som står stabiliserat med lecablock vid bromsning så kan man iaf tönka sig att det är väldigt bra fart på avgaserna.
självklart wrote:Om man lindar röret blir det samma som att gå ner en dimension i rör storlek pga avv att avgaserna behåller värmen o volymen om man inte lindar kyls en del av värmen bort o volymen avgaser minskar
Grattis du har precis vunnit en hink med grus för sämsta möjliga svar.
Har gjort många tester på detta i dyno. Kommer skriva ett svar så fort jag inte surfar på min äckeltelefon.
Men peppe har mycket rätt i vad han säger. Andreas likaså.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Vid 580 whp tappade man 350 grader vid 7500 rpm och givetvis mer på lägre varv från ut ur toppen till slutrör. Ska göra mätning efter turbo till slutrör snart.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.