Page 3 of 9
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo 380whp 561Nm
Posted: 26 Jun 2012, 07:57
by Bmwandreas
Kommer fan inte ihåg lär kolla mappen.
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo 380whp 561Nm
Posted: 19 Jul 2012, 11:51
by turbolarssa
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo 380whp 561Nm
Posted: 29 Jul 2012, 16:52
by turbolarssa
Fick bli ett turbobyte då K27an rasade på kinnekullering, lyckades inte gå tag i en ny så nu sitter en något större HX40 på plats, fick bli lite masserande av innerskärmen och ny downpipe osv för de skulle få plats.
Precis provkörd efter turbobyte:
Några bilder från ett blött Kinnekullering:
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Nu med Holset
Posted: 09 Aug 2012, 18:08
by turbolarssa
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Nu med Holset
Posted: 09 Aug 2012, 20:37
by Turbo_folke
Fet som fan. Jävla fin puts du har på allting!
Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Nu med Holset
Posted: 29 Aug 2012, 08:18
by turbolarssa
Bilen bara rullar på så haft tid att fixa lite saker ja tänkt göra ett tag nu.
Brännde ihop ett fjäderbensstag till skuffen.
Köpte Brembo 4-kolvare och adapter till E30 av ZAK här på forumet. Rolleslitz fixade skivor. Fick bli 25mm spacer för de skulle gå fritt för fälgarna, fyllde ut 17"arna fint.
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo
Posted: 01 Sep 2012, 16:46
by turbolarssa
Gjort lite service på bilen idag, bytt bakdäck (igen), och luftat bromsarna runt om. Vad kör ni med större bromsar på E30 med för huvudcylinder? Bromsarna tar bra men inte samma känsla i pedalen som innan, luftat som en tok och kommer ingen luft.
Fick bli lite färg på bromsoken också:
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - bromsar
Posted: 03 Sep 2012, 20:21
by Norestrand
Så jäkla ball !
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - bromsar
Posted: 25 Sep 2012, 08:03
by turbolarssa
Update med lite bilder osv från senaste månaden. Blivit många mil på gatan och även endel bilträffar och bankörningar.
Hängde med kompisarna till "sommarlandsträffen" och tog med E30in, kul med folk som kommer fram å kikar på bilen å tjötar lite, är väl inte den som syns på bilträffar speciellt ofta häromkring.
Fredags körde jag återigen på Kinnekulle Ring, ca 20 bilar som körde så fick verkligen köra så mycke man orkade.
Nya bromsarna fungerade fint, inga problem under hela dagen så när hornen växte ut bromsade man senare och senare vilket slutade med jag bromsade på mig och hamndade i sandfållan
De som behövs till chassit nu först å främst är bättre krängare fram och bak.
Fyllde även 25år denna dagen så va verkligen en lyckad dag, sambon var med stod flagvakt och tog lite bilder.
Ska snart börja plocka ner bilen inför vintern, även om bilen känns ganska komplett nu så är listan lång på saker som ska byggas om/förbättras. Målet att bromsa 500whp står kvar och ska lägga lite tid på förbättra kylningen.
Tar gärna emot tips och ideer inför vintern, planen istort är väl:
Ny turbo, 5862 eller 6262?
3,5" avgas
Har idag Precision 680cc spridare, hur långt räcker dom?
Skaffa en 044 pump till tillsammans med catchtank
Griffin vattenkyl och sugande elfläktar
Oljekyl
Krängninghämmare fram/bak
Hydralisk handbroms
Eventuellt halvur och sportstolar
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Kinnekullering
Posted: 25 Sep 2012, 18:00
by Bmwandreas
5862 räcker bra. Du skulle haft lite större spridare.
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Kinnekullering
Posted: 25 Sep 2012, 19:12
by lelleal
fina bilder
blir nog bra med uppdateringarna med inget sugen på e85 ?:)
Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Kinnekullering
Posted: 25 Sep 2012, 20:38
by turbolarssa
lelleal wrote:fina bilder
blir nog bra med uppdateringarna med inget sugen på e85 ?:)
Inte på denna motorn, effektmålet och att den är kompsänkt gör att ja kommer köra på 98oktan..
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Kinnekullering
Posted: 25 Sep 2012, 21:05
by Bmwandreas
turbolarssa wrote:lelleal wrote:fina bilder
blir nog bra med uppdateringarna med inget sugen på e85 ?:)
Inte på denna motorn, effektmålet och att den är kompsänkt gör att ja kommer köra på 98oktan..
Då kan du behålla 680cc spridarna.
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Kinnekullering
Posted: 16 Dec 2012, 17:23
by turbolarssa
Längesen man skrev nånting här, dålig på att ta bilder när man är i garaget men kan lägga upp lite vad som händer med bilen.
Såhär står den just nu, jag som typ bara skulle byta turbo och kyl ivinter
, byggt helt ny frontplåt, Precisionsnurra ny IC, Griffinkyl osv:
Med fronten på (gamla turbon här):
Huvlåsen, (gammla turbon även här) :
Ett griffinkyl fick de bli med dubbla spalfläktar:
Skärde ut en fläktkåpa på jobbet, får se hur detta fungerar:
Gjort nya fästen till fuelrailen:
Delrinbussningarna har fått smörjkoppar:
Här äre tomt:
Bytt till pinbultar i navet och spacers med centrering, byggt om innerskärmen lite då däcken tog i längstfram, även ny avskärmningn till luftfiltret.
Slängde ihop en vinterbil lagom till de kylde på, bilen va T-gul när den köptes så fick bli att måla om:
Orginal M20B20 med svetsdiff, ska i med M50 och ZF såfort tiden finns, har allt liggandes:
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Update vintermek
Posted: 16 Dec 2012, 20:05
by Marbu
imponerad av ditt bygge! ser riktigt bra ut, stilren som fan
va blev de för turbo nu då?
Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Update vintermek
Posted: 17 Dec 2012, 05:41
by turbolarssa
Tackar
Blev en Precision 6265 nu. //Larsson
Re: Turbolarssa E30 Touring M50Turbo - Update vintermek
Posted: 19 Dec 2012, 22:02
by lelleal
ser bra ut !